نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

پنج نکته مهم برای میکس موسیقی بازی های موبایل

طی فعالیت چند ساله خود در زمینه آهنگسازی و صداگذاری برای بازی های موبایل، تجربیات جالبی برای میکس و ساخت موسیقی های با کیفیت برای اسپیکر های کوچک این دستگاه ها به دست آورده ام.

 

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که کیفیت صدای اسپیکرهای موبایل ها روز به روز بهتر شود ولی همچنان ما با اسپیکرهای بسیار کوچک رو به رو هستیم که شاید توانایی اجرای هر صدایی را نداشته باشند و این موضوع برای بازی هایی که آهنگ هایی تکرار شونده (Loop) دارند بسیار مهم است. پس چطور می توانیم یک میکس خوب برای این دستگاه ها داشته باشیم ؟

 

بدون توضیح اضافه، برویم سراغ پنج نکته مهم:

 

1-   تا حد امکان از فرکانس های پایین استفاده نکنید

 

فرکانس های پایین و یا Low Frequencies صداهای بمی هستند که شنیدن با کیفیت آنها نیازمند اسپیکرهای بزرگ و حرفه ای است. پس استفاده زیاد از آنها برای اسپیکرهای موبایل باعث می شود که صداها کم کم به سمت Distort شدن بروند و یا در جنگ صداها (Loudness Warfare) موجب باخت فرکانس های دیگر شوند. پس منابع فرکانس پایین خود را تا حد امکان کم نگه دارید و همیشه اندکی از ابتدای فرکانس بکاهید. مسلما موسیقی بدون Bass و فرکانس های پایین بسیار خسته کننده است، پس فرکانس های پایین خود را سنجیده انتخاب کنید.

 

2-   از Click روی Kick استفاده کنید

 

اگر در قطعه شما، Kick درام و یا الکترونیک وجود دارد، به علت عدم توانایی اسپیکرهای موبایل در پخش فرکانس های پایین، این Kick آنچنان تاثیر گذار و یا عمیق به نظر نمی رسد. راه حل این است که یک صدای کلیک با فرکانس بالا، در ابتدای Kick ها بگذارید، این صدا باعث شناخته شدن Kick به شنونده می شود و در ضمیر ناخودآگاه صدای بیس Kick را هم یاد آور می شود.

 

3-   Bass را Mono کنید

 

اسپیکرهای موبایل توانایی آنچنانی در پخش و جداسازی صداهای Stereo  ندارند، در نتیجه اگر Bass شما بین دو کانال استریو پخش باشد، نتیجه بم شدن سایر صداها و Distort شدن است. برای جلوگیری از این مورد، تا جایی که می توانید صدای Bass خود را Mono کرده و آن را به وسط هدایت کنید.

 

4-   از سازهای کمتری استفاده کنید

 

هرچقدر هم میکس شما تمیز و خوب باشد، عدم توانایی جداسازی سازها در تلفن های همراه، آن را ضعیف می کند. پس با آگاهی از این مورد، سعی کنید از حداقل سازها استفاده کنید ولی تاثیر گذاری یک ارکست عظیم را در ذهن داشته باشید.

 

5-   از فرکانس های بالای زیاد استفاده نکنید

 

فرکانس های بالا (High Frequencies) بسیار راحت تر و قوی تر نسبت به سایر فرکانس ها شنیده می شوند. در نتیجه می توانید از این فرکانس ها استفاده مناسبی جهت انتقال ملودی در بازی کنید ولی توجه داشته باشید تا جایی که می توانید از فرکانس های بالای سازهایی که دامنه فرکانسشان در این مقطع نیست پرهیز کنید و آن را با استفاده از EQ از بین ببرید. در  غیر این صورت نتیجه پخش شدن صداهای تیز و اعصاب خورد کن در بازی است.

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

رضا اطمینان   |   ۱۳۹۴/۰۸/۱۸   |   ۲۱:۵۲

خیلی مفید بود حمید جان
آقا شاگرد خصوصی قبول میکنی در رکابتون باشیم؟؟؟؟

مدیر فنی
b
پاسخ
١١
٢

سیاوش نوروزی   |   ۱۳۹۴/۰۸/۲۵   |   ۰۳:۳۵

احسنت! نکات بسیار زیر اما به درد بخور و حساس. پیچش مو به قول معروف :دی