چرا طراحان بازی باید انیمیشن یاد بگیرند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۵/۱۲/۰۹

روابط عمومی
b

آنالیز: صنعت بازی سازی لهستان – قسمت سوم (آخرین قسمت)

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

عضو تحریریه
b

سرگردان در بازی؛ آشنایی با بازی‌های جهان باز

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۱/۲۸

عضو تحریریه
b

خنک بنوشید؛ گزارش جنجالی پازل از برگزاری رویداد گیمیکس و فرمول محرمانه معجون بازی‌سازی

پازل

۱۳۹۵/۱۱/۲۴

آشنایی با ارزش طول عمر کاربر و نحوه محاسبه آن

حسین مزروعی

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

آنالیز: صنعت بازی‌سازی لهستان - قسمت اول

تحریریه گیمولوژی

۱۳۹۵/۱۱/۰۴

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت دوم

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۲۵

عضو تحریریه
b

گسترش نگاه؛ طعم اولین معجون بازی سازی

علیرضا محمدی

۱۳۹۵/۱۰/۲۱

سردبیر
b

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت اول

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶

عضو تحریریه
b

نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

چند روز پیش با سر و صدایی که از کاربران گیمر و بازی‌ساز شبکه‌های اجتماعی بلند شد، فهمیدیم که رسانه‌های رسمی دوباره گیمرجماعت را مورد لطف و نوازش خود قرار داده و در راستای نیل به اهداف والای هنر و رسانه حماسه آفریدند!

طبق معمول؛ گیمر خر است!

قصه همان قصه‌ی همیشگی بود؛ با این تفاوت که این بار با زبان طنز و هنر و توسط یکی از خبرگزاری‌های آنلاین بیان می‌شد؛ نه طبق معمول صدا و سیمای معلوم‌الحال. در واکنش به اظهارات رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور، کاریکاتور فاخری روی خروجی خبرگزاری تسنیم رفت که حکایت از نگرانی یک گیمر در مواجهه با فیترینگ بازی‌های محبوب و سبک زندگی منحصر به فرد او داشت. در این کاریکاتور هنرمندانه، طراح اثر –که هر چه جستیم امضا یا تگی برای تشکر از ایشان نیافتیم- به بازتعریف مفهوم کاریکاتور در خلق اثرِ منطبق با مفهوم دست زده و زندگی یک گیمر را در فضایی سورئال و فراتخیلی به تصویر کشیده‌است.

وی در این شاهکار هنری با رویکردی ساختارشکنانه در حوزه‌ی شوخی، در حالی به سوژه پرداخته و زندگی گیمرها را با یک انگل کثیف قیاس کرده که بنا به گفته‌ی آمار (+) دامنه‌ی این افراد در سراسر کشور  به بیش از 23 میلیون نفر می‌رسد. ما هم به عنوان بخشی از این جامعه میلیونی و همچنین به عنوان همکار در حوزه‌ی رسانه، تصمیم گرفتیم در اقدامی خودجوش و ناگهانی مراتب تشکر ویژه خود را نسبت به انتشار این محتوای ارزشمند و سیاه‌نمایی اصولی در به تصویر کشیدن اهالی صنعتی با گردش مالی سالانه بیش 170 میلیون دلار در کشور اعلام کنیم. در حالی که این سیاه‌نمایی‌ها همواره به شکلی غیراصولی و کودکانه و اغلب توسط صدا و سیما عرضه و منتشر می‌شد، توجه ویژه‌ی رسانه‌های آنلاین و تهیه و اجرای آثار ارزشمند هنری در این رابطه را می‌توان یک گام به جلو در مسیر این فرهنگ‌سازی غلط قلمداد کرد.

نگران ما نباشید، نگران چیزی نیستیم!

بر خلاف اکثر اقشار اجتماعی موجود در جامعه ایران که در اغلب موارد شوخی‌های پر سر و صدا و جمعی را برنمی‌تابند، گیمرها جماعت شوخ‌طبع و باجنبه‌ای هستند که بعد از سال‌ها شنیدن تخریب و تهمت و هجویات، حسابی پوست کلفت کرده و قاعده‌ی "بازی" را یاد گرفته‌اند. خلاصه اینکه نهایتاً بهتر است در روزگاری که مردم به نان شب خود هم محتاج هستند و فیلترینگ از در و دیوار زندگی همه‌ی اقشار جامعه بالا می‌رود، خیلی نگران حال و روز گیمرها نباشند که ما نگران چیزی –علی‌الخصوص فیلترینگ- نیستیم! راستی از فیلتر تلگرام چه خبر؟ باز نشد؟!

 

تصویرگر: مد اسکندری

دیدگاه‌ها