نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

تحلیل کوتاه فرم و عوامل هماهنگی - قسمت دوم

قسمت اول این مقاله را می‌توانید از طریق این لینک بررسی نمایید.

تباین

تباین عاملی برای به وجود آوردن تنوع است. تباین وقتی رخ می‌دهد که عناصر به نحوی استفاده شوند که به‌نظر نامرتب برسند. در واقع یک نظم  و قاعده کلی در اثر وجود دارد اما در ظاهر، عوامل نامرتب دیده می‌شوند. این نامرتبی تنها به چیدمان عناصر در اثر خلاصه نمی‌شوند و می‌توانند از تفاوت برخورد هنرمند، استفاده از ارزش نورهای متوع و مختلف، تفاوت های خط‌گذاری و غیره شکل بگیرند.

مجسمه،الکساندر کالدر

تفصیل

 تفصیل همانند تباین، عاملی تنوع‌بخش اما به نحوی دیگری است. در واقع تفصیل باعث جلب توجه بیننده به یک منطقه خاص می‌شود. هنرمند با روش‌های متفاوت مانند پرداخت زیاد به یک منطقه‌ی خاص باعث می‌شود تا بیننده به آن منطقه توجه بیشتری کند.

نقاشی،ویلیام ترنر

تعادل

تعادل امری است که ما انسان‌ها روزانه با آن سر و کار داریم. گرانش در زندگی تمامی انسان‌ها اثرگذار بوده و در این راستا، ذهنمان یک تعادل نسبی در اثرات هنری را خواهان است. هنرمندان با متعادل کردن نیروهای عمودی، افقی و شعاعی، این حس تعادل را به بینندگان خود القا می‌کنند. البته لازم به ذکر است که تعادل مانند دیگر عوامل فرم، امری است نسبی و هنرمندان می‌توانند بر اساس موضوعاتی که خواهان بیانش هستند از تعادل به طرق مختلف مختلف استفاده کنند اما نباید فراموش کنیم که این حس تعادل باید به نحوی انتقال یابد. در کتاب آقای راجرز نیاز به تعادل کاربر در بازی‌های ویدیوئی، در قسمت سایه کرکتر بیان شده است ( Rogers_LevelUp_2010 page 106). البته تعادل در اثرهای هنری می‌تواند نامتقارن یا پنهان باشد. گاها هنرمند برای بیان خاص موضوع خود، تعادل نامتقارن را انتخاب می‌کند.

نقاشی،ژرژ سورا

تناسب

منظور از تناسب در واقع نسبت هریک از قسمت ها با دیگری است. در آثار هنری، نسبت عناصر با یکدیگر با مد نظر گرفتن موضوع، امری است نسبی و ما نمی‌توانیم تناسب را به عنوان امری کلی در تمامی آثار بسنجیم. درواقع این نکته در باب تمامی عوامل فرم صدق می‌کند. استفاده از فرم در راستای پرورش موضوعات در هنرمندان مختلف متفاوت است. به این دلیل که دیدگاه هنرمندان در پس موضوعات شخصی است، پس به کارگیری عوامل فرم نیز متفاوت می‌باشد و آن‌ها را نمی‌توان به عنوان قاعده‌ای ایستا نگاه کرد.

نقاشی،ژاگ لویی داوید

تسلط

هنرمندان برای جلوگیری از یکنواختی اثرشان، تفاوت‌هایی را خلق می‌کنند و براساس میزان اهمیت قسمت‌های مختلف، در اثر تاکید می‌کنند. هنرمندان با جداسازی یک بخش از بخش‌های دیگر، محل قرار دادن اشکال، جهت‌ها(جهتی که عکس دیگر جهات در اثر باشد) و ویژگی‌های دیگری همچون بافت، ارزش نور، رنگ، خط و شکل، تفاوت‌هایی در اثر به وجود می‌آورند. مسلما هنرمندان در ابتدا باید آگاه باشند که کدام قسمت از اثرشان نیاز به توجه بیشتر دارد و سپس با روش‌های مختلف که چندی از آن‌ها را نام بردیم در آن نقاط تفاوت‌هایی ایجاد کنند. به عنوان مثال هنرمند با به کارگیری ارزش نور در مناطق مختلف اثر، به کار تفاوت ببخشد.

نقاشی،لوسین فروید

حرکت

عامل حرکت در اثر هنری به چرخش چشم اشاره دارد. هنرمند با استفاده از ارزش نور، خط، شکل، رنگ و بافت، حرکتی در اثر خود در راستای موضوع مورد نظر به وجود می‌آورد و گاها با استفاده از ابزارهای نام برده شده، به مناطقی اشاره می‌کند و پس از آن چشم بیننده را به طرفی دیگر سوق می‌دهد. خیلی مواقع شنیده‌ایم که یک شکل در وسط کادر باعث تمرکز بیش از حد چشم بیننده در آن منطقه می‌شود. این مسئله درست است اما نباید آن را به عنوان یک امر قطعی دید چراکه می‌توان یک شکل را در وسط  کادر قرار داد و با به کارگیری دیگر عوامل، چشم بیننده را به جهاتی دیگر سوق دارد. البته در آثاری امکان دارد موضوع حرکت باشد و هنرمند با به کارگیری عوامل متفاوت این حس حرکت را به اثر ببخشد. همان‌گونه که پیش از این بیان شد، وجود وحدت در آثار هنری الزامی است. پس هنرمند در وحدت عوامل بصری و بیانگر باید این حس را انتقال دهد.

نقاشی،پیتر پل ربنس

ایجاز

 هنرمند در هنگام خلق اثر متوجه می‌شود که مسیرهای بیان مسائل گوناگون است و گاها اثر را به پیچیدگی می‌رساند. هنرمند برای رفع این پیچیدگی، بعضی از جزئیات اثر را حذف و تلاش می‌کند با رفع پیچیدگی، به بیانی واضح‌تر دست یابد. بخشیدن بیانی واضح و درست به اثر به هیچ عنوان کار آسانی نیست زیرا احتمال دارد هماهنگی کار از بین برود. این مسئله بستگی به خلاقیت هنرمند دارد که چگونه ایجاز را در راستای خلق یک اثر خلاقانه به کار بگیرد. لازم به ذکر است برای تغییر در مبانی و چندی از این اصول، ابتدا باید هنرمند با تاریخ، مبانی و فلسفه هنر در سیر و سلوک آثار خود دست یافته باشد. سپس برای به وجود آوردن ایجاز در اثر، بعضی از این مبانی را تغییر دهد. معمولا دلیل به وجود آمدن مکاتب هنری جدید در تمامی رسانه‌های هنر، این خلاقیت هنرمند و روحیه کشف مسئله جدید بوده است و تمامی هنرمندان پیشرو با کنکاش در مبانی هنر و خلق یک رویکرد جدید، باعث به وجود آمدن دوره‌های جدید هنری شده‌اند.

نقاشی،آنزلم کیفر

لازم به ذکر است آثار نام‌برده، تمامی عوامل فرم را به میزانی دارا هستند و مسائلی که در راستای شرح عوامل فرم صورت گرفت به شکل خلاصه شده بوده و برای درک بهتر عوامل فرم لازم است به کتاب‌های مبانی هنر رجوع کرد.

نظریه هارمونی رنگ نظریه‌پرداز و معروف یوهانس ایتن

یوهانس ایتن همراه با واسیلی کاندینسکی و پل کلی، از اساتید یکی از نام‌دارترین مدارس هنرهای زیبا بودند. مدرسه باوهاس توانست چندین هنرمند معروف و بزرگ به جامعه هنری معرفی کند. قبل از پرداختن به مسائل اصلی در هارمونی رنگ، لازم است مروری کوتاه بر نظریات جناب ایتن انجام دهیم.

تضاد های هفت گانه رنگ

تضاد رنگ: تضاد رنگ موقعی شکل می‌گیرد که رنگ‌ها با حد اکثر میزان درخشش انتخاب شوند.

تضاد تیره و روشن: تضاد تیره و روشن نامی کاملا رسا دارد. حداکثر تضاد تیره و روشن را می‌توانیم در سیاه و سفید ببینیم. البته بنفش به عنوان تیره‌ترین رنگ و زرد به عنوان روشن‌ترین رنگ، تضاد تیره و روشن بالایی می‌توانند به وجود آورند.

تضاد سرد و گرم: استفاده از رنگ‌های سرد و گرم در اثر  می‌تواند این تضاد را به وجود آورد. ناگفته نماند یک رنگ سرد همچون بنفش خالص میتواند در کنار رنگ های سردتر قرار گیرد و گرم به نظر آید. این مسئله اشاره دارد به فرمولی نبودن عوامل هنر. درست است که ما رنگ بنفش را سرد میشناسیم اما ماهیت این عوامل بر این مبنا است که بر هم تاثیر گذارند و تمامی عوامل فرم با تاثیر از یکدیگر محتوا را می‌آفرینند.

تضاد مکمل: ما دو رنگ را زمانی مکمل می‌خوانیم که از ترکیبشان خاکستری خنثی به وجود آید. مانند سبز و قرمز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی. البته لازم به ذکر است که این رنگ‌ها در کنار یکدیگر با وسعت برابر، مکمل یکدیگر نیستند. بلکه هر یک از این رنگ‌ها با نسبتی خاص مکمل یکدیگر می‌شوند. به این نسبت‌ها در قسمت تضاد وسعت بیشتر می‌پردازیم.

تضاد هم‌زمانی: تضاد هم‌زمانی در نتیجه‌ی این واقعیت رخ می‌دهد که چشم با دیدن هر رنگی، نیاز به مکمل آن دارد و در صورتی که آن رنگ وجود نداشته باشد، فورا آن را ایجاد می کند. اگر شما به یک سطح کاملا قرمز خیره شوید، در صورتی که رنگ مکمل آن در کادر نباشد قرمز با نهایت خلوص رنگی‌اش دیده نمی شود.

تضاد اشباع: اشباع یا کیفیت، مربوط به درجه‌ی خلوص یک رنگ است. تضاد اشباع، تضادی است که بین رنگ‌های خالص، سیر و رنگ‌های مات و رقیق شده وجود دارد.

تضاد وسعت: تضاد وسعت، نسبت اندازه بین دو یا چند بخش رنگی را در بر می‌گیرد. این تضادی بین کم و زیاد یا کوچک و بزرگ است. رنگ‌ها را می‌توان در سطوحی با اندازه‌های مختلف قرار داد ولی با این فرض که هیچ یک از رنگ‌ها بر رنگ‌های دیگر غالب نباشد، باید دید که در اثر ترکیب چه مقداری از یک رنگ با چه مقداری از رنگی دیگر نسبت هارمونی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال به تصویر پایین توجه کنید. این میزان از رنگ بنفش می‌تواند زرد را خنثی کند و نسبت دیگر رنگ‌ها در قالب کلی بدین شکل است: زرد: 3 - نارنجی: 4 - قرمز: 6 - آبی: 8 - سبز: 6 - بنفش: 9. ما اگر بخواهیم رنگ‌ها را با نسبت مکمل یکدیگر استفاده کنیم، می‌توانیم از این میزان‌ها استفاده کنیم.

ویژگی‌های  شخصیتی در رنگ

هر انسان با ذهنی کنکاش‌گر که به  رنگ‌ها حساس شده باشد، متوجه این امر شده است که رنگ‌هایی فردی دارد و مضمون رنگ‌ها برای او مقداری متفاوت است. به عنوان مثال اگر به  چند هنرمند گفته شود که هارمونی رنگ‌های زمستان را رنگ‌آمیزی کنند، ما وجه مشترکی در آن ترسیمات می‌بینیم اما رنگ‌های متفاوتی نیز قابل رویت است. علاوه بر ماهیت فیزیکی رنگ‌ها، جایگاه آن‌ها در تصویر، میزان اشباع، کنتراست، روشنایی و تیرگی، استفاده از تضادهای رنگی و ... متفاوت انتخاب شده‌اند و این امر باعث به وجود آمدن محتوای متفاوتی گشته است که در راستای ذهن هنرمند است. زمستانی خشمگین، آرام، غم‌انگیز، شاد و ... که نگاه هنرمند است به زمستان. ممکن است خود هنرمند آگاهانه از این امر مطلع نباشد و درست است که هر رنگ معنایی دارد -مانند خشم که با رنگ قرمز نشان داده می‌شود- اما این ساده ترین راه ممکن برای نشان دادن خشم است. اگر این چنین بود که هنر را می‌توانستیم در صد صفحه جزوه خلاصه کنیم.

هنرمند با تکیه بر خلاقیت خود، با به کارگیری ابزارات بیانی همچون خط، شکل، ارزش نور، بافت، رنگ و عوامل فرم، اثر هنری خلق می‌کند. هنرمند آگاهانه و ناآگاهانه از مفهوم این عوامل و تاثیر آنان بر یکدیگر، سعی بر خلق یک اثر خلاقانه را دارد. نظریه پردازان عناصر هنر را شناسایی می‌کنند. در واقع مضمون‌های عوامل هنر را برای پرورش هنرمندان شرح می‌دهند. درست است که نظریه پردازانی معتقدند رنگ سبز در کرکتر تداعی شخص مدافع را دارد اما برای طراحی یک قهرمان مدافع، می‌توانیم بدون بهره‌گیری از رنگ سبز، بلکه با به کارگیری تداعی معنایی سبز با استفاده از دیگر ابزار و عوامل فرم، مضمون مدافع بودن را در آن شخصیت پیاده سازی کنیم. تنها ابزار ما برای رساندن محتوا، رنگ نیست. همچون رنگ‌ها، اشکال، خطوط، ارزش نور و ... نیز در رساندن محتوا تاثیر گذارند. ما نمی‌توانیم با به کارگیری یکی از این عوامل محتوا را کامل برسانیم. در این شرایط ما وحدت اثر را از دست می‌دهیم. کرکتر‌ و محیط‌ها بی هویت می‌شوند. همانگونه که شرح داده شد، تمامی اشکال با مد نظر گرفتن ابعاد و جایگاه آنان تداعی معنایی دارند. اگر تداعی معنایی اشکالی که در یک کرکتر می‌باشد با تداعی رنگ آن بی‌ارتباط باشد و دیگر ابزارها همچون خط، بافت، ارزش نور و شکل با یک‌دیگر وحدت نداشته باشند، نتیجه یک کرکتر زیبا نیست بلکه کرکتری است که با عدم رساندن در  محتوا و گیج کردن کاربر که به کل بازی ضربه می‌زند. شاید آن بازی تا چند وقت به دلیل وجود عوامل دیگر زنده باشد ولی پس از مدتی برای کاربران خسته‌کننده می‌شود و بازی را ترک می‌کنند زیرا وحدت کار از بین رفته است. عاملی در جایگاه غلط به تمام قسمت‌ها ضربه می‌زند. یک کرکتر که هویتی نداشته باشد به سناریو، آرت استایل ،وحدت، هماهنگی و ... آسیب وارد می‌کند و از کیفیت کل بازی می‌کاهد. نه‌تنها کرکتر بلکه هر یک از دیگر عوامل، دارای چنین خصوصیتی باشند به کیفیت کار لطمه وارد می‌کنند.

تمامی رنگ‌های اصلی از قبیل زرد، قرمز، آبی و رنگ‌های ثانویه، بنفش، سبز، نارنجی و دیگر ترکیبات این رنگ‌ها داری معانی خاصی هستند. به عنوان مثال خشم، آرامش، شور و نشاط، آگاهی، قدیسیت و ... اما ما نباید فراموش کنیم که این رنگ‌ها به ساده‌ترین حالت نگرش، تنها در بردارنده این معانی هستند. چراکه دیگر عوامل در محتوا تاثیر گذارند. این مجموعه تمامی عوامل فرم است که به یک رنگ محتوا می‌بخشد و ما نباید رنگ‌ها را دسته‌بندی کنیم. به عنوان مثال رنگ قرمز نشان‌دهنده زجر، خشم، میل جنسی، قدرت و این چنین مضامین است. درحالی که رنگ قرمز با به کارگیری دیگر رنگ‌ها در کنارش و استفاده از وسعت، جایگاه و دیگر عوامل فرم، می‌تواند کاملا معنایی متفاوت برساند. حتی می‌تواند معنای آن مضمونی باشد که در خور بیان نیست و ما نتوانیم آن حس را توسط کلمات انتقال دهیم.

رابطه فرم در هنر های تجسمی و ترسیمی با بازی‌های ویدیوئی

فرم در هنر همان‌گونه که پیش از این توضیح دادم، جزء عوامل پایه است و در مسائلی که از هنر وام گرفته‌اند، ما می‌توانیم حضور فرم را ببینیم. درست است که به علت تفاوت رسانه، بعضی از عوامل فرم تغییراتی می‌کنند اما الزام آگاهی بر آنان برای طراحی بازی‌های ویدیوئی امری قطعی است. در پایین از بازی league of legends مثالی می‌زنم.

اکثر عوامل فرم که در بالا ذکر شد را می‌توان در این تصویر‌سازی که متعلق به بازی league of legends است دید. همچون: ریتم، تعادل، هارمونی رنگ، تناسب، تنوع و غیره.

حال که ما در تعریف فرم و عوامل هماهنگ‌کننده به وحدت نظر رسیدیم در مقالات آینده سعی می‌کنیم این مسائل را بیشتر در باب بازی‌های ویدیوئی بررسی کنیم.

دیدگاه‌ها

پاسخ
٠
٠

امیرمهدی رسولی   |   ۱۳۹۷/۰۶/۱۰   |   ۱۲:۵۱

از لحاظ محتوایی مقاله ی خیلی خوبی بود، موفق باشید. موفق باشید.