نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

گفتگوی اختصاصی با گلاکو لونجی، طراح شخصیت Uncharted 4

 فایل صوتی مصاحبه روی کانال صوتی گیمولوژی در ساندکلاد:

 

چند وقت پیش مکالمه ای داشتم با گلاکو لونجی، طراح شخصیت شرکت Naughty Dog که در حال حاضر روی Uncharted 4 کار میکنه. گلاکو یکی از بهترین طراحان شخصیتی هست که میشناسم و هرساله کلاس های حرفه ای هم در امریکا و برزیل برگزار میکنه. طی این گفتگو اطلاعات بسیار جالبی در مورد هنر سه بعدی و تکنیک های حرفه ای که در طراحی شخصیت استفاده می شود رو بررسی کردیم.

 

حمیدرضا نیکوفر: سلام و صبح بخیر گلاکو (اگر درست تلفظ کرده باشم)

 

گلاکو لونجی: آره، درست گفتی.

 

حمیدرضا نیکوفر: ایول! درست گفتم. خیلی خوشحالم کردی.

 

گلاکو لونجی: چطور اسم تورو تلفظ کنم؟

 

حمیدرضا نیکوفر:حمیدرضا نیکوفر...میتونی بگی؟

 

گلاکو لونجی: (خنده)...خیلی سخته برام...میشه فقط بگم نیکوفر؟

 

حمیدرضا نیکوفر: (خنده) ... آره، درست گفتی. خیلی ممنون که مهمون این قسمت ما هستی، فکر کنم دو هفته پیش بود که برای اولین بار در موردت مطلع شدم و خیلی کنجکاو بودم که بیشتر بشناسمت. یکم سرچ کردمو ... پسر واقعا یک هنرمند هستی! در مورد خودت بگو، چطور چنین هنرمند بزرگی شدی؟

 

گلاکو لونجی: خیلی ممنون پسر...واقعا لطف داری اینطور صحبت میکنی. من کارم رو سال 2006 شروع کردم، تقریبا ده سال پیش، برای یک شرکت برزیلی تدوین ویدیو انجام میدادم چون خودم هم برزیلی هستم، بعد از اون یکم مدل سازی سه بعدی و انیمیشن انجام دادم که فکر کنم 2007 بود.  بعدش هم به یکی از مراسم های الکس الیور (Alex Oliver) رفتم که یک مجسمه ساز سنتی و دیجیتالی فوق العاده هست، منم خیلی درباره مجسمه سازی علاقه مند شدم. یکم بعد شروع کردم با Zbrush کار کردن ولی بعد فهمیدم که بیشتر باید در مورد هنرهای سنتی بدونم تا بتونم دیجیتال آرتیست بهتری بشم. پس یکم مجسمه سازی سنتی رو شروع کردم و بعدش زدم تو کار مدل سازی به صورت Free-Lance. بعد از دوسال، حرفه ای تر وارد مجسمه سازی شده بودم و به همین خاطر یک استودیو داخل برزیل زدم و مجسمه سازی و گریم رو شروع کردم. تقریبا 70% کارهام به صورت سنتی بود، اما بازم دیجیتال آرت رو فراموش نکردم و تو وقت اضافه هام هنوز انجامش میدادم. دو سال پیش هم اومدم به امریکا و شروع کردم به کار روی جلوه های ویژه و چند تا پروژه بازی، اما بعد فرصت های جالبی رو تو صنعت بازی سازی دیدم که خیلی عظیم و متفاوت از کارهای داخل برزیل بود و سعی کردم تمام تجربه دیجیتال آرت و مجسمه سازیم رو تو این صنعت به کار ببرم. بعدش هم Naughty Dog من رو استخدام کرد.

 

حمیدرضا نیکوفر: فوق العاده است.

 

گلاکو لونجی: آره، البته این همه داستان نیست ولی طی 10 سال پیش اینطور بود.

 

حمیدرضا نیکوفر: سفر فوق العاده ای هست. الان داری روی Uncharted 4 داخل Naughty Dog کار میکنی. کلا بازی زیاد انجام میدی؟

 

گلاکو لونجی: آره...از بچگی بازی میکنم.

 

حمیدرضا نیکوفر: میدونی، به نظرم مهم نیست که چقدر با استعداد و متبحر هستی، اگر به بازی ها علاقه نداشته باشی، کارت با همکارت که دیوونه بازی هست یکی نیست... پس یه بازیکن خیلی حرفه ای هستی؟

 

گلاکو لونجی: نه نه نه. اصلا! دوست دارم بازی هایی که عرضه میشن رو برم و این که تمومشون کنم ولی اصلا یک بازیکن بزرگ حرفه ای نیستم، چون...میتونم بگم که من هنرمند هستم و بیشتر وقتها دارم کار هنری میکنم و یا تمرین میکنم... ولی بالاخره باید بین اینا یکی رو انتخاب کنی.

 

حمیدرضا نیکوفر: آره، میدونم چی میگی. تو کارهای مجسمه سازی انجام میدی که مغز آدم رو منفجر میکنه. این کمکی به ساخت شخصیت داخل کامپیوتر هم میکنه؟ آیا کار آسون تر هست که یک چیز واقعی خلق کنی و بعد دیجیتالش کنی؟

 

گلاکو لونجی: ممنون. فکر نمیکنم آسون تر باشه، فقط مدیوم متفاوتی هست. خیلی از دیجیتال آرتیست ها سختشون هست که به طراحی سنتی برگردند ولی همونطور که گفتم من سعی میکنم هر دو رو هم زمان انجام بدم، پس برای من فرقی نمیکنه چون مدیوم متفاوتی هستند. من محدودیت های طراحی سنتی و دیجیتال رو میدونم چون مثلا داخل طراحی دیجیتال همه چیز به نظر آسون هست ولی برای من اینطور نیست. مثلا من نمیتونم با دست چپم کار کنم پس مجبورم با دست راست طراحی کنم که یکم عجیب هست.

 

حمیدرضا نیکوفر: بعضی وقت ها ارتباط برقرار کردن با المان ها واقعی به من کمک میکنه که کاری که انجام میدم رو بهتر درک کنم. من طراح بازی هستم و بیشتر با Microsoft Word کار میکنم ولی بعضی وقت ها با اشیاء اطرافم بازی میکنم برای این که حس داخلی ایده یک بازی رو بیشتر درک کنم و این واقعا بهم کمک میکنه، چیز خاصی تو لمس کردن اشیاء و دیدنشون از ابعاد دیگه هست که با کامپیوتر شدنی نیست. کاری که تو انجام میدی هم فکر میکنم دقیقا همینطوره. آیا واقعیت و طبیعت رو بهترین منبع برای الهام قبول داری؟ چون میدونی، بعضی از مردم اعتقاد دارند که ارتباط قدیمی بشریت با طبیعت و جهان واقعی محدودیتی هست برای تخیل ما که بعضی وقت ها باید اطرافمون رو فراموش کنیم برای این که به چیزی غیر واقعی برسیم. این رو میپرسم به این خاطر که تو طراحی هیولا هم انجام میدی. پس بذار سوالم رو یکبار دیگه تکرار کنم، چه زمانی از طبیعت به عنوان منبع الهام استفاده میکنی و چه زمانی ازش فرار میکنی؟

 

گلاکو لونجی: طراحی هیولاها برای من خیلی لذت بخشه...چطور میتونم بگم...خیلی دوست دارم جونورهای جالبی طراحی کنم ولی کاری که خیلی میخوام انجام بدم خلق چیزی باور پذیر هست، چون قبلا هیولاهای خیلی عجیبی طراحی کرده بودم ولی بازم میخواستم که بیشتر باورپذیر باشند پس طبیعت کلید باورپذیر کردن هرچیزی هست. رنگ های عجیب و دیوونه ای تو طبیعت وجود داره که میشه به اشکال و هیولاهای عجیب تبدیلشون کرد. پس اگر بخوایم اشکال رو طراحی کنیم باید به طبیعت نگاه کنیم ولی چالش خلق کردن یک جوونور باور پذیر برای من طراحی هیولاها رو جذاب میکنه .

 

حمیدرضا نیکوفر: کدومشون رو بیشتر دوست داری، کارکردن روی یه هیولای خفن یا یک انسان خفن ؟

 

گلاکو لونجی: نمیدونم پسر... این روزا دارم روی Uncharted کار میکنم و همه چیز واقعی هست. این روزا خیلی از مطالعه آناتومی بدن انسان و حیوون ها لذت میبرم، اما فعلا زیاد هیولا نمیزنم ولی مثلا چند سال پیش همش روی این هیولاها کار میکردم؛ پس سخته که بگم کدوم رو بیشتر دوست دارم. هرکدومشون چالش های خاص خودشون رو دارند.

 

حمیدرضا نیکوفر: هیولای مورد علاقت بین فیلم یا بازی ها چی هست؟

 

گلاکو لونجی:Predator

 

حمیدرضا نیکوفر: Alien چی؟

 

گلاکو لونجی: نه، زیاد طرفدار Alien نیستم.

 

حمیدرضا نیکوفر: جونورهای The Last of Us چطور؟

 

گلاکو لونجی:The Last of US ؟!

 

حمیدرضا نیکوفر: آره

 

گلاکو لونجی: آره آره! فوق العاده هستند. بی نظیرند.

 

حمیدرضا نیکوفر: یک دوست خیلی با استعدادی دارم که مثل خودت طراح شخصیت هست. ازش پرسیدم که سوالی ازت داره و بعد کلی سوال برام ایمیل کرد که میخوام ازت بپرسم. پس کلا میتونی خیلی تکنیکال و حرفه ای درموردشون حرف بزنی.

 

گلاکو لونجی: عالیه.

 

حمیدرضا نیکوفر: چطور انقدر خوب آناتومی انسان رو درک کردی و چطور میتونی ماهیچه های به این خوبی بزنی؟... از ماهچیه هات کف کرده بود... ماهیچه های شخصیتهایی که میزنی...شایدم خودت!

 

گلاکو لونجی: خیلی وقت هست که آناتومی انسان رو مطالعه میکنم ولی هنوزم میبینم که خیلی جای پیشرفت دارم، از اونجایی که هرچقدر فرم ها رو مطالعه میکنی، چشمت بهتر میتونه این فرم ها رو ببینه و به همین خاطر هرچقدر که بیشتر چشمت بهتر کار کنه، بیشتر جزئیات رو میبینی و میفهمی که چقدر هنوز جای مطالعه و تحقیق مونده. انگار هر بار که در موردشون تحقیق میکنم، چشمام بیشتر باز میشن ... جالبه چون ماهیچه ها بخش مهمی تو مطالعه آناتومی نیستند، ساختار استخون ها باید اولین اولویت باشند. تمام ماهیچه ها به این خاطر فرم دارند که روی ساختار استخون سوار شدن درسته ؟... پس میگم که باید خیلی تحقیق کنی، سخت تحقیق کنی و هیچ کاری به غیر از تحقیق وجود نداره، ممکنه اون اوایل یکم سخت باشه ولی بعدا کار آسون تر میشه، ولی میگم که روی ساختار استخونها تمرکز کن. تو خیلی از آموزشهام من استخون رو زیر ماهیچه ها نشون میدم و خیلی ها از ماهیچه ها و یا فابریک و پوست لذت میبرند در حالی که مهمترین نکته ها روی ساختار استخون هست و بعد من به فکر ماهیچه و یا پوست می افتم.

 

حمیدرضا نیکوفر: عالیه! شخصیتها رو از همون اول تو Zbrush میزنی؟

 

گلاکو لونجی: اگر مشغول تمرین کردن باشم، آره، همه رو از اول تو Zbrush میزنم ولی وقتی روی پروژه ای کار میکنم بستگی داره...بعضی وقت ها با Maya و یا 3D Max کارو شروع میکنم. بستگی به بودجه و وسعت پروژه داره.

 

حمیدرضا نیکوفر: چطور چنین چروک های خوبی روی صورت و پارچه میزنی؟

 

گلاکو لونجی: پارچه یکم عجیبه ولی روی صورت که همچنان دارم در موردشون تحقیق میکنم، میتونم بگم چین و چروک ها به اندازه آناتومی کلی مهم نیستند ... همیشه باید یک لایه سوم و یا لایه اضافی روی همه چیز باشه، مردم بعضی وقت ها خیلی الکی و زیاد از چین و چروک استفاده می کنند و یه جورایی گند میزنند به هرکاری که قبلا انجام دادن... یک نکته، هر لایه ای رو به صورت جدا کار کنید و روی یک لایه دیگه بگذارید...اگر داخل Zbrsuh کار میکنید، اگر لایه ها رو خاموش و یا روشن کنید نباید داخل سیلوئت و یا ظاهر کلی تغییر زیادی حس بشه و باید مدل شما بدون چین و چروک هم همچنان عالی به نظر برسه.

 

در مورد پارچه هم باید بگم که کلا سوژه متفاوتی هست و باید این رو هم خیلی بررسی کنید. میتونم بگم که پارچه یکی از نقاط ضعف من هست چون خیلی وقت هست که انجامش ندادم. یک سری ویدیو و کتاب خیلی خوب در مورد تاهای پارچه وجود داره که یک سری تکنیک ها داخل فرم هست که اگر اونارو خوب یاد بگیرید میتونید کم کم متوجه کل قضیه بشید.

 

حمیدرضا نیکوفر: اگر بخوای که طراح کرکتر سه بعدی خیلی خوبی بشی، آیا باید روی کاغذ هم خوب نقاشی کنی؟

 

گلاکو لونجی: نه! بدون شک نه.  البته هرکار هنری که انجام میدی رو اگر بدونی کمک میکنه، اگر عکاس هستی این میتونه کمکت کنه و اگر خوب طراحی میکنی، این هم میتونه کمک کنه ولی بیشتره دوستهای خوب من که طراح شخصیت هستند، کانسپت آرتیست های خوبی نیستند و زیاد خوب اونا رو نمیکشند. خود من هر چند وقت یکبار سعی میکنم یه چیزی بکشم و فکر میکنم که این میتونه کمک خوبی برای تمرین دادن به چشم، برای درک بهتر اشکال باشه ولی فکر نمیکنم این چیز لازمی باشه. اگه میخوای هنر سه بعدی انجام بدی، پس فقط هنر سه بعدی انجام بده. ولی اگر وقتش رو داری و میخوای واقعا تو این زمینه اوستا بشی، این میتونه خیلی کمکت کنه. نمیگم که انجامش نده ولی لازم هم نیست که انجامش بدی.

 

حمیدرضا نیکوفر: آره، فکر کنم خیلیها یه نفس راحتی کشیدن.

 

گلاکو لونجی: آره.

 

حمیدرضا نیکوفر: تا حالا شده از کار روی بخشی از بدن انسان حالت به هم بخوره و مجبور بشی که مثلا بگی:" اه پسر، خیلی بدم میاد روی این بخش ... مثلا گوشها کار کنم." جایی هست که از کار روشون نفرت داشته باشی؟

 

گلاکو لونجی: نمیگم که نفرت دارم ولی قدیما خیلی روی طراحی کفل و ماهیچه هایی که بهش وصل هستند مشکل داشتم. یکم با اینا مشکل داشتم ولی بعد در موردشون تحقیق کردم و الان واقعا از کار کردن روشون لذت میبرم. فکر میکنم نفرت داشتن از چیزی خیلی دیگه زیاد باشه برای...

 

حمیدرضا نیکوفر: منظورم اینه که کار روی یه بخشی راحت نیست.

 

گلاکو لونجی:آره، اگر وقتی روی یه بخش کار میکنی، راحت نباشی، این یعنی به اندازه کافی تحقیق نکردی و به جزئیات توجه نکردی و شاید اطلاعات کافی در اون بخش نداری. سریع بپرید و تحقیقات و مطالعه های کوچیک و بزرگ انجام بدید و مسلما درکش میکنید و دیگه اونطور نمیشه.

 

حمیدرضا نیکوفر: معمولا چقدر طول میکشه یه کرکتر رو بسازی؟

 

گلاکو لونجی: سوال سختیه. بستگی داره که شخصیتت برای سینماتیک هست و یا برای داخل بازی. اگر شخصیت بدون مو باشه، یک یا دو هفته و یا حتی سه هفته (بستگی به شخصیت) طول میکشه ولی میتونه خیلی هم بد کار کنی و سه روزه کار رو تموم کنی. اما کلا بستگی به موضوع داره. مثلا یک کاراکتر کامل ممکنه یک یا دوماه طول بکشه ... آره، سوال سختیه ولی فکر میکنم زیاد نباید توجه کنی، فقط بهترین کاری که میتونی رو انجام بده و زیاد نگران زمانی که روش میذاری نباش.

 

حمیدرضا نیکوفر: بیشتر دوست داری روی بازی کار کنی یا انیمیشن ؟...(با صدای آهسته) ... لطفا بگو بازی...

 

گلاکو لونجی: (خنده)

 

حمیدرضا نیکوفر: (باصدای آهسته) بهت نیاز داریم...بهت نیاز داریم.

 

گلاکو لونجی: (خنده) بازی پسر...بازی. بازی ها خیلی باحال هستند.

 

حمیدرضا نیکوفر: کار داخل Naughty Dog و روی Uncharted 4 چطوره؟ قبل از این که وارد شرکت بشی، طرفدار Naughty Dog بودی؟

 

گلاکو لونجی: آره..آره. وقتی برای خودم کار میکردم دقیقا شبیه به کارهای Naughty Dog تمرین میکردم چون میخواستم اونجا کار کنم و هدف اولم هم همین بود. خیلی خوشحالم که تونستم شغل رو بگیرم. خیلی فوق العاده است.

 

حمیدرضا نیکوفر: دوست دارم بدونم... استرس نداری که داخل Naughty Dog کار کنی ؟ چون خیلی آدم های خوبی اونجا کار می کنند و میخوای که بهشون برسی.

 

گلاکو لونجی: واقعا حس میکنم که بین بهترین آرتیست ها محاصره شدم، هرکسی که اونجا کار میکنه توانایی انجام یه کار خیلی فوق العاده رو داره و به همین خاطر هم هست که اونجا هستند. منم خیلی خوشحال هستم و افتحار میکنم که من رو اونجا میخواند. نمیتونم بگم که استرس دارم یا چیزی و به نظرم کار کردن اونجا فوق العاده هستش.

 

حمیدرضا نیکوفر: محدودیتی روی نحوه کاریت هست؟ چون مسلما اونا خیلی تو زمینه های تکنیکی قوی هستند و میتونی هرکاری که میخوای انجام بدی، بدون محدودیت. درسته ؟

 

گلاکو لونجی: شاید؟! معلومه که یک سری محدودیت ها روی ساخت بازی هست و باید حواسمون به موتور و فریم باشه و مسلما من نمیتونم هرکاری که دلم بخواد انجام بدم ولی ما میشه سعی میکنیم ... برنامه نویسهامون سعی می کنند که ما فکر کنیم هیچ محدودیتی نیست.

 

حمیدرضا نیکوفر: بازی هست که میخواستی و یا میخوای که روش کار کنی؟

 

گلاکو لونجی: هوووم! نمیدونم!

 

حمیدرضا نیکوفر: میدونی فکر میکنم چه پروژه ای برای تو عالی هست که روش کار کنی؟

 

گلاکو لونجی: چی؟

 

حمیدرضا نیکوفر: Max Payne 3. حالا بگو برا چی.

 

گلاکو لونجی: Max Payne ؟ مگه اومده؟

 

حمیدرضا نیکوفر: آره بابا اومده.

 

گلاکو لونجی: لعنتی! اینو جا انداختم.

 

حمیدرضا نیکوفر: بازی تو ساپائولو اتفاق می افته، فکر کنم تو هم تو سا پائولو به دنیا اومدی.

 

گلاکو لونجی: آره من اهل ساپائولو هستم...آره یادم اومد ... یه چیزایی از بازی دیده بودم. فکر کنم یک سال و نیم پیش اینطورا اومد.

 

حمیدرضا نیکوفر: آره دقیقا.

 

گلاکو لونجی: آره یادمه وقتی بازی رو دیدم. فکر نکنم دلم میخواست که روی این بازی کار کنم. شاید چندتا شخصیت براشون میزدم... فکر کنم بیشتر بازی کردنش برام لذت بخش باشه تا کار کردن روی اون.

 

حمیدرضا نیکوفر: E3 امسال فوق العاده بود. بیشتر منتظر چه بازی هایی هستی ؟

 

گلاکو لونجی: خیلی منتظر Uncharted 4 هستم پسر.

 

حمیدرضا نیکوفر: حقیقته! منم همینطور. بازی هم میکنه این بازی رو.

 

گلاکو لونجی:آره بازی میکنم.

 

حمیدرضا نیکوفر: (با لحنی طنز آمیز) خوب هست؟ بخرمش؟

 

گلاکو لونجی: (خنده) خیلی باحاله! آره این یارو دریک هستش که آدما رو میکشه... E3 خیلی خوب بود. اولین E3 من بود که اونجا بودم. نمیدونم...زیاد منتظر بازی خاصی نیستم. کارهای جالبی اونجا بودن ولی خیلی منتظر هفته بعد هستم برای Metal Gear. خیلی دلم میخواد بازی کنم. یکی از طرفدارهای بزرگ این سری بازی هستم . این بازی تنها بازی هست که فعلا تو ذهن دارم.

 

حمیدرضا نیکوفر: منم همینطور. نمیتونم صبر کنم. خب تموم شد. خیلی ممنون گلاکو. خیلی آدم باحال و الهام بخشی هستی و آرزوی بهترین ها رو برات دارم چون بهترین هستی.

 

گلاکو لونجی: ممنون پسر. شماها خیلی باحالید. ممنون بابت زمانی که برای من گذاشتی. هر وقت سوالی هم داشتی راحت باش و رو من حساب کنم. همیشه دوست دارم کمک کنم و خیلی خوشحالم که تو این موقعیت باشم که باعث الهام دادن به دیگران بشم.

 

حمیدرضا نیکوفر: آره. به همچین چیزی نیاز داشتیم. ما پادکست های زیادی با گیم دیزاینر ها و ... نمیدونم، لول دیزاینر ها داریم و فکر میکنم سوال های زیادی برای مردمی هست که میخوان طراح شخصیت بشن و خیلی بهشون کمک کردی. من زیاد خودم تو این شغل سرچشمه ندارم ولی تو خیلی بهشون کمک کردی. خیلی ممنون.

 

گلاکو لونجی: خیلی ممنون از تو.

 

حمیدرضا نیکوفر: بعدا باهات صحبت میکنم.

دیدگاه‌ها

پاسخ
١٢
٠

سید هادی سیدی   |   ۱۳۹۴/۰۶/۱۳   |   ۲۳:۱۹

دمت گرم حمید رضا....عالی بوددد
خیلی خوب بود...شدیدا منتظرش بودم
مرسی... به امید مصاحبه های بیشتر
موفق باشی

پاسخ
١٢
٠

آیدین مولوی نژاد   |   ۱۳۹۴/۰۶/۱۶   |   ۱۰:۳۲

good job man.

پاسخ
١٢
٠

رضا اطمینان   |   ۱۳۹۴/۰۶/۱۶   |   ۱۸:۰۱

عالی بود حمیدرضا جان

پاسخ
١٢
٠

آریا   |   ۱۳۹۴/۰۶/۱۷   |   ۱۵:۴۵

فوق العاده بود حمید! یه مصاحبه جالب و خودمونی. اون تیکه Max Payne هم خیلی باحال بود! :دی

پاسخ
١٢
٠

مرتضی کارگر   |   ۱۳۹۵/۰۹/۲۰   |   ۱۴:۰۷

مطلب واقعا مفیدی بود
مخصوصا اونجاش که گفته بود نمی خواد رو کاغذ حتما بکشی !
البته دست به قلمم بد نیست... :)