نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

تحلیل بازی Clash royal از دید طراحی – قسمت دوم

بازی های آنلاین، به دلایل مختلفی سعی در محدود کردن میزان زمان بازی پلیر دارند. برای مثال به وفور می بینیم که در بازی های ریسینگی که توسط بازی سازان تولید می شود، عاملی تحت نام باک بنزین وجود دارد. در واقع این متغیر برای این طراحی شده است که پلیر نتواند در یک دوره زمانی، دفعات زیادی پشت سر هم بازی کند. بازی سازان دلایل مختلفی برای این کار دارند. برای مثال کم کردن بار سرور و یا گرفتن پول از بازیکن برای انجام بازی بیشتر. کلش رویال نیز به نوعی این کار را انجام داده است اما با شکلی متفاوت. در بازی کلش رویال، هر پلیر، 4 اسلات صندوق دارد. با هر برد، پلیر یک صندوق جایزه می گیرد که درون آن، محتویاتی چون سکه، الماس و کارت وجود دارد. اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که باز کردن هر صندوق، بسته به نوع ان صندوق، مقداری زمان نیاز دارد. در کنار این موضوع، کار دیگری که طراحان بازی انجام داده اند این است که پلیر نمی تواند چند صندوق را به طور همزمان باز کند و برای باز کردن آن ها، باید یکی یکی این کار انجام دهد. این مسئله چند نکته مثبت را در خود جای داده است: یک اینکه پلیر به وسیله ترفندی محدود شده است که  بر خلاف سایر بازی، امکان بازی را از پلیر نمی گیرد. برای مثال در سایر بازی، اگر شما مقداری سکه نپردازید، نمی توانید تا مدت زمان معینی به بازی بپردازید اما در کلش رویال، پلیر می تواند تا هر چند بار که بخواهد پشت سر هم بازی کند. تنها مسئله ای که وجود دارد این است که اگر 4 اسلات صندوق پلیر پر باشد، پلیر در صورت برد، دیگر صندوقی دریافت نمی کند. پس با این روش، بازی امکان بازی کردن را از پلیر نمی گیرد و نمی گذارد که پلیر برای بیشتر بازی کردن مجبور به پرداخت پول شود. همین موضوع باعث می شود که افراد با انگیره های مختلف به بازی کردن ادامه دهند. بعضی برای گرفتن کاپ بازی می کنند و بعضی برای از دست دادن آن! در واقع کاری که طراحان بازی انجام داده اند این است که بازی را برای پلیر محدود نکرده اند، آن ها جایزه بعد از هر برد را برای پلیر محدود کرده اند.

یکی از مشکلاتی که به بازی Clash Of Clans وارد بود این است که یک پلیر، زمانی که برای اولین بار وارد بازی می شد، می توانست با پرداخت پول، در همان دقایق اول، سطح قدرت یونیت ها و تجهیزات خودش را به فردی برساند که برای مثال چندین ماه مشغول بازی بوده است. این سیستم پرداخت درون برنامه ای، در بالانس نهایی، مخصوصا زمانی که بازی شما PVP باشد، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. برای مثال در شرایطی مانند این، پلیر می تواند در همان ابتدا، خودش را به لول بالایی برساند، اما این در حالی است که پلیر هنوز تجربه لازم برای رسیدن به آن لول را کسب نکرده است. در واقع پلیر توانایی و تجربه ای که در حالت عادی باید برای رسیدن به لولی مشخص کسب می کرده را ندارد.

یکی از تفاوت های دیگر این بازی، تنوع کارت ها است. همانطور که پیش تر توضیح دادم، در این بازی با هر برد، پلیر صندوقی دریافت می کند که حاوی سکه، الماس و کارت است. کارت های درون این صندوق، به چند نوع مختلف تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی بر اساس میزان ارزش آن کارت است. برای مثال کار هایی که با برچسب " Epic " در بازی وجود دارند، ارزش بالاتری نسبت به کار های معمولی دارند. این ارزش در نوع یونیت و میزان قدرت آن یونیت است. بازی طی یک الگوریتم به هر پلیر، کارت های مشخصی می دهد. برای مثال تصور کنید که بازی قرار است در لول 2، به هر پلیر، یک کارت Epic بدهد. تفاوت از اینجا آغاز می شود که بازی ممکن یک کارت به پلیر بدهد و کارت متفاوتی به پلیر دیگر. هر دو کارت از دسته Epic خواهند بود اما ماهیت هر کارت متفاوت است. این مساله، باعث به وجود آمدن استراتژی های متفاوتی در یک بازی می شود. ممکن است که یک پلیر بخواهد تمرکز خود را روی کارت های زمینی بگذارد و پلیر دیگر روی کارت های هوایی.

سیستم مالی بازی با آنچه در دیگر بازی های دیگر سوپرسل دیده ایم، متفاوت است. در سایر بازی های سوپرسل، پلیر با تعداد بسیار زیادی خروجی مالی مواجه بود در حالی که کلش رویال اینطور نیست. اما آیا می توان گفت که میزان سود دهی این بازی کمتر از دیگر بازی ها است؟ بازی از نظر ظاهری، بسیار شبیه به موفق ترین بازی این استودیو یعنی Clash Of Clans  است. کرکتر های بسیاری از این بازی از بازی Clash Of Clans گرفته شده و کرکتر ها دقیقا عملکری مشابه بازی قبلی را در کلش رویال دارند. طبیعی است که طراحان این بازی، از همان سیستم مالی سکه و جم استفاده کنند. در این بازی، مانند دیگر بازی، خروجی های زیادی برای سیستم مالی وجود ندارد. یعنی پلیر، در موارد کمتری پول خرج می کند. برای مثال در دیگر بازی های این استودیو، پلیر قادر بود تا اجزای محیطی زیادی ساخته و تا تعداد زیادی آپگرید کند. اما کلش رویال هیچ کدام از این موارد را در خود ندارد. نبوغ طراحان در این جا مشخص می شود. در بازی ای مانند Clash Of Clans، پلیر قادر رود تا هر زمان که بخواهد، تا هر تعداد حمله ای لازم است انجام دهد و بسته به نوع بازی، قادر بود تا از همه آن ها سکه به دست آورد. اما همانطور که گفته شد، در کلش رویال، تنها منبع درآمد پلیر، صندوق هایی هستند که از برد پلیر کسب می شوند. اسلات های صندوق پلیر به عدد 4 محدود می شوند و تا یک صندوق باز نشود، نمی توان صندوق دیگری در آن اسلات قرار داد. در واقع سازندگان بازی، تعداد نوبتی که پلیر در یک مدت زمان می تواند بازی کند را به شیوه ای غیر مستقیم محدود کرده اند. از طرفی کلش رویال یک بازی PVP است و نهایت زمان یک مسابقه به 3:30 می رسد. همچنین جذابیت این بازی بخاطر همزمان بودن گیمپلی بسیار بالاست. در واقع سازندگان بازی، بازی ای بسیار جذاب ساخته اند اما مانند سایر بازی های این استودیو، پلیر نمی تواند تا هر چند بار که می خواهد بازی کند، مگر اینکه پول خرج کند. هر چند این به این معنا نیست که پلیر اصلا قادر به بازی نیست. بلکه پلیر در صورت برد صندوق دریافت نمی کند و برد بدون صندوق، مساوی با گرفتن کاپ است. کاپ بیشتر در صورتی که کارت های لازم را نداشته باشید، تنها باعث سخت تر شدن بازی می شود.

 

در نهایت باید گفت، کلش رویال، مانند سایر بازی این استودیو مستعد، پر از نکات مختلف است و کلاس درسی است برای بازی سازان ایرانی. چرا که با توجه به شرایط بازار، شاهد این هستیم که بیشتر بازی سازان، به سمت ساخت بازی های موبایلی F2P گرایش پیدا کرده اند.

دیدگاه‌ها