چرا طراحان بازی باید انیمیشن یاد بگیرند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۵/۱۲/۰۹

روابط عمومی
b

آنالیز: صنعت بازی سازی لهستان – قسمت سوم (آخرین قسمت)

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

عضو تحریریه
b

سرگردان در بازی؛ آشنایی با بازی‌های جهان باز

رهام سجادی

۱۳۹۵/۱۱/۲۸

عضو تحریریه
b

خنک بنوشید؛ گزارش جنجالی پازل از برگزاری رویداد گیمیکس و فرمول محرمانه معجون بازی‌سازی

پازل

۱۳۹۵/۱۱/۲۴

آشنایی با ارزش طول عمر کاربر و نحوه محاسبه آن

حسین مزروعی

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

آنالیز: صنعت بازی‌سازی لهستان - قسمت اول

تحریریه گیمولوژی

۱۳۹۵/۱۱/۰۴

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت دوم

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۲۵

عضو تحریریه
b

گسترش نگاه؛ طعم اولین معجون بازی سازی

علیرضا محمدی

۱۳۹۵/۱۰/۲۱

سردبیر
b

روایت در بازی‌های رایانه‌ای – قسمت اول

ماکان علیخانی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶

عضو تحریریه
b

پرسش و پاسخ اختصاصی گیمولوژی با بری کد (مدیر Tru Luv Media)

بری کد (Brie Code) رئیس و کارگردان استودیو Tru Luv Media، یکی از سخنرانان TGC است که هدف استودیو آن‌ها، ساخت بازی با کمک افرادی است که علاقه‌ای به بازی‌سازی ندارند. او قبل از این در استودیو Ubisoft برنامه‌نویس ارشد بازی‌هایی مثل Child of Light و Assassin’s Creed بوده است. پس از جدا شدن از Ubisoft، بری استودیو خود را تاسیس می‌کند تا بتواند بازی‌هایی بسازد که برای افرادی که علاقه‌ای به بازی‌سازی ندارند جذاب باشد و در همین راستا با کمک همین افراد بازی‌های خود را تهیه می‌کند.

وب‌سایت گیمولوژی پرسش و پاسخی با بری داشته است که در آن در مورد مستقل کار کردن و بازی‌سازی ایران صحبت شده است.

فرناز حقیقت: چرا فکر می‌کنید که بازی‌سازی به کمک افرادی که به بازی‌های رایانه‌ای علاقه ندارند کار آمد است؟

بری کد: چند سال پیش، دوست من کریستینا بازی اسکایریم را امتحان کرد. او هرگز بازی‌های ویدئویی را دوست نداشت و از اینکه تا آن حد این بازی را دوست داشت، شگفت‌زده شده بود. در آن زمان به من گفت که در تمام آن سال‌ها، مسئله عدم علاقه به بازی‌های ویدئویی نبوده بلکه مشکل این بود که او نمی‌دانست یک بازی ویدئویی خوب دقیقا چیست. هرچند که در آن زمان بازی‌های دیگری را هم امتحان کرد و از هیچ‌کدامشان خوشش نیامد. همیشه در هر بازی، چیزی است که باعث می‎‌شود او از بازی لذت نبرد. مسائلی مانند شخصیت‌های کلیشه‌ای تا اشارات فرهنگی.  با صحبت کردن با او و بقیه دوستانی که بازی‌های ویدئویی را دوست ندارند و همجنین کمک گرفتن از گروه‌های تحلیلی، به این نتیجه رسیدم که یک الگو مشترک وجود دارند که باعث دور شدن مردم می‌شود. من فکر می‌کنم که یک موقعیت تجاری در این مسئله هست اما به این دلیل که من برای سال‌های زیادی در صنعت بازی‌های ویدئویی بوده‌ام ، آن‌قدر اهل بازی کردن بودم که نمی‌توانستم از دیدگاه کسانی که بازی را دوست ندارند به این مسئله نگاه کنم. با همکاری مستقیم با آن‌ها، با ترکیب کردن دیدگاه آن‌ها با دانش طراحی بازی خودم، می‌توانیم به‌طور بالقوه موارد هیجان‌انگیز و جدیدی که برای آن‌ها جذاب است پیدا کنیم و در بازی به نمایش بگذاریم.

فرناز حقیقت: فعالیت روزانه یک سرپرست برنامه‌نویسی چیست؟

بری کد: به‌عنوان یک مدیر برنامه‌نویسی، شغل من هرروز متفاوت است .به‌طور کلی من موظف هستم تا بهترین معماری سیستمی که بازی به آن احتیاج دارد را تشخیص بدهم  و  همچنین مسئولم تا تغییرات مفید در طراحی بازی که به ساختار بازی کمک می‌کند را پیشنهاد دهم تا بتوانیم سیستمی که طراحی کرده‌ایم را بهبود ببخشیم. من کارها را بر اساس اهمیت، اولویت‌بندی می‌کنم تا مطمئن شوم که ما در کوتاه‌ترین زمان به بهترین نتایج دست پیدا خواهیم کرد. من تلاش می‌کنم تا برنامه‌نویسان در حال کار روی مواردی باشند که علاقه بیشتری به آن‌ها دارند کار می‌کنم و مطمئن می‌شوم که به‌طور مداوم مهارت‌های برنامه‌نویسی آن‌ها را رشد کند.

فرناز حقیقت: چرا تصمیم گرفتید که به جای کار کردن در یک کمپانی بزرگ مانند یوبی‌سافت در استودیو خودتان شروع به کار کنید؟

بری کد: کمپانی‌های بزرگ در ساختن محصول  و همچنین بهتر و بهتر کردن آن بر اساس مشتری مداری بسیار خوب هستند اما سازمان‌های بزرگ در پیدا کردن محصولات نوآورانه جدید برای مخاطبان جدید ضعف دارند. این طبیعت یک سازمان بزرگ است. نوآوری و ایده‌های جدید در استارتاپ‌های کوچک‌ و انعطاف‌پذیرتر قابل‌آزمایش هستند. بنابراین این چیزی است که من انجام می‌دهم. من عاشق کار کردن در یوبی سافت بودم اما من خیلی دوست دارم که برای دوستانم که علاقه‌ای به بازی‌ندارند بازی بسازم. همچنین فکر می‌کنم ادغام کردن جوامع توسعه یافته در بحث بازی‌ چالشی هیجان‌انگیزتر است. کمپانی‌های کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌توانند چیزهای جدید را کشف و به‌طور بازی‌های جدید و جالبی را خلق کنند.

فرناز حقیقت: به نظرتان آینده بازی‌های رایانه‌ای به کدام سمت می‌رود؟ AAA یا بازی‌های موبایل ؟

بری کد: من فکر می‌کنم که بازی‌های ویدیویی از جهات زیادی در حال هستند. از AAA به واقعیت مجازی به AR به موبایل و حتی پلتفرم‌های دیگه‌ای که ما هنوز نمی‌توانیم تصور کنیم. من فکر می‌کنم بازی‌های ویدیویی درنهایت بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را در برمی‌گیرند. من می‌توانم آینده دوری را تصور کنم که خط بین تحصیلات و حتی کار با بازی‌های ویدیویی محو شده است. البته این آینده‌ای بسیار دور است. در حال حاضر، نکته‌ای که من درباره آن بسیار هیجان‌زده هستم این است که چگونه یونیتی و آنریل و بقیه موتورهای بازی‌سازی قابل‌دسترس، توسعه‌دهندگان سراسر دنیا را قادر به ساختن بازی‌های خودشان و پیدا کردن راه خودشان کرده‌اند. زمانی که من در صنعت بازی‌سازی شروع به کارکردم، اکثریت تازه‌کارها مجبور به کار در یک کمپانی باسابقه می‌شدند یا موتور خودشان را از پایه می‌نوشتند . حالا من قادرم که استودیوی کوچک خودم را داشته باشم و می‌توانم برای دوستانم که بازی‌دوست ندارند تلاش به ساخت بازی کنم.  در حال حاضر زمانی که به دور دنیا سفر می‌کنم بازی‌سازان زیادی را می‌بینم که پروژه‌های خودشان را شروع می‌کنند. من از بازی‌های جدیدی که استودیوها در 5 سال آینده منتشر خواهند کرد بسیار هیجان‌زده‌ام. من حتی نمی‌توانم احتمالات را تصور کنم.

فرناز حقیقت: نظرتان درباره صنعت بازی‌سازی ایران چیست و چه پیشنهادی برای توسعه‌دهندگان ایرانی دارید؟

بری کد: من نمی‌توانم بیشتر از این برای دانستن درباره صنعت بازی ایران صبر کنم . من فرهنگ ایرانی را دوست دارم و مشتاق دیدن بازی‌های ایرانی در حال ساخت هستم. من می‌خواهم به بازی‌سازان ایرانی پیشنهاد کنم که رویاهایشان را دنبال کنند. به‌طور مرتب و مستمر نسخه اولیه تولید کنند و در بازار هدفشان آزمایش کنند. همیشه چیزی را بسازند که از وجودشان ریشه می‌گیرد و نتیجه احساساتشان است. فکر می‌کنید بازی‌ها چگونه دنیا را تغییر خواهند داد؟ چگونه بازی شما دنیا را تغییر خواهد داد، شما چه چیزی به دنیا می‌خواهید بگویید؟

دیدگاه‌ها

پاسخ
١
١

مسعود درویشیان   |   ۱۳۹۶/۰۴/۰۱   |   ۰۲:۱۲

عالی بود ممنون

پاسخ
١
١

احسان   |   ۱۳۹۶/۰۴/۰۱   |   ۲۰:۳۴

بسیار روح بخش بود. از الان به بعد رویا هامو دنبال میکنم D:

پاسخ
٠
٠

رسول شاه محمدی   |   ۱۳۹۶/۰۴/۰۹   |   ۰۹:۴۸

بسیار الهام بخش بود. ممنون.