نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

تئوری رنگ ها در ساخت بازی های ویدئویی - بخش سوم و پایانی

بخش سوم: ساختار هر رنگ و فرمول دستیابی به ترکیب  مناسب

 

الف) ساختار سه گانه رنگ (HSV یا HSB)

 در دنیای دیجیتال هر رنگ از اعداد و ارقام و یا به اصطلاح اجزای مشخصی تشکیل شده که معرف آن رنگ در پلتفرم ها و ابزارهای گوناگون می باشد. شناخت هر کدام از این اجزا به يك طراح این اجازه را می دهد تا با درک رابطه موجود میان حدود عددی آنها توانایی اجرا و یا تولید فرمول های مختلف برای دستیابی به اهداف گوناگون را داشته باشد. این اجزا عبارتند از: پرده رنگ (Hue)، میزان رنگ (Saturation) و میزان درخشندگی (Value يا Brightness) كه به اختصار HSB یا HSV نامیده می شود. HSB در کنار RGB و CMYK و ... یکی از متودهای تولید و معرفی رنگ های دیجیتال می باشند. پیش از شرح جداگانه هر کدام از این اجزا، تصویر زیر می تواند رابطه موجود میان آنها را به خوبی تشریح کند.

 

 

    • پرده رنگ (Hue): این ویژگی بیانگر جنس اصلی رنگ است و میزان نزدیک یا دور بودن فاصله آن از رنگ های اصلی موجود در چرخه رنگ را نشان می دهد. به همین ترتیب واحد مقادیر آن از صفر تا 360 درجه بوده به طوریکه در صفر درجه رنگ قرمز، در 120 درجه سبز و در 240 درجه آبی را به عنوان خروجی ظاهر می کند. معمول ترین چرخه رنگ شامل 12 نوع از رایج ترین پرده های رنگی می باشد که هرکدام از آنها دارای اسامی خاصی هستند.

 

 

    • میزان رنگ (Saturation): عدد این مفهوم در واقع معرف خلوص یک رنگ است و درصد ترکیب و حضور آن را در کنار تدارجات سیاه تا سفید (انواع خاکستری) نمایش می دهد. به طوریکه اگر بدون دستکاری Hue و درخشندگی، عدد Saturation را تغییر دهید به انواعی از یک رنگ مشخص در خلوص متفاوت دست خواهید یافت. 
    • درخشندگی یا میزان روشنایی (Value يا Brightness): همان طور که از اسم این ویژگی پیداست مقدار آن درصدی از ترکیب و حضور رنگ سفید را نشان می دهد که در واقع غلظت و روشنایی همان تدارجات خاکستری موجود در ویژگی میزان رنگ (saturation) که پیش از این اشاره شد می باشد. در درخشندگی اعداد از رنگ سیاه (صفر درصد) آغاز و به رنگ سفید (100 درصد) ختم می شوند و در صورت صفر بودن عدد این ویژگی، سیاه بودن رنگ عملا دو ویژگی دیگر را بی اثر می کند.

 

 

قاعده های برقرار میان این سه ویژگی و چگونگی اثر گذاری هریک از آنها بر دیگری را می توان توسط ابزار انتخاب رنگ نرم افزار Adobe Illustrator به صورت زیر نمایش داد.

 

 

ب) فرمول دستیابی به ترکیب و پالت رنگی مناسب

 

پس از شناخت اجزای یک رنگ و درک مکانیزم اثر گذاری هریک از آنها بر یکدیگر می توان با دنبال کردن مجموعه ای از قواعد و یا به عبارت دیگر تولید فرمول برای مقداردهی و تغییر هر کدام از این اعداد به اهداف مختلفی دست پیدا کرد. همان طور که در قسمت های قبلی این مبحث اشاره شد انتخاب پالت رنگی در صنعت بازی های ویدئویی یکی از مهمترین مراحل طراحی و تولید آنها محسوب می شود. لذا داشتن یک فرمول مناسب برای دستیابی هرچه سریع تر به نتایج مطلوب حتی برای طراحان حرفه ای هم جذاب به نظر می رسد. در آخرین بخش این مطلب قصد بررسی الگوریتمی را داریم که با دنبال کردن مراحل آن می توان در کوتاه ترین زمان ممکن به یک پالت مناسب دست پیدا کرد. هر کدام از مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.


یک

    • اگر "پرده رنگ ها" مقادیر یکسانی ندارند (و می خواهید تغییرشان دهید) 
    • پس ابتدا مقادیر "میزان رنگ ها" را با هم هماهنگ کنید 
    • و سپس مقادیر "درخشندگی ها" را با هم یکسان نمایید

(LEGO® Speed Champions)

دو

    • اما اگر "میزان رنگ ها" مقادیر یکسانی ندارند (و می خواهید تغییرشان دهید) 
    • پس ابتدا مقادیر "پرده رنگ ها" را با هم هماهنگ کنید 
    • و سپس مقادیر "درخشندگی ها" را با هم یکسان نمایید

(Uncharted 4: A Thief's End)

سه

    • اما اگر "درخشندگی ها" مقادیر یکسانی ندارند (و می خواهید تغییرشان دهید) 
    • پس ابتدا مقادیر "پرده رنگ ها" را با هم هماهنگ کنید 
    • و سپس مقادیر "میزان رنگ" را با هم یکسان نمایید

(Fun Kid Racing - Jungle Cars)

به این ترتیب شما با پیاده سازی یکی از این سه مسیر، روی رنگ های پالت خود می توانید به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید.

 

بحث مربوط به تئوری رنگ ها پس از این وارد جزییات تخصصی و ریزی می شود که شاید همه طراحان بازی های ویدئویی نیاز مبرمی به آنها نداشته باشند. لذا سه گانه تئوری رنگ ها در ساخت بازی های ویدئویی همین جا به پایان می رسد در حالی که ادامه مباحث مربوط به علوم رنگ ها و انواع پیام های انتقالی آنها را تحت عناوین دیگری در گیمولوژی بررسی خواهیم کرد.

 

منابع:

- Wikipedia

- Sensational Color

- Tutsplus

دیدگاه‌ها