بازی و سرگرمی

گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | چند تکنیک ساده برای فروش بازی

بازی ساختن کار سختی‌ست، اما از آن سخت‌تر فروختن بازی به مخاطب است. امروزه تعداد طراحان بازی و استودیوهای سازنده روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، اما تعداد استودیوهایی که بتوانند بازی خود را به مخاطب بفروشند و یا بهتر بگویم، بازی خود را در دل مخاطب جا بدهند زیاد نیست. پروسه انتشار یک بازی به چند بخش تقسیم می‌شود؛ از پیش‌تولید، طراحی، تولید، ایرادگیری و … گرفته تا انتشار و پشتیبانی بعد از انتشار. اما یکی از مراحل مهم در این بین، تبلیغات است که یکی از مهم‌ترین المان‌های فروش بازی شماست و در تمامی مراحل تولید و انتشار بازی، تبلیغات باید به خوبی و موثر انجام بگیرد. در ادامه با چند روش ساده می‌بینید که تبلیغات و در نهایت فروش بازی می‌تواند کار ساده‌ای باشد!

بازی خوب بسازید

درست است که این روش کمی بیش از حد واضح و تکراری به نظر می‌رسد، اما کمی به این جمله فکر کنید. اصولا با ساخت بازی بی‌کیفیت یا حتی بازی‌های تکراری نمی‌توانید جایگاه مناسبی در بین مخاطبان پیدا کنید. به عنوان مثال اگر شما بازی مشابه Clash Royale بسازید، هیچگاه در فروش موفق نخواهید بود. اگر مخاطب به این سبک علاقه داشته باشد، مشخصا با نصب خود Clash Royale که طراحی بی‌نقصی دارد، نیازهای بازی محور خود را برطرف می‌کند و از آنجا که این بازی به صورت کامل از مخاطبان ایرانی پشتیبانی می‌کند و خرید‌های درون برنامه‌ای کاملا برای ایرانی‌ها میسر است، بازیکن‌ها هیچگاه به سراغ بازی شما نمی‌آیند؛ بقیه سبک‌ها و بازی‌ها نیز از همین طبیعت پیروی می‌کنند.


شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید

این روزها این حقیقت بر هیچکس پوشیده نیست که تمامی مردم حتی آن‌ها که اهل بازی و تکنولوژی نیستند نیز اکثر وقت خود را در روز به چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. با ساختن یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی با محتوای مناسب که مورد پسند مخاطب باشد، می‌توانید نظر خیلی‌ها را به سمت بازی خود جذب کنید. حتی می‌توانید از دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی بخواهید که در کانال‌ها و صفحه شخصی‌شان از بازی شما تعریف و یک ذهنیت و شناخت کلی در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. تعداد فعالان شبکه‌های اجتماعی که می‌توانند با یک معرفی کوتاه، محصول شما را با دید عموم آشنا کنند، کم نیستند. کافی‌ست کمی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید.

چشمان مخاطبان را فریب دهید

حتی اگر بازی شما در سطح معمولی قرار دارد، نگذارید مخاطب این موضوع را باور کند. وقتی بازی منتشر می‌شود، به جز نقد و بررسی‌های موجود در رسانه‌ها، هیچ تضمینی نیست که بازی خریداری شده بتواند نظر ما را به خود جلب کند و تنها منبع موجود که علاقه شما را برای خرید یک بازی برانگیخته می‌کند، تصاویر و ویدیو‌های موجود در سراسر دنیای مجازی‌ست. با یک تریلر جذاب شما می‌توانید به مخاطب این موضوع را انتقال دهید که بازی‌تان ارزش خرید دارد و یا این که به راحتی نباید از کنار بازی من بگذرید. حتی می‌توانید با گذاشتن چند اسکرین‌شات جذاب از محیط بازی این کار را انجام دهید. اما یک پیشنهاد: قدرت تریلر و ویدیو را دست کم نگیرید! بازیکن‌ها علاقه زیادی به تماشای تریلر و قضاوت بازی از روی تریلر دارند.

از سرویس‌های تبلیغاتی استفاده کنید

چند سالی‌ست که سرویس‌های تبلیغاتی راه شان را به سمت بازی‌های ویدیویی پیدا کرده‌اند و روز‌به‌روز هم به موفقیت آن‌ها افزوده می‌شود. اگر برای دیده شدن بازی‌تان مایل به خرج کردن هزینه هستید، می‌توانید از سرویس‌های تبلیغاتی موجود در ایران استفاده کنید تا بتوانید بازی خودتان را به مخاطبان، مخصوصا گیمرهای حرفه‌ای نشان دهید. مخصوصا اگر بازی شما مختص گوشی‌های هوشمند است، ‌توانید از سرویس‌های تبلیغاتی که امروزه در اکثر بازی‌های موبایلی حضور دارند و در میان بازی برای بدست آوردن منابع (مانند الماس، سکه، مانا و … ) باید آن‌ها را تماشا کنید، استفاده کنید و بدین شکل مخاطب به ناچار بازی شما را می‌بیند و اگر از تبلیغی که می‌بیند خوشش بیاید، به راحتی شما آن بازی را به مخاطب فروخته‌اید! همان طور که گفتم این روش کمی هزینه‌بر است، اما بازخورد قابل قبولی دارد.

بیشتر بخوانید ...   گیمولوژی | رسانه تحلیلی بازی سازی | گیشه گیمولوژی: دوهفته‌‎نامه پازل - شماره 10

از رسانه‌ها کمک بگیرید

چند سال پیش رسانه‌های ایرانی، اهمیت چندانی به صنعت بازی‌سازی ایران نمی دادند؛ اما خوشبختانه چند سالی‌ست که این وضعیت تغییر یافته و امروزه بسیاری از وب‌سایت‌ها و مجلات فارسی زبان مطرح و فعال در عرصه بازی به خوبی اخبار مرتبط با صنعت بازی‌سازی ایران را پوشش می‌دهند. از رسانه‌ها بخواهید آخرین اخبار مربوط به بازی‌تان را در درگاه خبری‌شان قرار دهند یا حتی از آن‌ها بخواهید بازی شما را به دریچه نقد و بررسی ببرند تا مخاطبان از ارزش خرید بازی شما مطلع شوند. هر چند ممکن است که با ساخت یک بازی بد، این روش کار بازی شما را یک بار برای همیشه تمام کند! برای همین دوباره به گزینه اول بر می‌گردیم.

استورهای ایرانی را فراموش نکنید

این روز‌ها هر کسی که یک بازی می‌سازد، سریع بازی را در فروشگاه کافه بازار عرضه می‌کند و تمام! سعی کنید گستره انتشار بازی‌تان را بیشتر کنید. استورهای زیادی وجود دارد، فروشگاه‌هایی مثل ایران اپس، مایکت، چارخونه، کندو، بازی‌نما پلاس که می‌توانید به راحتی تمامی بازی‌هایتان را در آن‌ها قرار دهید. حتی اگر بازی شما برای پلتفرم PC عرضه شده، می‌توانید از استورهای دیجیتالی مخصوص این پلتفرم استفاده کنید. استور هایی همچون هیولا، آریو و GameUp.

خودتان را به اسپانسرها نشان دهید

شاید تمامی مراحل بالا بی‌اهمیت باشد، اگر یک اسپانسر خوب روی پروژه شما سرپرستی کند. آن وقت است که شما تمامی نگرانی‌ها و استرس‌تان را روی ساخت بازی می‌گذارید. سعی کنید رزومه کاری‌تان را در سطح های اجتماعی خصوصا توییتر و لینکداین قرار دهید. اسپانسر‌ها با دیدن اکانت‌های شما در شبکه اجتماعی قضاوت می‌کنند که باید بر روی پروژه شما کار کنند یا خیر. هر چقدر این اکانت‌ها کامل‌تر و کاربردی‌تر باشد، نظر آن‌ها بیشتر به سوی شما جذب خواهد شد. اما فقط منتظر این نباشید که اسپانسرها به سمت شما بیایند (چون بیاید حقیقت را در نظر بگیریم، احتمالش زیاد نیست!). با یک سند قوی و کامل از محصول‌تان به سراغ اسپانسر‌ها و ناشران بروید تا بتوانید خودتان را به خوبی نشان دهید. یا حتی در رویدادهای مهم بازی‌محور داخلی شرکت کنید و بازی‌تان را به نمایش بگذارید. این گونه هم نظر اسپانسر‌ها را جذب می‌کنید و هم نظر مخاطبان را.

بازی‌تان را بهتر کنید. بهتر و بهتر!

بارها در طول تاریخ بازی‌های ویدیویی این اتفاق افتاده که سازندگان یک بازی معمولی می‌سازند و موفقیتی کسب نمی‌کنند. اما از آنجا که بر بازی خود ایمان دارند، سعی می‌کنند مشکلات بازی را برطرف کرده و یا حتی ویژگی‌های جدید به آن اضافه کنند. با برطرف شدن مشکلات و اضافه شدن کلی ویژگی‌های جذاب، مخاطبان کم‌کم به سوی بازی جذب می‌شوند و بازی‌تان را تجربه می‌کنند. فقط و فقط به خاطر ایمانی که شما روی بازی‌تان داشتید و پشتیبانی‌ای که پس از انتشار انجام دادید.

بازی‌تان را به‌یادماندنی کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای این که بتوانید بازی خود را بفروشید، این است که نام بازی‌تان سر زبان‌ها بچرخد. به عنوان مثال کمتر کسی است که نام بازی 41148 را به خاطر داشته باشد، هر چند که این بازی بسیار جذاب باشد. همین طور کمتر کسی است که بازی به اسم «امیرو ماهی بگیر» یا «شبان» را فراموش کند. اما این موضوع فقط برای عنوان بازی صدق نمی‌کند؛ شما حتی می‌توانید برای لوگوی بازی‌تان هم فراتر از اانتظار ظاهر شوید و تصویری در ذهن مخاطب بسازید که حالاحالاها از ذهنش خارج نشود.


ناامید نشوید!

اگر بازی‌تان موفق نشد و چارت فروش‌تان پر از سقوط بود، دلسرد و نا امید نشوید. از اشتباهات‌تان درس بگیرید و سعی کنید در بازی‌های بعدی از اشتباهات جلوگیری کنید. یادتان نرود، تجربه بهترین راه برای رسیدن به تکامل است.

نکات بالا با این که واضح هستند، اما خیلی‌ها تا به حال به آن‌ها نپرداخته‌اند. امیدوارم از خواندن این مقاله به استفاده مفید برسید. یادتان باشد! مخاطب بازی شما را نمی‌خرد؛ این شمایید که باید بازی‌تان را به مخاطب بفروشید!

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا