نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

چگونه از یک گیم جم بیشترین استفاده را ببریم- قسمت سوم و پایانی

نوشته کریستر کایتیلا

در آخرین قسمت از این مقالات، به ارائه نکاتی کوچک (حدود 40 نکته) اما در عین حال مفید و کاربردی می پردازیم. الزامی وجود ندارد که تمام این موارد را رعایت کنید اما اگر آن ها را بدانید، ممکن است حتی برای یک بار مفید واقع شوند

* بعضی از گیم‌جم‌ها شما را تشویق می‌کنند که تیم تشکیل بدهید و از تواناهایی یکدیگر استفاده کنید!

* دانش آموز: من هزار ایده داشتم ولی نتوانستم تصمیم بگیرم. استاد: خوش شانسی من یک ایده داشتم و هیچ چاره‌ای نداشتم جز آن‌که با همان شروع کنم.

* صدا را فراموش نکنید!

* صدا و موسیقی اغلب در گیم‌جم‌ها کم اهمیت شمرده می‌شوند، ولی بخش مهمی است که بر کیفیت کار تاثیر دارد.

* «برای رسیدن به ایده‌ای که با تم سازگار باشد: پنج ایده اول را روی کاغذ نوشته و بعد دور بیاندازید!»

* خصوصیات کیفی کلیدی که اکثر گیم‌جم‌های معروف دارند: شوخ طبعی، گرافیک ساده، کنترل ساده (به راحتی می‌توان بازی کرد).

* یک راه برای رسیدن به ساخت یک بازی خوب، « اسکرین شات تقلبی» است. اول یک ماکت بسازید، بعد کد بزنید.

* راه دیگری برای طراحی بازی: از کاغذ شطرنجی، وایت برد یا قطعه‌های برد گیم استفاده کنید.

* اول کل بازی را بدون هیچ آرتی کد بزنید: فقط مربع و دایره. وقتی بازی خوب شد قشنگش کنید.

* بر بخش‌های مهم بازی تمرکز کنید: حرکت، کنترل، راهی برای مردن، رسیدن به برد و حس بازی.

* از روند روز در بازی‌ها دوری کنید، کاملا کوچک کار کنید. بازی‌های بزرگ می‌توانند با گرافیک قدیمی پیکسلی که فقط چهار رنگ دارند کار کنند.

* با انگیزه باشید! سخت نگیرید. ناامید نشوید. چند کار را با هم انجام ندهید: یک قابلیت بازی را ساخته بعد به سراغ دیگری بروید.

* آن نور را در آخر تونل می‌بینید؟ یک قطار نیست. برای سر وقت رسیدن  کد کثیف زدن مانعی ندارد!

* در گیم جم بیدار ماندن تا صبح و کد زدن یک اتفاق معمولی است ولی یادتان باشد که به موقعش هم بخوابید!

* وقتی شک دارید: بازی بدون موتور فیزیکی و مولتی پلیر باشد. صفحه بازی بر روی شبکه چهار وجهی (بر خلاف شش وجهی) باشد (توضیح مترجم: مثل موتور game maker). ساده نگهش دار بچه. (مخفف KISS یا Keep It Simple Stupid).

* بازیکنان از نصب کردن نفرت دارند. بهتر است بازی‌تان بدون نصب اجرا شود، و نیازی به DLL یا برنامه‌های دیگری نداشته باشد! در یک کلام به سرعت اجرا شده و قابل بازی باشد.

* در همان اول یک پروتوتایپ ساده قابل بازی بسازید. در آخر پروژه همیشه مشکلات غیر قابل پیش‌بینی وجود دارند.

* به دنبال بازی‌های کوچکی باشید که امید دارید بسازید. اگر در آخر زمان داشتید ویژگی‌های جدید اضافه کنید.

* قوانین علم دیجیتال را بشکنید! اگر از شی انگاری استفاده نکنید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

* در زمان صرفه‌جویی کنید. به جای این‌که دستی مرحله بزنید، کاری کنید بازی به صورت خودکار مرحله درست کند (فرکتال، تصادفی و غیره).

* چیزی که برای شما عیان است برای دیگران لزوما نیست. از دوستانتان بخواهید بازی را تست کنند. آیا آنها سریعا بازی را می‌فهمند؟

* اجازه ندهید یک باگ شما را متوقف کند، جلو بروید. به جای درست کردن آن را کامنت کنید. در عوض ویژگی‌هایی را درست کنید که کار می‌کنند.

* هکر داخل خود را ارج بنهید. قسمت‌های ضعیف را حذف کنید. ویژگی‌های اضافه را کنار بگذارید. یک کار را خوب انجام داده و حواشی را حذف کنید.

* بعضی از گیم‌جم‌ها آن قدر اجتماعی هستند که حس یک مهمانی را دارند. بازی بسازید و دوستان جدیدی پیدا کنید.

* گیر کردید؟ دوش بگیرید! ممکن است راه حل وقتی که آسوده شدید خود را نشان دهد.

* بازی پر از باگ است؟ نقطه جالبش را پیدا کرده و تبدیل به یک ویژگی کنید.

* فقط یک مرحله وجود دارد؟ اسمش را میدان جنگ بگذارید!

* تسلیحات کار نمی‌کنند؟ بازی را تبدیل به فرار از دشمنان بدون سلاح کنید!

* صدا ندارید؟ کاراکتر اصلی کر است یا در فضا!

* جالب و سرگرم کننده نیست؟ آن را به یک بازی مسخره برای به هم ریختن اعصاب بازیکنان تبدیل کنید!

* آرت زشت است؟ آن را سبک قدیمی، مدل خاص یا مسخره صدا کنید!

* بازی کند است؟ آن را تبدیل به یک استراتژی نوبتی کنید!

* داستان یا کاراکتری نیست؟ بازی آرکید است!

* گیم پلی وجود ندارد و کلا داستان است؟ بازی رمان مصور است!

* هیچ راهی برای مردن نیست؟«می‌توانید تا 60 ثانیه زنده بمانید؟»

* کد کار نمی‌کند؟ آن قدر کدها را کامنت کنید تا درست شوند!

* آن قدر خسته‌اید که نمی‌توانید بازی را تمام کنید؟ همین الان بازی را بسته و بفرستید!

* کار می‌کند ولی بد است؟ به این‌که بازی را تمام کردید افتخار کنید! بیشتر شرکت‌کنندگان نتوانستند!

* خودتان را سرزنش نکنید! نگذارید غرورتان مانع این شود که کارتان هر چقدر ناقص و بد به دیگران نشان داده نشود!

آخرین کلام

 

 این متن فقط بخشی کوچکی از گیم‌جم‌ها را نشان می‌دهد، صدها نفر در هر روز در یک گیم‌جم شرکت می‌کنند و هر کدام عقیده‌ای در مورد موفقیت در گیم‌جم دارند. بگردید و گیم‌جمی پیدا کنید که خوشتان بیاید و در آن شرکت کنید.در شبکه‌های اجتماعی با بقیه شرکت‌کنندگان در تماس باشید و سوال بپرسید.

شما چیزی برای از دست دادن ندارید و ممکن است با بازی‌ ساخت خود، دوستان جدید و مهارتی بهتر، گیم جم به پایان برسد. این کار حس جدیدی از رضایتمندی ناشی از غلبه بر دیوار موانع و رسیدن به خط پایان به شما می‌دهد! به یاد داشته باشید که گیم‌جم‌ها شاد هستند. این کل قضیه است.

ناامید نشوید، سخت نگیرید. شما می‌توانید!

 

قسمت های قبلی این مقاله در گیمولوژی :

قسمت اول

قسمت دوم

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

Mr   |   ۱۳۹۵/۰۶/۰۶   |   ۰۹:۲۹

تشكر.

پاسخ
١١
٠

ارمیا اعتمادی   |   ۱۳۹۵/۰۶/۱۳   |   ۰۱:۲۵

عالی.هر سه قسمت عالی.اون آخرا دیگه قاطی کرده بودی!