مارکتینگ بازی: طراحی استراتژی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۶/۲۶

عضو تحریریه
b

بررسی بخش‌های اصلی یک بازی - قسمت دوم: گرافیک و صداگذاری و موسیقی

امیرمهدی رسولی

۱۳۹۶/۰۵/۳۱

طراحی بازی - مهندسی احساسات (بخش دوم)

خشایار صاحبکار

۱۳۹۶/۰۵/۰۶

پرونده تست بازی: مولفه‌های بررسی و تست بازی‌ موبایل

پرستو منطقی

۱۳۹۶/۰۳/۰۷

مبانی طراحی سیستم اقتصاد در بازی

شهره اسماعیلی

۱۳۹۶/۰۴/۲۵

پرونده تست بازی: پیدا کردن شغل و درخواست برای آن

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۳/۲۷

عضو تحریریه
b

بازتاب گسترده گفتگوی جنجالی گیمولوژی با پاتریس دزیلی در رسانه‌های بزرگ بین‌المللی

تحریریه گیمولوژی

۱۳۹۶/۰۲/۱۳

پرونده تست بازی: روش‌ها و حوزه‌های مختلف تست

آیدین رحیمی

۱۳۹۶/۰۲/۰۷

گفتگوی اختصاصی گیمولوژی با پاتریس دزیلی (خالق Assassin's Creed)

حمیدرضا نیکوفر

۱۳۹۶/۰۲/۰۶

CKO
b

نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

چند روز پیش با سر و صدایی که از کاربران گیمر و بازی‌ساز شبکه‌های اجتماعی بلند شد، فهمیدیم که رسانه‌های رسمی دوباره گیمرجماعت را مورد لطف و نوازش خود قرار داده و در راستای نیل به اهداف والای هنر و رسانه حماسه آفریدند!

طبق معمول؛ گیمر خر است!

قصه همان قصه‌ی همیشگی بود؛ با این تفاوت که این بار با زبان طنز و هنر و توسط یکی از خبرگزاری‌های آنلاین بیان می‌شد؛ نه طبق معمول صدا و سیمای معلوم‌الحال. در واکنش به اظهارات رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور، کاریکاتور فاخری روی خروجی خبرگزاری تسنیم رفت که حکایت از نگرانی یک گیمر در مواجهه با فیترینگ بازی‌های محبوب و سبک زندگی منحصر به فرد او داشت. در این کاریکاتور هنرمندانه، طراح اثر –که هر چه جستیم امضا یا تگی برای تشکر از ایشان نیافتیم- به بازتعریف مفهوم کاریکاتور در خلق اثرِ منطبق با مفهوم دست زده و زندگی یک گیمر را در فضایی سورئال و فراتخیلی به تصویر کشیده‌است.

وی در این شاهکار هنری با رویکردی ساختارشکنانه در حوزه‌ی شوخی، در حالی به سوژه پرداخته و زندگی گیمرها را با یک انگل کثیف قیاس کرده که بنا به گفته‌ی آمار (+) دامنه‌ی این افراد در سراسر کشور  به بیش از 23 میلیون نفر می‌رسد. ما هم به عنوان بخشی از این جامعه میلیونی و همچنین به عنوان همکار در حوزه‌ی رسانه، تصمیم گرفتیم در اقدامی خودجوش و ناگهانی مراتب تشکر ویژه خود را نسبت به انتشار این محتوای ارزشمند و سیاه‌نمایی اصولی در به تصویر کشیدن اهالی صنعتی با گردش مالی سالانه بیش 170 میلیون دلار در کشور اعلام کنیم. در حالی که این سیاه‌نمایی‌ها همواره به شکلی غیراصولی و کودکانه و اغلب توسط صدا و سیما عرضه و منتشر می‌شد، توجه ویژه‌ی رسانه‌های آنلاین و تهیه و اجرای آثار ارزشمند هنری در این رابطه را می‌توان یک گام به جلو در مسیر این فرهنگ‌سازی غلط قلمداد کرد.

نگران ما نباشید، نگران چیزی نیستیم!

بر خلاف اکثر اقشار اجتماعی موجود در جامعه ایران که در اغلب موارد شوخی‌های پر سر و صدا و جمعی را برنمی‌تابند، گیمرها جماعت شوخ‌طبع و باجنبه‌ای هستند که بعد از سال‌ها شنیدن تخریب و تهمت و هجویات، حسابی پوست کلفت کرده و قاعده‌ی "بازی" را یاد گرفته‌اند. خلاصه اینکه نهایتاً بهتر است در روزگاری که مردم به نان شب خود هم محتاج هستند و فیلترینگ از در و دیوار زندگی همه‌ی اقشار جامعه بالا می‌رود، خیلی نگران حال و روز گیمرها نباشند که ما نگران چیزی –علی‌الخصوص فیلترینگ- نیستیم! راستی از فیلتر تلگرام چه خبر؟ باز نشد؟!

 

تصویرگر: مد اسکندری

دیدگاه‌ها