نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

تحلیل بازی Clash Royale از دید طراحی - قسمت اول

از چند سال پیش تا کنون، بازی سازی در فنلاند رشد بسیار سریعی داشته است. Mojang و Supercell نام دو استودیو فنلاندی است که هر کدام با بازی های خود، دنیا را تحت تاثیر قرار دادند. بازی Mine Craft ساخته استودیو موجانگ است. این بازی از زمان عرضه میزبان پلیر های زیادی بوده و یکی از محبوبترین بازی های چند سال اخیر است. استودیو سوپرسل نیز در چند سال گذشته، 4 بازی عرضه کرده است. اولین بازی این استودیو با نام Hey Day در سال 2012 عرضه شد. این بازی در سبک مدیریتی و پلتفرم مقصد آن، تلفن های هوشمند بود. بازی بعدی این استودیو، Clash of Clans نام داشت. سبک این بازی استراتژی بود و مانند بازی قبلی، در سال 2012 عرضه شد و پلتفرم گوشی های هوشمند برای این بازی در نظر گرفته شده بود. این بازی در ابتدا برای کشور های محدودی در دسترس بود اما در زمان انتشار با استقبالی بی نظیر روبرو شد. تقریبا می توان گفت در اکثر کشور ها، این بازی به عنوان پر طرفدارترین بازی در صدر لیست قرار داشت. موفقیت این بازی به حدی بود که از این بازی به عنوان محبوب ترین برنامه ای که تا به حال برای گوشی های هوشمند ساخته شده است، یاد می شود. بازی بعدی این استودیو، Boom Beach بود که در سبک استراتژی ساخته شده بود. این بازی هم با استقبالی فوق العاده روبرو شد اما نتوانست از بازی Clash of Clans پیشی بگیرد.

 

پاراگراف بالا، خلاصه ای از فعالیت های یکی از موفق ترین شرکت های عرصه گیم است. شرکتی که توانسته است در چند سال، به یکی از با ارزش ترین شرکت های دنیا تبدیل شود. بازی جدید این استودیو، چند هفته ای است که به طور عمومی منتشر شده و موضوع مقاله ما در رابطه با این بازی است. با توجه به آمار ها می توان گفت این بازی شروعی بسیار طوفانی داشته و می توان از همین حالا گفت که سوپرسل، بار دیگر به موفقیت بزرگی دست یافته است.

 

Clash Royale

کلش رویال، تازه ترین ساخته استودیو سوپر سل است. طراحی این بازی، ترکیبی است از چند سبک مختلف. درواقع، گیم پلی بازی کلش رویال، ترکیبی است از سبک های استراتژی همزمان، بازی های کارتی و بازی های دفاع از قعله (tower defense) است. این بازی مدتی قبل به طور عمومی برای پلتفرم گوشی های هوشمند عرضه شد. حال قصد داریم تا این بازی را از دید طراحی بررسی کنیم. سوپر سل در طراحی این بازی از چه تکنیک هایی استفاده کرده که این بازی در این مدت کم، به این حجم از محبوبیت رسیده است؟

 

ترکیبی بی نقص

همانطور که گفته شد، بازی کلش رویال، ترکیبی از چند سبک مختلف است. درواقع طراحان این بازی، نکات مثبت و جذاب چند سبک متفاوت را انتخاب و آن ها را به درستی و با رعایت اصول با یکدیگر ترکیب کرده اند. گیم پلی این بازی به صورت خلاصه به این شکل است که دو پلیر، به صورت آنلاین و همزمان رو در روی یکدیگر قرار می گیرند. هر پلیر، در ابتدای بازی، محیطی را در اختیار دارد. در این محیط سه برج به شکل زیر چیده شده اند.

 

 

هدف در این بازی این است که پلیر بتواند در مدت زمانی مشخص، 3 برج حریف دیگر را از بین ببرد. شما از بین تعداد زیادی کارت، می توانید قبل از شروع بازی، هشت کارت را انتخاب کنید و بازی این هشت کارت را به صورت تصادفی در طول بازی به شما می دهد. برای استفاده از هر کارت باید مقدار اکسیر لازم آن کارت را داشته باشید. در این بازی اکسیر به صورت خودکار زیاد می شود و در حالت معمول، هیچ گونه کنترلی روی آن نخواهید داشت

.

متن بالا، خلاصه ای از گیم پلی بازی بود. همانطور که مشاهده می کنید، در همینجا می توان ظرافت ترکیب دو سبک بازی کارتی و بازی دفاع از قلعه ( Tower Defense ) را مشاهده کرد.اما ...

 

نقش استراتژی در اینجا چیست؟

همانطور که اشاره شد، هدف بازی بسیار ساده است: نابود کردن برج های حریف. از آن جایی که زمان محدود است و از همه مهم تر، بازی به صورت همزمان است، پلیر مجبور به تصمیم گیری های بسیار سریع می شود. در یک توضیح کوتاه باید بگویم که بازی همزمان به بازی هایی گفته می شود که نوبت در آن ها وجود ندارد و پلیرها می توانند در هر لحظه که بخواهند، حرکتی انجام دهند. بازی از لحاظ استراتژی، در عین سادگی دستور ها، در گسترده بودن و چیدن یک استراتژی موفق، فوق العاده عمل کرده است. استراتژی در این بازی به دو بخش تقسیم می شود:
1- انتخاب کارت های درست قبل از شروع بازی.

2- استفاده م مدیریت درست کارت ها در هنگاه بازی.

 

در قسمت اول، پلیر کار دشواری در پیش دارد. پلیر باید بتواند از بین انبوهی از کارت ها، تنها 8 کارت را برای بازی انتخاب کند. این مسئله زمانی پلیر را به چالش می کشد که کارت ها به درستی طراحی شده باشند. منظور از طراحی، بالانس درست قدرت، ویژگی و اکسیر مورد نیاز کارت ها است.

 

اما در بخش دوم که همان زمان گیم پلی است، داستان کاملا متفاوت است. در این بخش، پلیر باید با نقشه ای درست، برج های پلیر مقابل رو هدف قرار دهد. این در حالی است که باید برای دفاع از برج های خودش، انتخاب هایی درست داشته باشد. تمام این ها را به  مدیریت درست اکسیر، مدیریت زمان و انتخاب درست کارت اضافه کنید تا متوجه پیچیده بودن طراحی استراتژی درست شوید.

عموما بازی های استراتژیک، مخاطبان خاص خودشان را دارند و هر کسی حاضر به انجام این بازی ها نیست. اما سوپرسل در این بازی و بازی های قبلی، ثابت کرده است که با طراحی درست، هر فردی می تواند به هر بازی ای علاقه نشان دهد. حالا که بحث درباره کلش رویال است، باید این موضوع را بررسی کنیم که این بازی چرا برای عام مردم جذاب است؟

 

ساده سازی

عموم مردم به بازی تنها به عنوان یک سرگرمی درجه چندم نگاه می کنند. این جمله به این معناست که این افراد، چند بازی در گوشی های خود نگه می دارند تا هر زمان که کاری برای انجام دادن نداشتند، دقایقی را با آن سرگرم شوند تا زمان بگذرد. اینگونه افراد هیچ علاقه ای به پیچیدگی در یک بازی ندارند. آن ها وقت زیادی را برای بازی صرف نمی کنند. دوست ندارند که بازی به نحوی باشد که بخواهند آن را یاد بگیرند و از طرفی می خواهند به سرعت در یک بازی، به حد قابل قبولی از مهارت برسند. به همین دلیل است که بازی های One Tap از همان ابتدا محبوبیت زیادی داشته و دارند. این بازی ها را می توان در چند ثانیه یاد گرفت و تا مدت ها با همان مکانیزم سرگرم شد.

 

این همان کاری است که سوپر سل در بازی جدید خود انجام داده است. یادگیری کلش رویال برای پلیر های آماتور یک دقیقه طول می کشد. این نکته ای بسیار مهم است. از طرفی شاید این بازی پیچیده باشد اما پیچیدگی آن تنها در ذهن پلیر است. یعنی 90 درصد کار در ذهن پلیر از طریق فکر کردن، پیش بینی و عکس العمل و ده درصد آن در صفحه بازی با انتخاب کارت و  مکان درست آن انجام می شود. همین مسئله باعث می شود که بازار بسیار وسیعی همچون پلیر های معمولی، بسیار سریع با بازی ارتباط برقرار کند. از طرفی برای افرادی که همواره با بازی های One Tap سرگرم بوده اند، انجام یک بازی که در این حد پیچیده و بزرگ باشد و بتوان در آن مستقیما و به صورت همزمان با پلیر های دیگر رقابت کرد بسیار جذاب است. آن ها می توانند با کمترین اعمال، خودشان را به آسانی به سخت ترین چالش های بکشند.

بازی کلش رویال گنجینه ای از نکات در زمینه دیزاین است و نمی توان تمام آن ها را در یک مقاله بررسی کرد. بررسی تمام این نکات قطعا از حوصله یک مطلب خارج است. به زودی در قسمت دوم، به تحلیل بیشتر مکانیزم ها و ترفند های استفاده شده در بخش دیزاین بازی می پردازیم. 

 

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

Mr   |   ۱۳۹۵/۰۱/۲۰   |   ۱۰:۱۶

خسته نباشيد^_^
عالى و بينظير براى من مثل هميشه.