چرا طراحان بازی باید انیمیشن یاد بگیرند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۵/۱۲/۰۹

روابط عمومی
b

آنالیز: صنعت بازی سازی لهستان – قسمت سوم (آخرین قسمت)

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

عضو تحریریه
b

سرگردان در بازی؛ آشنایی با بازی‌های جهان باز

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۱/۲۸

عضو تحریریه
b

خنک بنوشید؛ گزارش جنجالی پازل از برگزاری رویداد گیمیکس و فرمول محرمانه معجون بازی‌سازی

پازل

۱۳۹۵/۱۱/۲۴

آشنایی با ارزش طول عمر کاربر و نحوه محاسبه آن

حسین مزروعی

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

آنالیز: صنعت بازی‌سازی لهستان - قسمت اول

تحریریه گیمولوژی

۱۳۹۵/۱۱/۰۴

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت دوم

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۲۵

عضو تحریریه
b

گسترش نگاه؛ طعم اولین معجون بازی سازی

علیرضا محمدی

۱۳۹۵/۱۰/۲۱

سردبیر
b

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت اول

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶

عضو تحریریه
b

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

تولیدکنندگان بازی با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. آن‌ها باید مطمئن شوند که ساخت بازی و ارتباطات بین بخش‌ها و دپارتمان‌های مختلف به خوبی انجام می‌شود اما بزرگ‌ترین چالش آن‌ها، سرعت بخشیدن به شاخص‌های اجرایی کلیدی بازی است. تولیدکننده‌ها بسیار نگران این موارد چالش برانگیز هستند و "بازگشت بازیکن" در بالاترین سطح این نگرانی‌ها است. اما دلیل خوبی برای این نگرانی وجود دارد. اگر بازی شما نتواند تعداد کافی از بازیکنان را حفظ کند، احتمال سود بردن از بازی کاهش پیدا می‌کند. اما نگران نباشید، استراتژی‌های هوشمندانه‌ی بسیاری برای حل کردن این مشکل و پشت سر گذاشتن آن وجود دارد.

۱- تطبیق چالش‌های بازی با سطح مهارت‌های مختلف

بازی‌ها معمولاً پیچ و خم‌ها و سختی‌های منحصر به فرد خود را دارند که بازیکنان باید با آن مقابله کنند، اما چون بازی‌ها از بین سطح مهارت‌های مختلفی بازیکن جذب می‌کنند، تنها یک روش و میزان سختی بین همه‌ی آن‌ها کارایی ندارد. چالشی در بازی ممکن است برای یک بازیکن ماهر و حرفه ای آسان باشد و خیلی سریع آن‌ را رد کند و به همین ترتیب و برعکس آن ممکن است برای بازیکنی با سطح مهارت پایین تر اتفاق بی‌افتد. با درنظر گرفتن اینکه سطح همه بازیکنان یکی است، شما ممکن است به علت خستگی یا کسل شدن بازیکنان، آن‌ها را از دست بدهید. با بکارگیری روشی تقسیم بندی شده و اجرای درست سطح چالش بازی برای هر دسته از بازیکنان، شما می­‌توانید این سطح اختلاف را کاهش دهید و از اینکه همه بازیکنان تجربه ی خوبی به روش خاص خودشان خواهند داشت اطمینان حاصل کنید.

فرض کنید شما می‌خواهید یکی از بزرگترین بازی‌ها در سبک معمایی را دیزاین کنید و مرحله 10 بازی بیشترین میزان سختی را دارد. میزان سختی بازی به صورتی است که بازیکنان پس از 3 بار شکست موفق می‌شوند این مرحله را رد کنند، اما گروهی از بازیکنان تازه کار در این مرحله بیشتر از 6 بار شکست خورده و به علت خستگی از بازی خارج می‌شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق، بازیکنانی که بیشتر از حد معمول شکست می‌خورند را در سیستمی به صورت خودکار قرارداده و سطح چالش را به صورت پویا برای آن‌ها کاهش دهید. سطح چالش را می‌توانید از راه‌های بسیاری کاهش دهید، شاید مثلاً به آن‌ها امکانات اضافه یا یک بوستر (شتاب دهنده) رایگان هدیه دهید تا کمکی کرده باشید. انجام تغییراتی مانند این خصوصاً در مراحل اولیه‌ای که در آن تعداد بازیکنان بیشتر مستعد ریزش است، مفید خواهد بود. بازیکنان با به کارگیری آن‌ها درمیان بازی، احتمالا به مکانیسم بازی بیشتر عادت کرده و درآن نیز بیشتر سرمایه گذاری خواهندکرد.

اگرچه بازیکنان جدید مهم هستند، اما بازگرداندن آن‌هایی که مدت زمان زیادی است به بازی سر نزده‌اند مهم‌تر است. تصورکنید شما یک بازی چندنفره‌ی تک به تک هم‌زمان دارید که مداوم در حال به روزرسانی با محتویات جدید و همگام‌سازی تغییرات آن هستید. اما متوجه می‌شوید که یک سری از بازیکنان پس از مدتی به بازی برگشته و در رقابت با بازیکنان از سطوح مشابه خود با مشکل مواجه می‌شوند و در نتیجه بازی را ترک می‌کنند.

برای بازیکنانی که پس از مدت زمان قابل توجهی به بازی بازمی‌گردند، به روزرسانی‌ها و بالانس کردن تغییرات تجربه چندان خوبی نخواهد بود. اگر بازیکنی در بازی به یک استراتژی ثابت عادت کرده باشد که دیگر قابل استفاده نیست یا تنها استفاده از آن را فراموش کرده باشد، به راحتی توسط رقیبان خود سرکوب شده و از خستگی بازی را ترک می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید به این نوع بازیکنان کمی فرصت دهید تا خودشان را وفق دهند و پایه‌های رقابتی خود را دوباره بسازند. یکی از راه حل‌ها این است که این بازیکنان را دسته‌بندی کرده و قوانین ترتیب دادن بازی یا Matchmaking را طوری تنظیم کنید که زمان بازگشت به بازی با رقیبان امتیاز پایین‌تر روبرو شوند، بدین ترتیب شانس برنده شدن بیشتر شده و به آن‌ها انگیزه بیشتری برای قوی‌تر شدن دربازی می‌دهد.

۲- استفاده از مکانیسم‌های معین روزانه

در نهایت هدف اصلی شما، این است که بازیکنانی که بازی شما را رها کرده‌اند را بازگردانید. برای برخی ممکن است پیشرفت روزانه مهم نباشد، اما اگر طعمه­‎ی خوب‏‏‏ی در مقابل آن‌ها قرار دهید شاید وسوسه شان کند.

یکی از ساده‌ترین مکانیزم‌های بازگشت بازیکن، پاداش روزانه یا به اصطلاح Daily Bonus است که به بازیکنان برای یک بار ورودشان به بازی در روز پاداش می‌دهد. این پاداش به هر شکلی که باشد، می‌بایست با ارزش بوده و بازیکنان را تشویق کند تا بیشتر درگیر پیچ و خم اصلی بازی شوند. همچنین می‌توانید سقفی برای میزان این پاداش درنظر گرفته و برای بازگشت در روزهای متوالی آن را افزایش دهید. این روش خیلی خوبی برای پاداش دادن به بازیکنان با ارزش شماست و درآینده نیز آن‌ها را تشویق می‌کند تا برای بدست آوردن چیزهای بهتر به بازی بازگردند.

برای گرفتن بهترین نتیجه، برای جمع بندی این مکانیسم کمی سرگرمی نیز در نظر بگیرید. شما قصد درگیرکردن و سرگرم کردن بازیکنان با بازی را دارید نه اینکه حوصله­‌ی آن‌ها را با بازشدن پیام‌های کوتاه روی صفحه یا پاپ آپ‌های پی در پی سر ببرید. پس آن را به تجربه ای شخصی تبدیل کنید که با مضمون بازی شما همخوانی داشته باشد. برای مثال آن می‌تواند یک ماشین یا چرخونه­­‌ی جایزه و حتی یک بازی کوتاه (Mini Game) لذت بخش باشد.

مسابقه‌های روزانه از دیگر مکانیسم‌هایی است که برای جذب بازدیدهای مداوم می‌توان از آن استفاده کرد. برای مثال Hearthstone برای کمپانی Blizzard، از Daily Quest یا سیستم درخواست‌های روزانه استفاده می‌کند که از بازیکنان در هر روز یک درخواست دارد؛ مثلاً بردن تعداد 3 بازی در کلاس‌های بخصوص یا مسابقه با یکی از دوستان. این مسابقه‌های کوچک هیجان بازی را زیاد کرده و به بازیکنان برای امتحان کردن استراتژی‌های مختلف و ترکیب کارت ها، پاداش می‌دهد. در هر روز حداکثر 3 درخواست باید در نظر گرفت اما بازیکنان ممکن است احساس کنند می‌خواهند شانسشان را امتحان کرده و درخواست چالش برانگیز تری را انتخاب کند، بنابراین باید بتوانند یک درخواست را در هر روز رد کنند.

۳- استفاده از نیروی مثبت

این بدیهی است که همه انسان‌ها عاشق پاداش گرفتن هستند و امری ذاتی است که برای بدست آوردن اندورفین (ماده ای در مغز که حس خوشایند پس از انجام کاری را می‌دهد) وظایفی را انجام دهیم که برای آن پاداش یا جایزه بگیریم. این تاثیر زمانی که به جایزه‌های قابل جمع‌­آوری می‌رسیم دوچندان می‌شود. برای استفاده بهینه از این صفت انسان‌ها، هرچه سریع تر ارتباطی بین پیشرفت و پاداش برقرار کنید. به کار گیری این استراتژی نیروی مثبت با به وجود آوردن چنین توقعی در بازیکنان، آن‌ها را در حلقه‌ی عادتی می­‌اندازد که برای آن "حس خوب" دوباره و دوباره به بازی بازگردند.

برای مثال به این جملات دقت کنید:

·        شما به مرحله­‌ی بعد رفتید، این کیسه­‌ی طلا برای شما!

·        شما اولین شهر خود را ساختید، این صندوق جایزه شما!

·        شما به صدر جدول امتیازات رسیدید، این اسلحه طلایی برای شما!

به یاد داشته باشید که کالاهای مجازی باید قابل استفاده و با توضیحات واضح باشند تا بازیکنان را در وسط بازی تشویق به ادامه آن کنند. اینکه بازیکنان به علت بی استفاده بودن جوایز و پاداش‌ها، آن‌ها را فقط جمع کنند، مطمئناً آخرین چیزی است که می‌خواهید.

اگرچه هدف این است که به پیشرفت بازیکنان پاداش تعلق بگیرد، اما پیشرفت، پیشرفت است حتی اگر خیلی کم باشد. اگر یک بازیکن بازی را می‌بازد، دلیل نمی‌شود به او جایزه یا پاداش تعلق نگیرد، چون به هرحال تلاشش را می‌کند. بازی  Clash Royale بهترین راه حل را برای اینکار انتخاب کرده است- برای هر ساختمانی که شما از رقیب خود خراب می‌کنید، یک تاج جایزه می‌گیرید، حتی اگر ببازید! پس از بدست آوردن 10 تاج، شما می‌توانید یک صندوقچه جایزه را باز کنید. اینکار روشی عالی است تا بازیکن را تشویق به بازگشت کنید حتی اگر نتایج منفی بگیرد.

4- یادآوری بازیکنان با اطلاعیه‌های هوشمندانه (Push Notifications)

مطمئناً بازیکنان زمان بیشتری خارج از بازی شما سپری می‌کنند تا در خود بازی، پس بهترین راه این است که به وسیله اطلاعیه ها (push notifications)، به آن‌ها یادآوری کنید که بازگردند. هر بازی و اپلیکیشنی چنین چیزی را به نحوی اعمال کرده اما این بدین معنی نیست که بازیکنان به صورت خودکار به بازی برمی‌گردند. همه ما از این اطلاعیه‌های مزاحم دریافت کرده ایم که در آخر سر از لیست مسدودی ها درآورده اند. برای دوری از این سرنوشت، در طراحی و مدیریت آن‌ها باید بسیار دقت کنید.

اطلاعیه ها باید در فورمتی طبیعی باشند و در زمان رویداد‌های خاص بازیکن را خبر کنند. پیام ساده ای مانند "برگرد و بازی کن!" حقیقتاً به افراد زیادی انگیزه بازگشت نخواهد داد. در عوض یک تماس مستقیم از بازی بیشترین رتبه کلیک را خواهد داشت. در بازی Clash of Clans هر زمان که دهکده بازیکنان مورد حمله قرار گیرد به آن‌ها اطلاع داده می‌شود. بازیکنان برای چیزهایی که خودشان خلق کرده اند اهمیت قائل اند، و به علت از دست دادن منابعشان و درست کردن اوضاع، تشویق می‌شوند تا به بازی بازگردند.

بازی‌هایی که از مکانیسم زمان و انرژی استفاده می‌کنند نیز می‌توانند با فرستادن اطلاعیه به بازیکن تاثیر بیشتری بگذارند. در بازی Candy Crush Saga زمانی که قسمت انرژی برای ادامه بازی پر می‌شود برای بازیکن اطلاعیه می‌فرستد. همچنین در Clash Royale زمانی که صندوقچه طلایی آماده بازکردن است به بازیکنان اطلاع داده می‌شود.

به هرحال، هر اطلاعیه ای که فرستاده می‌شود، شما را یک قدم به قلمرو اسپم یا هرزنامه نزدیک می‌کند. تعداد اطلاعیه‌ه­ای که هر بازیکن در هر روز دریافت می‌کند را در نظر بگیرید و آن‌ها را اولویت بندی کرده تا پیام‌های مهم و مرتبط را ارسال کنید. درنهایت، بازیکنان باید مطمئن باشند اگر روی اطلاعیه کلیک کنند، اتفاق خوبی می‌افتد و وقتشان تلف نخواهد شد.

دیدگاه‌ها

پاسخ
٠
١

مرتضی کارگر   |   ۱۳۹۶/۰۸/۱۱   |   ۱۲:۲۱

ممنون
مقاله‌ي خیلی خوبی بود