نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

نکاتی در مورد موقعیت های شغلی بین المللی

 بسیاری از بازی سازان داخل کشور که فعالیت حرفه ای در این زمینه انجام می دهند، آینده خود در کار و فعالیت را در خارج از کشور می بینند. پیوستن به استودیوهای شناخته شده خارجی و کار روی بازی های بزرگی که دوستشان داریم بسیار جذاب و رویایی است. خوشبختانه شرکت های خارجی همیشه به دنبال جذب نیروهای حرفه ای هستند و هیچ وقت میز پر برای استعدادهای جدید در این شرکت ها وجود ندارد.

 

طی ارتباطاتی که با بازیسازان و شرکت های خارجی داشته ام و با توجه به این موضوع که بسیاری از دوستان من طی یک یا دوسال گذشته به شرکت هایی مثل Naughty Dog، Rockstar، Monolith و ... پیوسته اند متوجه موضوعی بسیار مهم شده ام که لازم دانستم آن را با شما در میان بگذارم.

 

پیوستن به شرکت های بازی سازی خارجی به صورت کلی دارای دو قدم مهم است:

  • شناخته شدن توسط استودیو
  • شناخته شدن توسط دولت

به طور مثال، چندی پیش یکی از دوستان من که مدل سازی بسیار حرفه ای است به شرکت Naughty Dog پیوست. این شرکت که نمونه کارهای او را در اینترنت و مسابقات دیده بود، طی انجام مصاحبه های کاری از طریق Skype خواستار پیوستن او به تیم آنها در سن فرنسیسکو (San Francisco) شد. همه چیز به خوبی پیش رفت تا این که یک اشکال در روند کاری ایجاد شد. شرکت Naughty Dog بدون شک او را به عنوان نابغه ای برای پیوست به تیمشان قبول کرده بود ولی دولت امریکا برای ارائه ویزا، این موضوع را نپذیرفت. اما مشکل از کجا بود؟ دولت امریکا اعلام کرده بود که درست است که این فرد از دید شرکت بازی سازی NG به عنوان یک نابغه شناخته می شود اما از دید دولت امریکا هیچ تضمینی وجود ندارد که این فرد نبوغ خود را بعد از ورود به امریکا به اشتراک بگذارد. یعنی هیچ تضمینی وجود ندارد که علم این فرد، جز مسائل شخصی برای جامعه امریکا هم مفید باشد.

 

پس از مشاوره با NG قرار بر این شد که هر فرد به طریقی ثابت کند که توانایی به اشتراک گذاری دانش خود را دارد. در نتیجه نوشتن مقاله در مورد تخصص حرفه ای فرد و یا ساختن ویدیوهای تصویری یکی از مهمترین فاکتورها برای مقابله با این مشکل بود. دوست من با آگاهی از این موضوع شروع به نوشتن مقاله در سایت های معتبر و ساخت ویدیو Tutorial از کار خود کرد و خوشبختانه کار او با موفقیت هم انجام شد.

 

بعد از این مورد من از دو نفر در مورد همین موضوع سوال پرسیدم. شخص اول  میکو راتولاتی (Mikko Rautalahti) نویسنده Alan Wake American Nightmare و Quantum Break از شرکت Remedy Entertainment بود که این موضوع را برای من تایید کرد و گفت که نه تنها در زمینه بازی سازی، بلکه در مسائل علمی و هنری و... دولت ها، اولویت پذیرش افراد را بر مبنای توان و میزان به اشتراک گذاری علم آنها می گذارند. با آگاهی از این موضوع گلاکو لونجی (Glauco Longhi) طراح شخصیت Naughty Dog که چندی پیش هم در Gameology با او گفتگو داشتیم، مسیر حرکت خود را مشخص کرد. به طوری که قبل از سفر به امریکا، او در برزیل یک سری آموزش های تصویری و سمینارهای هنری برگزار کرده بود و پس از آن به راحتی به شرکت Naughty Dog پیوست.

 

با شناخت این موضوع، پیشنهاد میکنم که اگر قصد کار در خارج از کشور را دارید؛ پیشه خود را به صورت علمی دنبال کنید و آن را در منابع معتبر در قالب مقاله، پیشنهاد، نقد و یا آموزش به اشتراک بگذارید. سایت های معمول بازی که بیشتر جنبه سرگرمی و اطلاع رسانی از اخبار دارند، محل مناسبی برای این موضوع نیستند. در عوض سایت هایی مثل Gamasutra.com و یا همین وبسایت Gameology.ir که به زبان فارسی است، می توانند محل مناسبی برای نمایش توانایی شخص برای شرکت های خارجی باشند، به خصوص که در آنها تاییدیه مقالات توسط گروهی خبره انجام می گیرد، پس بحث کیفی این قبیل سایت ها از قبل تضمین شده است.

 

به عنوان یکی از مدیران سایت گیمولوژی، سعی کرده ام که با بین المللی کردن این سایت و برقراری گفتگوهای تخصصی با افراد شناخته شده صنعت بازی سازی، سطح علمی و کیفی این رسانه را بالا برده تا مقالات مخاطبان در این سایت از نظر کیفی و ارزشی قابل دفاع باشند.

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

Mh Skandary   |   ۱۳۹۴/۰۸/۰۳   |   ۰۹:۵۸

خیلی نکته ی خوبی رو گفتی! ممنون!

پاسخ
١١
٠

سید هادی سیدی   |   ۱۳۹۴/۰۸/۱۷   |   ۰۸:۳۰

ممنون
آقا میشه اسم اون دوستت که به شرکت ناتی داگ پیوست رو بگی؟

پاسخ
١١
٠

حجت افشاران   |   ۱۳۹۴/۰۸/۱۷   |   ۲۱:۳۴

این مطلب واسه کشورای اروپایی هم صادقه؟