چرا طراحان بازی باید انیمیشن یاد بگیرند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۵/۱۲/۰۹

روابط عمومی
b

آنالیز: صنعت بازی سازی لهستان – قسمت سوم (آخرین قسمت)

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

عضو تحریریه
b

سرگردان در بازی؛ آشنایی با بازی‌های جهان باز

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۱/۲۸

عضو تحریریه
b

خنک بنوشید؛ گزارش جنجالی پازل از برگزاری رویداد گیمیکس و فرمول محرمانه معجون بازی‌سازی

پازل

۱۳۹۵/۱۱/۲۴

آشنایی با ارزش طول عمر کاربر و نحوه محاسبه آن

حسین مزروعی

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

آنالیز: صنعت بازی‌سازی لهستان - قسمت اول

تحریریه گیمولوژی

۱۳۹۵/۱۱/۰۴

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت دوم

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۲۵

عضو تحریریه
b

گسترش نگاه؛ طعم اولین معجون بازی سازی

علیرضا محمدی

۱۳۹۵/۱۰/۲۱

سردبیر
b

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت اول

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶

عضو تحریریه
b

پرونده تست بازی: جمع‌بندی

از ابتدای سال جدید، تیم تحریریه گیمولوژی شروع به تحقیق و تحریر سلسله مقالاتی با عنوان "پرونده تست بازی" کرد. بخشی که کمبود محتوا در آن به شدت احساس می‌شد و گیمولوژی سعی کرد تا با شروع این مقالات، قدم‌های آغازین برای ایجاد فرهنگ تست بازی را بردارد.

کنترل کیفیت بخشی بسیار مهم و اساسی در بدنه هر صنعت است. در واقع بخش کنترل کیفیت است که خروجی را به چیزی تبدیل می‌کند که در نهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در این این بخش است که قسمت‌های ناکارآمد یک محصول، حذف یا اصلاح می‌شوند. این بخش تعیین‌کننده احساسی است که مصرف کننده مقصد قرار است در زمان استفاده از محصول حس کند. مرحله تست در حقیقت فرصتی قبل از آزمون اصلی برای توسعه‌دهندگان است تا بتوانند فاصله خود با انتظاری که مخاطب نهایی از محصولشان دارد را بسنجند و در آزمون اصلی که نشر بازی و بازخورد‌های آن است موفق ظاهر شوند.

متاسفانه عناوین زیادی در ایران ساخته می‌شوند که به دلیل کمبود همین بخش، در زمان عرضه با بازخورد‌های منفی زیادی از سوی مخاطبان مواجه می‌شوند. مشکلاتی که شاید توانایی حل شدن با تغییر تنها چند عدد در سیستم دیزاین را داشته باشند اما به دلیل فقر در فرهنگ تست بازی قبل از نشر آن، تصویری بد از نام آن بازی را برای همیشه در ذهن مخاطب خود می‌سازند.

عدم تست بازی قبل از نشر آن، مشکلی بنیادی در صنعت بازی‌سازی ایران محسوب می‌شود. چراکه عموم بازی‌های ایرانی به صورت F2P عرضه می‌شوند. این بدین معناست که توسعه‌دهنده انتظار دارد در مرحله اول، بازی با استقبال خوبی از جانب مردم روبرو شود. در مرحله دوم قرار است بازی برای آن‌ها لذت بخش باشد. در مرحله سوم است که درصد کمی از مخاطبان شروع به خرج کردن پول در بازی می‌کنند. عدم وجود فازی به نام تست بازی در روند تولید محصول، باعث می‌شود که بازی در همان مرحله اول با شکستی سنگین مواجه شود. زمانی که مشکلاتی در بازی وجود داشته باشد که از آن‌ها بی‌خبرید، بازی شما در زمان انتشار از سوی مخاطب عام شاهد استقبال نخواهد بود. این مساله باعث می شود مخاطب شما، دقایقی بعد از اجرای بازی، آن را از گوشی خود حذف کند. در آن زمان خواهید فهمید که ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی شما تنها لایق چند دقیقه از وقت مخاطب بوده است. باید یاد بگیرید که مخاطب شما بی‌رحم است. کمبود بودجه، امکانات و مشکلات بسیاری که در روند توسعه پروژه با آن‌ها روبرو شده‌اید، برای مخاطب پشیزی ارزش ندارد. مخطاب شما با بازاری گسترده‌ای از بازی‌های F2P روبرو است و از آن جایی که هزینه‌ای برای دریافت بازی نپرداخته است، با کوچکترین مشکلات به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن برخورد می کند که آن حذف بازی است.

می‌دانم که این مساله دردناک است. شخصا در پروسه ساخت بازی‌ها بوده‌ام و با سختی‌های کار آشنایی کامل دارم اما در کسب و کارهای امروزی، همیشه حق با مشتری است و این مساله چه باب میل شما و چه نباشد، مخاطب هیچ‌گاه برای یک محصول صبر نمی‌کند و در همان چند دقیقه ابتدایی تصمیش را می‌گیرد. مخاطب شما (منظور مخاطب بازی‌های F2P است) تنها می خواهد نیاز به سرگرمی را در خودش ارضا کند. این مساله باعث می‌شود مخاطب شما به هر مشکلی که مانع رسدین او به خواسته‌اش شود، واکنشی اساسی نشان دهد.

همه این مسائل باعث شد تا به این مشکل با تهیه مطالبی در حوزه تست بازی واکنش نشان دهیم. تیم گیمولوژی سعی کرده است تا با این مقالات، قدم‌های آغازین را برای یک فرهنگ‌سازی گسترده در بین بازی‌سازان ایرانی برای تست بازی بردارد.

در قسمت اول این مقالات با مفاهیم کلی تست آشنا شدید. دریافتید که یک تستر بازی دقیقا کیست. باید چه توانایی و صلاحیت‌هایی را داشته باشد. نظراتی که در این مقاله نوشته شد نمایان‌گر این بود که جامعه توسعه‌دهندگان ایرانی، چه تصویر دور و مبهمی از یک تستر بازی دارند.

***

پرونده تست بازی: درآمدی بر مفاهیم کلی و اولیه تست

***

در مقاله دوم با روش‌های اصولی تست آشنا شدید. سعی ما در این قسمت بر این بود تا مسیر یک تست درست و علمی را به شما نشان دهیم. در بخش دیگری از این مقاله سعی کردیم تا شما را با تکنیک‌های تست بازی آشنا کنیم تا بتوانید روش درست را بسته به نیاز خود پیدا کنید.

***

پرونده تست بازی: روش‌ها و حوزه‌های مختلف تست

***

در قسمت سوم، باتوجه به احساس نیاز، تمرکز اصلی را بر روی تست بازی موبایل قرار دادیم. در حال حاضر پلتفرم موبایل، پلتفرم اصلی توسعه دهندگان ایرانی است و با توجه به همین موضوع راهکارهای بیشتری برای تست بازی موبایل ارائه دادیم. پارامترهای مهم در تست بازی موبایل را در این قسمت گوشزد کردیم و اطلاعات تکمیلی را برای درک شیوه درست تست بازی در اختیار شما قرار دادیم.

***

پرونده تست بازی: مولفه‌های بررسی و تست بازی‌ موبایل

***

در نهایت، قسمت چهارم را به بازی دوستانی که می خواهند به تست بازی به عنوان رویکردی جدی نگاه کنند اختصاص دادیم. در این قسمت اطلاعات خوبی را برای تمام آن‌هایی که می‌خواهند نگاه جدی به شغلی تحت نام تستر بازی داشته باشند ارائه دادیم تا بتوانند با دیدی بازتر به سراغ این عرصه بروند.

***

پرونده تست بازی: پیدا کردن شغل و درخواست برای آن

***

کار در اینجا تمام نمی‌شود. در واقع کار اصلی تازه شروع شده است. برای ایجاد جامعه‌ای پویا و زنده از افراد آگاه و حرفه‌ای در زمینه تست، تمام بخش‌های این صنعت باید تلاش کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با اهمیت بیشتر به این بخش و استفاده از نیروهای جوان و با انگیزه، فرصت نقش بازی کردن را به علاقه‌مندان این عرصه بدهند. رسانه‌ها و مراکز مرتبط می‌توانند با تولید محتواهای آموزشی، فقر علمی این عرصه را برطرف کنند و با اطلاع رسانی گسترده، فرهنگ گیم تستر را در میان عموم مردم ایجاد کنند. در نهایت سازمان‌های دولتی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم، امکان رشد این عرصه فراهم کنند.

در پایان لازم می‌دانم تا از گروهی از بازی‌سازان که در مسیر تهیه این مطالب ما را یاری کردند تشکر کنم. گروهی در تلگرام برای تمام کسانی که می‌خواهند شروع به کار گیم تستر کنند ساخته شده است. همچنین توسعه‌دهندگانی که به منابع انسانی برای تست بازی‌هایشان دسترسی ندارند، می‌توانند از افراد حاضر در این گروه استفاده کنند.

***

عضویت در گروه تست بازی

***

در پایان تعدادی از منابعی که در جهت تهیه این مقالات از آن‌ها استفاده کرده‌ایم را به شما معرفی ‌می‌کنم:

* http://www.theartcareerproject.com

* http://www.study.com

* https://www.prospects.ac.uk/job-profiles/software-tester

* https://www.sokanu.com/careers/video-game-designer/salary/

* https://www.recruiter.com/salaries/video-game-designers-salary/

* https://www.sokanu.com/careers/games-tester/

* http://www.gameindustrycareerguide.com/how-to-become-a-video-game-tester/

* http://study.com/articles/Information_on_Becoming_a_Video_Game_Tester.html

* http://creativeskillset.org/job_roles/338_qa_tester

* https://blog.udemy.com/video-game-tester-salary/

* http://techland.time.com/2010/12/29/so-you-want-to-be-a-video-game-tester/

* http://www.sloperama.com/advice/lesson5.html

* http://www.businessinsider.com/what-its-like-to-be-a-video-game-tester-2015-6

 

 

دیدگاه‌ها