نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

پرونده تست بازی: پیدا کردن شغل و درخواست برای آن

برای پیدا کردن شغلی با عنوان تستر بازی، قبل از این‌که برای این کار درخواست بدهید باید به دنبال آن بروید. شغل خودش پیش شما نمی‌آید. این فرصت‌ها معمولا در بخش آگهی روزنامه‌ها نوشته نشده‌اند چون شرکت‌های بازی‌سازی به دنبال اشخاص خاصی برای این کار هستند. تا موقعی که شما این فرصت‌های شغلی را پیدا کنید و درخواست دهید به خاطر داشته باشید که شرکت بازی‌سازی صدها درخواست کار دریافت کرده است.

پس شما باید این فرصت‌ها را در لحظه‌ای که ایجاد شدند پیدا کنید و اینجاست که روابط به کار می‌آیند. با بازی‌سازان شهر خود آشنا شوید و آدم‌های مختلف از شرکت‌های بازی‌سازی را ملاقات کنید تا شبکه اجتماعی خود را گسترش داده و اسم خود را به عنوان یک تستر بازی در همه جا پخش کنید. وقتی که شبکه اجتماعی خود را می‌سازید با آنها در ارتباط باشید و از آنها بخواهید تا در صورتی که فرصتی برای این کار ایجاد شد یا در محل کارشان چیزی شنیدند به شما اطلاع دهند. شما هم آماده باشید تا در صورت شنیدن خبر، به سرعت تقاضا دهید.

وقتی این فرصت‌های شغلی را –  از طریق اینترنت یا از طریق ارتباطتان- یافتید درخواست دهید. مهم نیست که آن شرکت کوچک یا بزرگ باشد، شما باید برای تمام آنها درخواست بدهید. از آنجا که این صنعت به شدت رقابتی است، باید مطمئن باشید که فرصت پیشنهادی را از دست نمی‌دهید. مسئله این است که شغل تستر بازی را به هر صورت ممکن به دست بیاورید. پس نترسید که از جایگاهی با حقوق کم شروع کرده تا بتوانید بالا بروید.

مهم‌ترین کاری که شما با پیدا کردن یک فرصت شغلی باید انجام دهید این است که خودتان حضوری رفته یا آن را پست کنید، ایمیل به شدت حس غیر شخصی دارد پس حضور فیزیکی یا پست تقاضانامه واقعا تاثیر دارد. البته بعضی از شرکت‌های بازی‌سازی فقط با ایمیل تقاضای کار را قبول می‌کنند پس چاره‌ای برای آنها وجود ندارد ولی پست کردن هم لطمه‌ای نمی‌زند.

نوشتن یک رزومه موفق

 در بازار کاری رقابتی امروز، به خصوص در بازار بازی‌های ویدیویی، کسانی که به دنبال کار رویایی خودشان هستند معمولا پیش‌فرض‌هایی درباره رئیس احتمالی خودشان دارند. به ما فهمانده‌اند که کارفرمایان به راحتی و در عرض چند ثانیه می‌توانند کسانی که بهترین هستند را از بین 300 تقاضا روی میزشان پیدا کنند و بقیه رو به دور بریزند. در حقیقت این اتفاق بسیار نادری است. وقتی شرکت‌های بازی‌سازی آگهی استخدام می‌دهند با سیل عظیمی از رزومه‌ها مواجه می‌شوند. معمولا آن‌ها با توجه به قیافه کلی رزومه بین آن‌ها می‌گردند و تا آنجا که می‌توانند تعداد آن‌ها را کاهش می‌دهند. بعد از آن رزومه‌های خوبی که باقی ماندند در یک فرآیند دقیق‌تر مطالعه می‌شوند. به خاطر همین معمولا کسی که برای کار بهترین بود معمولا چون رزومه قابلی نداشت از فرآیند حذف می‌شود.

من نمی‌خواهم شما این آدم باشید. من می‌خواهم شما کسی باشید که در وحله اول نمایان بشوید و بدون مشکلی پیش بروید. برای این کار باید یاد بگیرید که چگونه با شرکت‌های بازی‌سازی صحبت کنید تا به آنها نشان بدهید که آماده کار برای آنها هستید و می‌توانید از عهده آن به خوبی برآیید. با داشتن یک رزومه موفق به صورت خودکار شانس شما برای گرفتن آن شغل بهتر می‌شود.

در نظر داشته باشید که کارفرمایان به دنبال دیدن رزومه شما هستند و از آن گریزان نیستند. در حقیقت تمام شرکت‌های بازی‌سازی می‌خواهند رزومه شما را ببینند.رزومه‌ای که شما به آنها نشان می‌دهید مشخص می‌کند که با آنها می‌توانید مصاحبه کنید یا خیر. پس رزومه‌ای که به آنها می دهید باید بیانگر خودتان باشد البته به صورت کوتاه و مختصر. با خواندن آن شرکت بازی‌سازی باید شناخت خوبی از شما به دست بیاورد: این‌که چه نوع بازی‌سازی هستید، چگونه کار می‌کنید و این‌که برای این سمت انتخاب خوبی هستید یا خیر. همان‌طور که قبلا گفتم برخورد اول مهم است و اگر رزومه شما یکی از بهترین‌ها باشد پس شما فرصت خوبی خواهید داشت.

"برخورد اول خوب، شما را به مصاحبه برده ولی یک رزومه بد شما را به جهت مخالف می‌برد."

اصول رزومه نویسی

چند اصل است که تمام رزومه‌های موفق از آن پیروی می‌کنند. البته مقداری انعطاف می‌توان به خرج داد، ولی توصیه می‌کنم زیاد از این اصول دور نشوید چون ممکن رزومه شما به بخش "رد شدگان" برود. در ادامه چند اصل پایه آورده شده که باید در هنگام نوشتن رزومه از آن پیروی کنید:

1- تعادل در رفتار
شجاعت و جسارت خوب است ولی زیاد روی آن اصرار نورزید. شما می‌خواهید نشان بدهید که اعتماد به نفس دارید ولی متکبر و خودنما نیستید. می‌خواهید نشان دهید که آمادگی کار کردن را دارید ولی نه در حدی که ناامید و سمج به نظر برسید. این‌که خودنما یا کسل کننده به نظر نیایید نیاز به رعایت تعادل دارد.

2- از زبان عادی استفاده کنید
بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی می‌خواهند بدانند که شما با زبان محاوره‌ای و فرهنگ آشنایی دارید و با این‌که در رزومه خود از اصطلاحات عامیانه استفاده کنید، مشکلی ندارند. ولی وقتی رزومه خود را پر از اصطلاحات پیچیده و طولانی کنید تا فقط خودی نشان دهید کاملا آشکار می‌شود و رزومه شما بیشتر به عنوان یک وسیله تزیینی تصور می‌شود تا یک رزومه بیانگر خود شما. پس رزومه باید هوشمندانه باشد ولی آن را واضح و صریح بنویسید.

3- خلاصه بنویسید
به خاطر داشته باشید که کلمه رزومه از لغت فرانسوی "رزومر" به معنی خلاصه کردن می‌آید. یعنی هدف رزومه بیان خلاصه‌ای از تجربیات، مهارت‌ و توانایی‌های شما برای شرکت بازی‌سازی است که آنها را مجاب کند نگاه دقیق‌تری به شما داشته باشند. پس خیلی در رزومه خود حرف نزنید و مقصود خود را با کمترین لغات ممکن بیان کنید.

4- اندازه رزومه اهمیت دارد
رزومه باید حدود 1 تا 3 صفحه باشد و نه بیشتر. هیچ دلیلی ندارد که رزومه از این بیشتر باشد، حال شما هر کسی باشید. این مقدار باید کافی باشد تا تجربتان، مدارک تحصیلی، مهارت و توانایی‌های خود را بدون آن‌که چیزی را حذف کنید، به صورت خلاصه بیان کنید. رزومه‌هایی که بیش از 3 صفحه هستند معمولا قبول نمی‌شوند چون طولانی بوده و نفری که آنها را می‌خواند وقت ندارد کل آنها را بخواند.

ظاهر رزومه
شکل ظاهری یک رزومه در گرفتن شغل تستر بازی مهم است. اگر رزومه شما شلخته یا بد شکل باشد، شانس خوبی برای رفتن به مصاحبه نخواهید داشت. اولین چیزی که یک کارفرما برای استخدام به آن دقت می‌کند ظاهر یک رزومه است و این‌که به کدام دسته از رزومه‌ها برود کمک شایانی خواهد کرد. نگران نباشید! چند کار ساده است که می‌توانید انجام دهید تا رزومه شما هم خاص و هم خوب جلوه کند.

یکی از راه‌های بالا بردن کیفیت بصری رزومه، رعایت فاصله بین حروف و پاراگراف‌ها است. شما باید در نظر داشته باشید که فاصله اجزا صفحه چگونه است، بخش‌ها چگونه کنار هم چیده شده‌اند و وضعیت ظاهری رزومه به صورت کلی چگونه است. بعضی از رزومه‌ها فقط به خاطر چیدمان خوبشان به طور کلی بهتر به نظر می‌رسند. در ادامه چند راهنمایی برای ساختن یک رزومه خوش فرم که توجه هر شرکت بازی‌سازی را جلب می‌کند آمده است:

- رزومه خود را شلوغ نکنید. به عبارت دیگر شما به مقداری فضای سفید نیاز دارید که بخش‌های مهم به چشم خواننده بیایند.

- هرگز رزومه‌ای که به صورت دستی روی آن چیزی نوشته‌اند تحویل ندهید – نیازی به توضیح نیست که چیزی روی رزومه خود ننویسید.

- از حروف تقریبا برجسته و یا بزرگ‌تر برای سرفصل‌ها استفاده کنید. آن‌ها قسمت‌هایی هستند که بخش‌های رزومه را از هم جدا می‌کنند. از حروف خیلی بزرگ استفاده نکنید ولی باید کمی نسبت به بقیه رزومه برجسته‌تر باشند.

- از عکس و رنگ‌ استفاده نکنید. برای مثال اگر لوگوی خاصی دارید که می‌خواهید استفاده کنید اینجا جایش نیست. همچنین در رزومه نباید استفاده بیش از حد خلاقانه از رنگ‌ها و فونت‌ها کرد. سعی کنید تا جای ممکن سادگی در رزومه حفظ شود.

- مطمئن شوید که رزومه خود را با دقت نوشته‌اید. این یکی خیلی مهم است. نباید رزومه شما غلط املایی داشته باشد و یا نقطه‌گذاری‌ها اشتباه باشد. هیچ‌گونه اشتباهی در این نوع قابل قبول نیست. از تصحیح‌کننده‌های آنلاین استفاده کنید. بگذارید افراد دیگری هم به رزومه شما نگاه کنند تا مطمئن شوید اشکالی وجود ندارد.

- مطمئن شوید نوشته‌های شما مرتب هستند و از حاشیه‌ها جلو نزده‌اند.

- اطمینان حاصل کنید رزومه شما هیچ حرف بی‌سند و مدرکی نمی‌زند. اگر می‌گویید به مدت سه سال به کالج رفته‌اید و فقط نمرات برای دو سال دارید، شرکت‌های بازی‌سازی متوجه این موضوع شده و فکر می‌کنند چرا این مشکلات به وجود آمده است.

اطمینان حاصل کنید رزومه شما شکل درستی دارد و متوجه خواهید شد که بیشتر به مصاحبه‌ها خواهید رفت.

 

عناوین خاصی که باید در رزومه باشند

وقتی که بخواهید عناوین خاصی در رزومه بیاورید، این‌که بدانید کدامشان برای شرکت بازی‌سازی مهم است سخت است. پس در ادامه چند عنوان وجود دارد که باید همیشه در رزومه خود بیاورید:

- چه نوع کاری هدفتان است؟
این به شرکت بازی‌سازی اجازه می‌دهد که بدانند شما در چه زمینه خاصی مایل به کار با آنها هستید. این اتفاق می‌تواند در 2 یا 3 جمله بیافتد. مثال:

"کار کردن در یک محیط حرفه‌ای تست بازی که به من اجازه می‌دهد روی جزییات گرافیکی بازی تمرکز کنم.

- خلاصه‌ای از قابلیت‌ها
یک پاراگراف کوتاه که تجارب و مهارت‌های شما را خلاصه می‌کند. برای مثال:

"من 2 سال تجربه کار روی تست بازی‌های MMORPG را برای فلان شرکت بازی‌سازی دارم. با انواع برنامه‌های گزارش نویسی و آمارگیری و برنامه‌های دیگر کار کرده‌ام. نفر دوم یک تیم چهار نفره تست بازی‌های ویدیویی بوده‌ام."

- مهارت‌های حرفه‌ای
بخشی است که جزییات خاصی درباره قابلیت‌های خود می‌دهید. مثال:

"مدیریت – چهار تستر بازی را مدیریت کردم وقتی رییس بخش نبود. تحلیل – اول گزارش خطاها و ایرادات گرافیکی، دوم گزارش خطاهای صداهای پس زمینه."

- تجربه کاری
در این بخش هر کدام از کارهای قبلی خود در یک پاراگراف خلاصه می‌کنید. این پاراگراف شامل شروع و خاتمه کار، دلیل ترک کار، عنوان شغلی و وظایف و هر دست‌آورد خاص برای این کارها است.

- تحصیلات
این قسمت باید خلاصه‌ای از تمام مدارسی که بودید، مدارک تحصیلی که به دست آوردید، سمینارهای خاص یا دوره‌های آموزشی که شرکت کرده‌اید، باشد. باید هرگونه آموزش در زمینه بازی‌سازی یا زمینه‌های مربوط به آن را چه در ساختن بازی یادر تست بازی مانند زبان برنامه‌نویسی یا کلاس‌های هنر گرافیکی را بیش از بقیه نمود دهید.

- دست‌آوردها و جوایز
در این قسمت هرگونه جایزه یا دست‌آورد خاصی که به دست آورده‌اید، مخصوصا در زمینه بازی را ذکر کنید تا شرکت‌های بازی‌سازی ببینند شما می‌خواهید بهترین باشید.

- مشخصات شخصی
در این قسمت اطلاعاتی درباره خودتان مانند عادات و کارهایی که برای تفریح انجام می‌دهید که شامل بازی‌هایی که الان بازی می‌کنید (مخصوصا اگر می‌خواهید یک تستر بازی‌های MMO باشید) ذکر کنید. ولی این قسمت را طولانی نکنید چون نیاز ندارید اطلاعات شخصی زیادی در اینجا فاش کنید.

- سایر موارد
 این قسمت شامل اطلاعات درباره هرگونه سازمان حرفه‌ای که برای آنها کار می‌کنید، مهارت‌های کامپیوتری یا برنامه‌نویسی، مطالب یا کتاب‌هایی که منتشر کرده‌اید و همچنین هرگونه جامعه بازی‌های ویدیویی که به آنجا تعلق دارید معرفی کنید.

- مراجع
تقریبا همه رزومه‌ها باید دارای چند مرجع باشد ولی لازم نیست مانند گذشته آن‌ها را لیست کنید. می‌توانید بگویید در صورت تقاضا مراجع ارائه می‌شوند.

برای تمام اطلاعات خود مدرک محکمی ارائه دهید. یعنی هر چیزی که در رزومه خود گذاشته‌اید را باید ثابت کنید. مانند لیست وب‌سایت‌هایی که نقدهای خود را در آنجا منتشر کرده‌اید، سایت‌هایی که مادهای بازی را برای دانلود در آنجا گذاشته‌اید و راهی برای ارتباط با دانشگاهی که تحصیل کرده‌اید و مواردی از این قبیل. وقتی کارفرمایان بدانند شما راهی برای تحقیق در مورد خود گذاشته‌اید، آنها را امتحان کرده و در صورت صحت آن‌ها، به شما بیش از کسانی که این اطلاعات را ارائه نداده‌اند اطمینان می‌کنند.

با این‌که تمام این بخش‌ها برای رزومه شما ضروری است، مطمئن شوید که به صورت درستی آنها را بیان می‌کنید. اگر بیانی شیوا نداشته باشید، هیچ وقت نظر خواننده را به خود جلب نخواهید کرد. اگر از کلمات رسا و مهیج استفاده کنید متوجه خواهید شد آن‌ها علاقه بیشتری برای مصاحبه با شما خواهند داشت.

استفاده از کلمات درست باعث می‌شود که شرکت تصویر درستی از داشته باشد که انگار شما مسئول انواع مختلفی از کارها بوده‌اید. به عبارت دیگر نشان می‌دهد شما فقط یک دنباله‌رو نیستید. البته باید راست بگویید و سعی نکنید خود را با ادعاهای دروغین چیزی بیشتر از خود نشان بدهید. با دروغ گفتن یا بیان چیزی که گمراه کننده باشد، شما نه تنها ممکن است شغل خود را از دست بدهید بلکه ممکن است در مهلکه بدی بیافتید. 

نوشتن یک رزومه خوب کار خیلی مشکلی نیست اگر اصولی را که در این بخش بیان شده را دنبال کنید. با تقسیم رزومه خود به بخش‌های مختلف کار آسان‌تری خواهید داشت. این بخش‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا رزومه را سریع‌تر انجام دهید.

 در کجا جستجو کنید
وقتی به دنبال شغل تستر بازی هستید بهتر است از شرکت‌های کوچکتر اطراف خود شروع کنید. با این‌که حقوق بالایی نمی‌دهند ولی احتمال بیشتری هست که به رزومه یک تازه‌کار نگاه کرده و به شما موقعیت تستر بازی را بدهند تا شرکت‌های بازی‌سازی بزرگی که پول بهتری می‌دهند. به خاطر داشته باشید که باید خودتان را ثابت کنید و پله‌ها را بالا بروید اگر می‌خواهید یک تستر بازی باشید.

خب از کجا شروع کنید؟ اگر در نوار جستجوی مرورگر خود «شرکت بازی‌سازی» (یا gaming company) تایپ کنید میلیون‌ها نتیجه پیدا می‌کنید. نمی‌توانید هر کدام را به صورت فیزیکی چک کنید تا ببینید به درد شما می‌خورند یا نه. پس باید جستجوی خود را محدود کنید. باید تصمیم بگیرید به دنبال شرکت‌های بازی‌سازی برای کنسول‌های بازی هستید یا بازی‌های کامپیوتر و این‌که چه نوع بازی‌های مورد علاقه شما هستند.

لیستی از سایت‌های شغلی برای بازی‌سازی

امروزه در اینترنت سایت‌هایی مخصوص پیدا کردن شغل برای حرفه بازی‌سازی وجود دارند. با این‌که تعداد زیادی ندارند ولی می‌توانید در آنها ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را وارد کنید تا کارفرمایان شرکت‌های بازی ‌سازی شما توسط مهارت‌ها و تجربه کاریتان پیدا کنند. لیست طولانی نیست ولی باید اطلاعات خود را روی آنها قرار دهید تا شرکت‌های بازی‌سازی شما را پیداکرده و متوجه شوند شما مناسب آن‌ها هستید یا خیر. من همچنین چند سایت بزرگ کاریابی هم گذاشته‌ام چون شرکت‌های بازی‌سازی برای پیدا کردن افراد مناسب گاهی اوقات این سایت‌ها را نیز جستجو می‌کنند. لازم به ذکر است موارد زیر همگی سایت‌های خارجی هستند. لیست پایین بدین جهت تهیه شده تا افرادی که مایل هستند از داخل ایران به صورت دورکاری مشغول تست بازی‌های خارجی شوند، منبع مناسبی داشته باشند. این لیست به شرح زیر است:

www.hotjobs.com

 www.monster.com

 www.careerbuilder.com

 www.indeed.com

 www.job-hunt.org

 www.TheLadders.com

 www.job.com

 www.jobsonline.net

 www.gamejobs.com

 www.jobs.gamasutra.com

 www.gamedev.net/directory/careers

 http://www.interactiveselection.com/

 www.jobmonkey.com/videogamejobs

 www.getvideogamejobs.com

 www.wiredtalent.com

 www.highendcareers.com/Video-Game-Jobs

 www.creativeheads.net

 www.gamejobhunter.com

 www.videogameartistjobs.com

 

دیدگاه‌ها

پاسخ
١
٠

عماد   |   ۱۳۹۶/۰۳/۲۸   |   ۱۷:۴۲

درود
ممنون بابت مقاله.
یه سوال داشتم! الان یعنی من میتونم از ایران برای تستر شدن واسه یه کمپانی خارجی فعالیت کنم؟!
ممنون.

عضو تحریریه
b
١
٠

رهام سجادی   |   ۱۳۹۶/۰۳/۳۰   |   ۲۳:۴۶

خب مهمترین مسئله برای استخدام در خارج اقامت هستش. یعنی شما باید از این جهت مشکلی نداشته باشین. جایی برای زندگی هم داشته باشین. به غیر از اون بله شما می‌توانید و در صورت داشتن مهارت‌های لازم حتی ممکنه استخدام هم بشید.