نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

بازی چند نفره؛ لذت بیشتر

بازی های چند نفره یا مالتی پلیر به بازی هایی گفته می شود که تعداد بازیکنان در آن بیش از یک نفر باشد که بازیکنان می توانند در قالب تیم با هم یا در برابر هم بازی کنند.

 

تاریخچه بازی های چند نفره را می توان به بازی های چند نفره غیر شبکه ای و تحت شبکه تقسیم کرد، اما میتوان بازی Tennis For Two را که در سال 1958 ساخته شد به عنوان اولین بازی چند نفره دانست که یک بازی چند نفره غیر شبکه ای بود.

 

سه سبک کلی برای انجام بازی چند نفره:

  Competitive (رقابتی) 

 در بازی رقابتی بازیکنان یک هدف مشترک دارند اما در برابر هم هستن- اغلب مبارزه برای "کشتن" به منظور به اتمام رساندن یک هدف یا به دست آوردن بیشترین امتیاز.

 

 Cooperative (همکاری) 

 بازی به بازیکنان یک هدف مشترک می دهد (البته در تئوری) تا زمانی که با کمک یکدیگر به آن برسند.( کافی است که یکبار این طور بازی ها را با دوست خود بروید تا متوجه شوید که ممکن است روند بازی رقابتی شود)

 

Conjugate (مزدوج – در هم آمیختن) 

 بازی به بازیکنان فضای مشترک گیم پلی را می دهد اما نه هدف مشترک. با ظهور بازی های MMO و بازی های MMORPG، به صورت فزاینده ای استفاده شد، جایی که ده ها بازیکن (اگر نگویم هزاران بازیکن) در یک فضای مشترک با زمان یکسان با برنامه و انگیزه مختص به خود، در سراسر جهان بازی شروع به بازی می کنند.

 

خب ما سه سبک رو گفتیم اما شاید این سوال را از خود بپرسید که "انگیزه" در بازی می تواند چه باشد؟؟ (خیلی خوشحالم که این سوال رو از خودتون پرسیدید)، خب انگیزه می تواند یکی از حالات زیر که بستگی به سناریوی بازی دارد باشد:

    • مسابقه کشتن – آزاد برای همه 
    • مسابقه کشتن به صورت تیمی 
    • مبارزه 
    • بقا 
    • کنترل منطقه 
    • راندن و سوار شدن 
    • هدف تیمی 
    • عکس العمل 
    • زندگی مجازی

 

تعداد مناسب بازیکنان چند نفر است؟ 

 

 

سبک مبارزه ای بازی (Street Fighter) - دو تا چهار نفر

سبک اجتماعی (بازیUno )- چهار نفر 

سبک پلتفرمر اکشن (بازیLittleBigPlanet)- چهار نفر 

سبک رانندگی (بازیBurnout Paradise ) – هشت نفر 

سبک اول شخص (Call of Duty: Modern Warfare 2) – شانزده نفر 

سبک MMORPG (بازی World of Warcraft) – چهارهزار تا پنج هزار نفر در هر سرور 

اما در کل تعداد مناسب بازیکن بازی شما بستگی به وسعت جهان بازی و داستان بازی دارد.

 

"ازیکنان اغلب آخرین کاری که انجام می دهند آن است که شما انتظار دارید و گاهی اوقات باید به آنها اجازه این کار را بدهید"

 

بازی های چند نفره فرصت بسیاری خوبی است تا بازیکنان در طراحی شما "سرگرمی را پیدا کنند". به بازیکن فرصت روش دلخواه بازی را بدهید اما اجازه ندهید با روش خود سرگرمی سایر بازیکنان در آن جهان را مختل کنند. بازی خود را به طور کامل طراحی کنید، آنگاه میتوانید مسائل را قبل از ساخته شدن بازی پیش بینی کنید.

 

نکات نهایی: 

به بازیکن طیف متنوعی از حالات بازی و اهداف را ارائه بدهید. 

تعداد درست بازیکن آن تعدادی است که برای گیم پلی شما درست است. 

به بازیکنان اجزای تغییر کاراکتر ها، اهداف و جهان را بدهید. 

یک بازی غیر منتظره جالب وقتی ساخته می شود که به بازیکن ابزار هایی برای خلق بدهید 

بازیکنان همیشه آخرین کاری که انجام می دهند آن است که شما انتظار دارید؛ اما بعضی وقت ها مشکلی نیست.

 

--- 

 

پا مقاله ای: 

Massively Multiplayer Online) MMO) 

بازی برخط چند نفره گسترده  مثل:

    • Clash of Clans 
    • Company of Heroes Online 
    • War of Legends 
    • The Sims Online

---

 

Massively Multiplayer Pnline Role – Playing) MMORPG) 

بازی نقش آفرینی بر خط چندنفره گسترده- مثل:

    • World of Warcraft 
    • Stellar Dawn 
    • Star Wars: The Old Republic 
    • Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

دیدگاه‌ها

پاسخ
١٢
٠

yasin   |   ۱۳۹۵/۰۶/۰۲   |   ۱۶:۵۹

کامل و جامع