نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

چگونه پروژه‌ی خود را به ناشران ارائه کنیم - قسمت دوم

تمرین کنید

بسته به میزان علاقه ناشر به موضوع درخواست‌نامه‌ها(پروپوزال)، شهرت شما به عنوان سازنده و میزان حجم کار در آن زمان از سال، ارائه‌ی بیشتر درخواست‌نامه‌ها بین پنج تا ۱۵‌دقیقه به طول می‌انجامند. در رویدادهایی مانند E3، داشتن پنج دقیقه وقت مفید نوعی خوش شانسی است، بنابراین به همراه داشتن در‌خواست‌نامه‌تان  به طور خلاصه و در قالب زمانی کوتاه تر امری حیاتی است. اکر به شما وقت اضافی داده شد، مفاهیم کلیدی را به تفصیل شرح دهید ولی مطمئن شوید همه‌ی مسائل را در مدت زمان کوتاهی پوشش خواهید داد.

درخواست خود را بارها و بارها در برابر هرکسی که می‌توانید اجرا و از او درخواست کنید تا چند دقیقه به شما گوش فرا دهد. توجه داشته باشید که شرایط برایشان خسته کننده نشود. این موضوع نشانه‌ای قطعی از این امر است که شما در حال گزافه‌گویی در مسائل پیشین هستید و لازم است تا پیش ازخسته‌شدن مخاطب به مطرح کردن موضوع جدیدی بپردازید. اگر یک پیش‌اگلو از روند بازی را به همراه دارید، آن را همزمان با توضیحات همکارتان بازی کنید تا مطمئن باشید تمام ویژگی‌های مورد بحث در آن نمایش داده می شود. (اگر موقعیتی را فراهم آورید که هردوی شما در حال انجام یک بازی چند نفره به کل کل بپردازید، امتیازی ویژه نسیبتان خواهد شد). 

نکات کلیدی‌تر در کلاس مباحثه در دانشگاه را به خاطر داشته باشید. چیزی که قصد گفتن آن را دارید توصیف کنید، سپس بیان کنید و برایشان تعریف کنید که چه گفته‌اید. مباحث اصلی بازی خود را در ابتدا بیان کنید (مثلاً، امتیازات فروش منحصر به فرد) و در طول سخنرانی به آنها رجوع نمایید.    

درحین ارائه

ارتباط رو در رو امری حیاتی است. بله، ما پست‌الکترونیک، اسکایپ و تمامی دیگر اقسام فن‌آوری‌های ارتباط دهنده‌ای را داریم که به ما قابلیت برقراری ارتباط در فاصله‌های دور و یا موانع زمانی را می‌دهند، ولی هیچ‌ یک از این ابزار‌ها برای در لحظه بودن و کیفیت حضور در یک مکان با افرادی که مایل به ملاقاتشان هستید، جایگزین مناسبی نمی‌باشند.

در واقع شما به صورت تضمینی توجهی ویژه از مخاطب دریافت خواهید کرد و زمانی که کارکنان حضور شما را مشاهده کنند امکان ایجاد وقفه توسط آن ها درحین نشست کاهش می‌یابد. همچنین در یک ارتباط  رو در رو، همیشه فرصت بیشتری برای مباحثه درباره‌ی ایده‌هایتان وجود دارد.

در زمین نمایش، ملاقات رو در رو، از آشوب و گرفتن غنیمت امری با اهمیت‌تر است، به همین دلیل E3 و GDC رخداد‌های مهمی هستند. بنابراین برای چنین رخداد‌هایی آراسته لباس بپوشید. کوتاهی موی خود را که برای تابستان به تعویق انداخته‌اید، اکنون انجام دهید. برای مواقعی که از شما درخواست کارت‌ویزیت می‌شود، تعدادی را همراه خود داشته باشید. با لبخند و دست‌دادن از همه‌ استقبال کنید. درباره‌ی نسشت، پرواز، سردر گمی هنگام کرایه کردن اتومبیل،حتی تیم های ورزشی محلی نیز با افراد صحبت کوتاهی داشته باشید.

کتاب «چگونه دوستانی را بدست آورده و مردم را تحت‌تاثیر قرار دهید» (How To Win Friends And Influence People) شاید این کتاب بهترین کتاب درباره‌ی این موضوع باشد که چگونه در شرایط اجتماعی و کاری فردی مطلوب باشید و شما واقعاً می‌خواهید که ناشر در ابتدای جلسه درباره‌ی شما تصور مطلوبی داشته باشد.

اعتماد به نفس

قابل درک است که دستپاچه می‌شوید. میزان زیادی پول و زمان صرف درخواست‌نامه‌ی شما شده است و قصد دارید آن را به بهترین نحو ارائه دهید. اگرچه، باید این افکار را از ذهن خود خارج کرده و طوری وانمود کنید که از قبل برای بستن قرارداد پیروز شده‌اید. ممکن است به این نکته اعتقاد نداشته باشید، ولی افرادی که با آنها ملاقات دارید در حقیقت قصد دارند تا بیش از هر چیز شاهد پیروزی شما باشند. کار آنها یافتن بازی سازی است که بازی‌شان را بسازد، و برای استخدام شما بستر سازی می کنند. اگر درباره‌ی بازی خود مطمئن باشید، آنها نیز درباره‌ی قابلیت شما برای تبدیل آن به یک موفقیت اطمینان خواهند داشت و در عوض کارشان بسیار ساده‌تر خواهد شد.

پس، با داشتن این پیش فرض، وارد جلسه ی موفقیت آمیز خود شوید. لبخند بزنید و شاداب باشید. پیش از شروع، درباره‌ی آنچه قصد بیانش را دارید، تامل کنید. لحظه‌ای کوتاه از سکوت در حین جمع آوری افکارتان، همواره بر عباراتی مانند «هوم‌م‌م‌م»‌های متمادی ترجیح داده می‌شود، یا بدتر اینکه فکر خود را تغییر داده و خود را نقض کنید.

مهارت‌های سخنوری درمیان عموم دارای اهمیت هستند. بیشتر مردم از سخنرانی در برابر عموم بیزارند و این امریست که بسیاری از ما در صنعت بازی‌سازی هیچ آموزشی برای آن ندیده‌ایم. بنابراین، تا زمانی که  قصد استخدام یک هنرپیشه‌ی حرفه‌ای به منظور انتشار پیام‌تان را ندارید (واگر جری لمبرت درحال حاضر مشغول است)، چرا مهارت‌های خودتان را در سایت "تُست مستر" تقویت نکنید؟ Toastmasters. این سایت یک سازمان ناسود‌آور با شعباتی در سرتاسر جهان است که به منظور کمک به افراد در کسب اعتماد به نفس در سخنرانی و ارائه‌ی درخواست‌نامه می‌باشد. مهارت‌هایی که در این مکان می‌آموزید در صحبت کردن با تیم‌ خود در هنگام تولید بازی نیز کمک خواهد کرد.

زبان بدن.

نحوه‌ی معرفی خودتان به اندازه‌ی چیزی که ارائه می‌کنید پراهمیت باشد. کتاب‌های زیادی در کتابخانه‌ی محلی شما وجود دارد (همچنین مقالاتی در این باره که می‌توانید به صورت رایگان از سرویس کتاب‌های گوگل دریافت نمائید Google Books) که موضوع فوق را پوشش می‌دهند و به شما توصیه می‌شود که دست کم یکی از آنها را مطالعه کنید.

اصول پایه ای: ژست دست به سینه نگیرید، با مخاطب خود تماس چشمی برقرار کنید (اگر افراد زیادی به عنوان مخاطب در اتاق ارائه حاضر هستند، جهت نگاه خود را مرتب از روی آن ها تغییر دهید) و اگر امکان دارد دست‌های خود را هنگام صحبت نشان دهید، که دوستی و اعتماد را تداعی می کند.

تطبیق دادن خودتان با رفتار‌مخاطبین نیز (مثلا، خندیدن هنگامی که آنها می‌خندند، صحبت کردن با صدای مناسب، بررسی حالات آنها) یک تاکتیک قدیمی است که حالت تدافعی نسبت به موضوع مورد بحث را کاهش می‌دهد.

پس از ارائه‌‌ی درخواست‌نامه

پس از آنچه ظاهراً در خلال یک ساعت گذشت، بالاخره موفق به نشان دادن بازی خود شده‌اید. پیش از اینکه به سمت خارج از اتاق هجوم برده و به سمت اولین کافه بروید، لازم است راجع به پرسش‌هایی که برایتان مطرح کرده‌اند کمی تامل کنید. این زمانیست که باید تا نوشیدنی بعد از جلسه به تنهایی سپری کنید.

مهارت‌های بداهه‌گویی

یا به طور دقیق تر "در لحظه واکنش درست را نشان دادن". البته هیچ‌گاه نباید دروغ بگویید. هرچند داشتن پاسخ برای هر سوالی فارغ از این که خود سوال چیست، نوعی مهارت است. یکی از پایه‌ای ترین مهارت‌هایی که تبلیغ‌کنندگان رسانه به سیاست‌مداران آموزش می‌دهند این است که تنها به پرسش‌هایی پاسخ دهند که دوست دارند بشنوند، نه اینکه لزوماً به هر چه پرسیده می شود پاسخ دهند.

برای نمونه، اگر مورد پرسش درباره‌ی چگونگی آمارنگاری هدف برای بازی قرار گرفتید، و قصد شرح همه‌ی جزئیات را ندارید، به توضیح این موضوع بپردازید که شما بازی‌هایی تولید می‌کنید که به صورت باز برای هرگونه مخاطبی کاربرد دارد و اینکه از نظرات ناشر در این باره استقبال خواهید نمود. این عمل شما را از ارائه‌ی تعریف دقیقی برای مخاطبان هدف بر حذر داشته و تنها در یک جمله مشکل را به زمین ناشر پاس می‌دهد.

اگر پاسخ سوالی که کاملاً خارج از دایره‌ی کاری شما است را نمی‌دانید، به آنها بگویید که اعضای تیم شما در دفتر قادر به پاسخ‌گویی به سوال فوق هستند و اینکه نتیجه را به اطلاع‌شان خواهید رساند. عامل کلیدی پاسخگویی صحیح به سوال‌ها نمی‌باشد، بلکه مطمئن ساختن ناشر از این موضوع است که برای یافتن پاسخ درست منابع لازم را در اختیار دارید. برای راهنمایی که چطور از این روش استفاده کنید، یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی درباره ی سی‌اسپن (شبکه امور عمومی ماهواره‌ای-کابلی) را ببینید تا شاهد مهارت پاسخگویی به پرسش‌ها به روش خود باشید.

محتوای پشتیبان به همراه داشته باشید. بهترین کار این است که محتوایی را برای مخاطب خود به جا بگذارید تا قادر باشند آن را به تیم ها یا مدیرهای ارشد خود برای ترغیب و جذب پشتیبانی بیشتر به آن‌ها نشان دهند. یک نسخه‌ی کپی از تیزری که تهیه کرده‌اید بر روی دیسک‌فلش، دی‌وی‌دی یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبیه به آن به همراه داشته باشید تا آنها بتوانند بعدتر آن را مشاهده کنند. یک یا دو نسخه‌ی کپی از مدارک درخواست را به صورت حرفه‌ای تدوین نموده و چاپ کنید تا بتوانند با جزئیات بیشتر مطالعه نمایند.

شگفت‌زده خواهید شد که چه اندازه مطالب چاپ شده می‌توانند برای منتقل نمودن اطلاعات، با‌قی‌ ماندن و مورد توجه قرارگرفتن، از طرف آنها موثر واقع گردند. مدارک همیشه روی میز ناشر، و نه به صورت نامرئی در توده‌ای از انبوه ایمیل‌ها باقی خواهند ماند. همچنین، برای پیگیری سریع درخواست خود از طریق زمان‌بندی و ارائه‌ی طرح‌های تعرفه‌ها آماده باشید تا بدین‌وسیله در تصمیم‌گیری به آنها کمک کنید.

زمانی را برای پیگیری درنظر داشته باشید. البته، اگر از همه‌ی این کارها هیج نتیجه‌ای نگیرید آن کار ها نیز بی ارزش خواهند شد. مطمئن شوید که درباره زمان مناسب برای تماس دوباره با ناشر مذاکره خواهید کرد و همچنین از آن‌ها بخواهید که به زمان‌بندی متعهد باشند و درموعد مقرر تصمیم خود را برای پذیرفتن یا رد پروژه بگیرند. تیم شما درنهایت در دفتر کارتان منتظر اطلاع از این موضوع هستند که آیا به زودی شروع به کار برروی پروژه‌ی جدیدی خواهند نمود یا خیر.

موفق باشید!

به این دلیل که پس از انجام تمام کارهای فوق، همچنان تحت لرزه‌های ناشی از یافتن ناشر هستید وهمچنین گرفتار سلیقه‌ی بی‌ثبات مخاطبان مورد نظر که همواره درحال تغییر است و البته رقابت‌ تیم‌های برنامه‌نویسی جنوب‌شرق آسیا که آماده‌ی انجام همه‌ی سفارش‌های‌ شما با قیمت نیم‌بها هستند. و اوه البته همواره نگران به انجان رساندن همه‌ی انتظارات نامعقولتان به بهترین نحو خواهید بود.

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

Mr   |   ۱۳۹۵/۰۵/۲۰   |   ۰۹:۳۹

ممنون از مطالب مفيدتون.