نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

اسرار پشت پرده آیکون بازی‌های موبایل و مردان عربده‌کش

تاحالا به این موضوع فکر کرده بودید که چرا آیکون بیشتر بازی‌های معروف App Store و Google Play مانند Clash of Clans، Clash Royal، Game of War و Mobile Strike تصویری از صورت مردهای میان سال عصبانی‌ یا در حال عربده زدن می‌باشد؟ در این مقاله این موضوع رو باز کرده و از اسرار آن پرده‌برداری می‌کنیم.

 

صورت‌ها المان‌هایی قوی‌ هستند، مغز آدمیزاد به صورت غیر ارادی در وهله‌ی اول صورت را شناسایی می‌کند. چرا که بداند آیا این فرد را می‌شناسد یا خیر، آیا این فرد دوست است یا دشمن و از همه مهم تر آیا این فرد عصبانی‌ هست یا خوشحال؟ شما را نمی‌دانم؛ اما من اگر یک مرد میان سال سیبیلو و عصبانی‌ ببینم که در حال عربده زدن می‌باشد اولین کاری که می‌کنم، بستن فلنگ است! پس صورت‌ها المان‌های مهمی‌ هستند و آیکون‌ها برای بازی موبایل شما عنصری مهم‌تر. چرا که آیکون بازی اولین برخورد بازیکن و مصرف‌کننده با بازی شماست و می‌تواند اولین و آخرین تیر شما برای جذب کردن بازیکن باشد. زیرا اگر آیکون جذب‌کننده نباشد؛ بازیکن به صفحه‌ی بازی شما نمی‌رود و اگر به صفحه‌ی بازی شما نرود تمامی زحمات شما برای ساختن پوستر و عکس‌های گول زنک بازی‌تان به باد خواهد رفت. اگر کاربر این‌ها را نبیند بازی شما را دانلود نمی‌‌کند. اگر بازی را دانلود نکند از تبلیغات و پرداخت درون برنامه‌ای به شما پولی نمی‌رسد و اگر به شما پول ندهند شما اجاره‌خانه را نخواهید داد و در خیابان از گرسنگی در خواهید گذشت.

 پس آیکون بازی شما المانی مهم است و قرار دادن صورت انسان در آن حرکتی هوشمندانه. ولی‌ چرا مردانی میانسال که در حال عربده زدن می‌باشند بیشترین طرفدار را در بازی‌های App Store و Google Play دارند؟ اگر به عکس زیر توجه کنید ۴ بازی اول لیست دارای این شرایط می‌باشند:

 

 

 این موضوع در موارد گفته شده به جذب شدن چشم به تصویری از صورت برمی‌گردد , زیرا جدا از اینکه صورت یک انسان، نظر مخاطب را در یک نگاه جلب می‌کند؛ مخاطب به این فکر می‌کند که چه اسراری پشت این عکس پنهان است. چرا این مرد عصبانی‌ است و به کجا نگاه می‌کند و بر سر چه کسی‌ یا چه چیزی فریاد میزند؟ اینها همه سوال‌هایی‌ هستند که تصور می‌کند با کلیک کردن بر روی آیکون و دیدن سبک بازی خواهد فهمید. پس اگر بگوییم این بازی‌ها یک تیر برای جذب کردن مخاطب از طریق آیکون داشته‌اند؛ آن را به هدف زدند. چرا که روزانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ بازی و App بر روی App Store و Google Play ظاهر می‌شود و باید گفت هرکس شانس محدود و کوچکی دارد تا مخاطب را جذب کند و بازی خود را به او بفروشد و از لیست بازی‌های تازه رسیده، به لیستهای بازی‌های برتر و دیگر لیست‌ها انتقال پیدا کند و خود را از گم شدن در موج بعدی این اقیانوس بزرگ نجات دهد. حتی اگر آن بازی بهترین بازی با بهترین کیفیت باشد.

 

حالا اگر کمی‌ راجع به بومی‌سازی نیز بخواهیم بگوییم، اینطور که مشخص است مردان میان سال عصبانی‌ باعث جلب توجه در همه‌ی کشور‌ها نمی‌شوند. به طور مثال اگر به لیست بازی‌های برتر ژاپن نگاه کنیم ایکون‌ها بیشتر از دخترانی کارتونی و نزدیک به فرهنگ کارتون ژاپنی تبعیت میکنند:

 

   

  

به طور مختصر می‌توان به این سبک آیکون (سبک Kawaii) گفت. حالا اگر نمی‌دانید Kawaii چیست توضیح آن در این مقاله نمی‌گنجند و احتیاج به مقاله‌ای بلند و بالا برای خود دارد تا حق مطلب ادا شود. پس فعلا می‌توان از آن به (سبکی با پیروی از فرهنگ کارتونهای ژاپنی) نام برد که بسیار پرآوازه است.

 

برای بهتر جا انداختن این موضوع می‌توان به بازی Phantom of The Kill اشاره کرد که آیکون این بازی در بازار جهانی‌ مردی در حال فریاد زدن است در صورتی‌ که برای تولید داخل ژاپن از آیکونی با تصویر دختری بانمک با موهای صورتی‌ به (سبکی با پیروی از فرهنگ کارتونهای ژاپنی) استفاده کرده است.

  

 

 پس به طور کلی‌ فراموش نکنید که اگر ایکون شما جنبه‌ جذب مخاطب و بازاریابی‌ دارد بهتر است که از صورت‌ها و کاراکتر‌ها و انسان‌ها در آن استفاده کنید و تا حد ممکن از قرار دادن حروف و اشیای مختلف در آن خودداری کنید. اگر برنامه ریزی بازی برای ایران و کافه‌بازار است حتما سعی‌ کنید سیبیل را در کاراکتر خود دخیل کنید! به طور کلی‌ همیشه کمترین و جذّاب‌ترین المان‌ها را در ایکون داشته باشید و از کنتراست مناسب استفاد کنید. زیرا چنان که کنتراست پایین باشد آیکون به چشم نمی‌آید و اگر کنتراست بالا باشد ایکون زشت و غیر حرفه‌ای می‌شود. در آخر پیشنهاد می‌شود در Photoshop یا نرم افزار مورد استفاده‌ی خود همیشه تصویری از صفحه‌ی گوشی با اپلیکیشن‌های مختلف و موفق داشته باشید و آیکون بازی خود را بعد از ساخته شدن در آن قرار دهید تا از مناسب بودن کیفیت و دیده شدن آن بین ایکون‌های مختلف اطمینان حاصل کنید.

 

شما چطور فکر می‌کنید؟ در رابطه با دلیل آیکون‌های مردان میانسال، نظراتتونو در رابطه با آن‌ها در قسمت کامنت بنویسید. در صورت علاقمندی به مقاله‌ای تخصصی در رابطه با kawaii از دکمهٔ like استفاده کنید . گیمولوژی هر هفته مقاله‌ای در رابطه با ساخت بازی خواهد داشت. با gameology همراه باشید.

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

آرش حکیمی   |   ۱۳۹۵/۰۳/۱۲   |   ۱۲:۵۰

احسنت...

مدیر فنی
b
پاسخ
١١
٠

سیاوش نوروزی   |   ۱۳۹۵/۰۳/۱۶   |   ۲۰:۵۸

عالی بود.

پاسخ
١٢
٠

Mr   |   ۱۳۹۵/۰۳/۱۷   |   ۲۰:۴۴

من تاحالا كلش بازى نكردم.خوشم نمياد:-)

١٢
٠

آرین حاج محمدی   |   ۱۳۹۵/۰۳/۲۰   |   ۱۴:۳۷

من نیز

پاسخ
١٢
٠

حامد سجاد   |   ۱۳۹۵/۰۳/۲۰   |   ۱۸:۴۸

اگر بازی را دانلود نکند از تبلیغات و پرداخت درون برنامه‌ای به شما پولی نمی‌رسد و اگر به شما پول ندهند شما اجاره‌خانه را نخواهید داد و در خیابان از گرسنگی در خواهید گذشت.
عالی بود ! ! !

پاسخ
١١
٠

ایلیا لسانی بحری   |   ۱۳۹۵/۰۴/۰۸   |   ۱۳:۲۴

به کارتون های ژاپنی به اصطلاح انیمه (Anime) می گویند و معمولا نسبت به کارتون ها رده بندی سنی بالاتری دارند. کلمه کاوایی (Kawaii) هم به معنای زیبا در زبان ژاپنی است.

١١
٠

کاربر مهمان   |   ۱۳۹۵/۰۴/۰۹   |   ۲۱:۵۵

ممنون که جای ابهام نذاشتین ، البته باید بگم که بیشتر به عنوان طنز از این موضوع استفاده کردم

پاسخ
١١
١

محمدجواد پیکاری   |   ۱۳۹۵/۰۴/۰۹   |   ۰۳:۰۹

البته به نظر من الان در این شرایط که همه بازی ها مخصوصا بازی های استراتژیک و MMO که هم سبک COCهستند از این جور طراحی برای لوگو استفاده می کنند دیگه زیاد باب طبع مخاطبان نیست. به شخصه اگر بازی ببینم که مردی در حال عربده زدن باشد به خاطر این ذهنیت که علاوه بر لوگو بازی احتمالا خود بازی هم تقلیدی از COC هست ( چون به نظرم اولین بار که عربده زدن تو لوگو ها باب شد تو COC بود) هیچ وقت روش کلیک نمی کنم.
نظر من اینه که ما با فکر کردن و خلاقیت می تونیم لوگو هایی خلق کنیم که بتونه مخاطب های زیادی رو جذب کنه و حتی بتونه مثل COC منبع الهام برای دیگر بازی ها هم باشد.
من اولین تجربه ساخت بازی که داشتم، بازی خیلی بد و غیر بالانسی بود ولی به خاطر لوگوی خوبی که داشت نسبتا دانلود زیادی داشت. دیدگاه ها درباره بازی خیلی بد بود ولی عاملی که باعث شد تا مردم دانلودش کنند به نظرم فقط لوگو بود.

١٢
٠

آرین حاج محمدی   |   ۱۳۹۵/۰۴/۰۹   |   ۲۲:۰۱

کاملا موافقم .ولی‌ این رو هم در نظر بگیرید که شما ممکن هست جزو دسته ی گیمرهای سطح بالا(harcore) به حساب بیایید که دنبال خلاقیت هستن . ولی‌ در این مقاله بیشتر اکثریت و گیمر‌های casual رو مد نظر قرار دادیم

پاسخ
١١
٠

مصطفی   |   ۱۳۹۵/۰۴/۲۷   |   ۱۳:۱۲

سلام
عالی بود،
حق مطلب ادا شد!