نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

آنالیز: صنعت بازی‌سازی لهستان - قسمت دوم

«قسمت اول این مقاله را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.»

پس از بازی ویچر

پس از موفقیت نسخه‌ی اول بازی ویچر، شرکت سی دی پراجکت قادر به کسب موفقیت‌های زیادی نبود. این شرکت به سفارش ناشر جهانی‌اش یعنی آتاری، کار بر روی نسخه‌ی کنسول بازی ویچر را آغاز کرد. ویچر: ظهور گرگ سفید. شرکت سی دی پراجکت رِد این پروژه را به کشور فرانسه سپرد. آشفتگی حاصل از این قضیه به حدی بود که شرکت را تقریباً تا مرز ورشکستگی کشاند.

گرول زاجاچکوفسکی، مدیر فعلی بازاریابی در  شرکت 11 بیت استودیو، آن زمان در شرکت سی دی پراجکت رِد فعالیت می‌کرد. او به استودیوی فرانسوی‌ سازنده بازی گرگ سفید رفت و از آنچه مشاهده کرد، شگفت زده شد. به نقل از او: "ما لهستانی ها انسان‌های سخت کوشی هستیم و اگر به چیزی ایمان داشته باشیم می‌توانیم کوشا باشیم. من پیش‌تر روی بازی ویچر کار می‌کردم و شاهد تلاش بی‌وقفه گروه بودم تا بتوانند بازی را به بهترین شکل ممکن تمام کنند. دقیقاً در همان دوران، شرکتی که در فرانسه برای ما کار می‌کرد، صبح‌ها کار را ساعت 11 شروع کرده و در ساعت 4 به اتمام می‌رساند و از اینکه به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید تعجب می‌کرد. ضمناً آنها نصف ساعت کاری را مشغول نوشیدن قهوه بودند."

تولید پروژه‌ی گرگ سفید با مشکلات فراوانی همراه بود و شرکت سی‌دی پراجکت تا آن زمان هزینه‌های مالی گزافی را برای بازی پرداخته بود. شرکت، تصمیم به متوقف کردن پروژه گرفت ولی در آن زمان با نابسامانی‌های مالی مواجه و ناچار به اخراج برخی کارکنان شد. به گفته‌ی دانیال سادوفسکی، با کمی واپس‌نگری، متوجه می‌شویم که این اتفاق چندان هم بد نبود. دانیال سادوفسکی، بازی ساز متخصص، کارمند سابق سی دی پراجکت، و مدیر درس تولید بازی در موسسه‌ی ژاپنی-لهستانی فن آوری ارتباطات در شهر ورشو است.

او در ادامه گفت: "پنج شش سال پیش، زمانی که شرکت سی‌دی پراجکت با مشکلات زیادی مواجه بود؛ خیلی از کارکنان اخراج شدند یا شرکت را ترک کردند. به همین دلیل استودیوهای بازی‌سازی جدیدی شکل گرفت. تغییر مقوله‌ی خوب و سازنده‌ای است."

بنابراین از زمان رکود موقّت شرکت سی دی پراجکت که به بازسازی خود و تولید بازی ویچر2 در سطح جهانی ادامه داد، صنعت بازی‌سازی لهستان، ناگهان دستخوش تغییرات زیادی شد. شرکت‌های تولید کننده‌ی کوچکتری مانند 11 بیت استودیو در رقابت با شرکت سی دی پراجکت رد و شرکت‌های نیرومندتری همچون تِک لَند، اِپیک گِیمز پولَند و سی‌آی گیمز، شکوفا شدند. همان‌گونه که شهر وَرشو بعد از جنگ جهانی دوم خود را بالا کشید؛ این شرکت‌های کوچک نیز سر از خاکستر بیرون کشیده و موفق شدند.

سادوفسکی احتمال می‌دهد که هم اکنون بین 200 الی 300 استودیوی بازی‌سازی در لهستان وجود دارد که حدود 2000 کارمند در آن‌ها مشغول به کارند. 

اقتصاد قدرتمند

صنعت بازی‌سازی لهستان بخشی از مسیر این کشور  در جهت پیشرفت ملی به شمار می‌آید. در کنار تجارت‌های قدیمی‌تر کشور لهستان همچون معادن زغال‌سنگ و کارخانه‌های آب‌جو سازی، استارت آپ و استودیو‌های خلاقی نیز فعالیت‌های شگفت‌انگیزی انجام می‌دهند. راه‌اندازی این شرکت‌های جوان توسط افرادی با انگیزه‌ها و اهداف مستقل صورت گرفته که برای رسیدن به وضیعت کنونی خود در صنعت مبارزه کرده‌اند.

در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، زمانی که جهان از رکود مالی زیادی رنج می‌برد؛ کشور لهستان تقریبا از این رکود جان سالم به‌ در برد. تولید ناخالص داخلی اتحادیه‌ی اروپا در سال ۲۰۰۹ با ۴.۵ درصد به عقد قرارداد رسید در‌حالی‌که لهستان تنها کشور عضو اتحادیه بود که رشد اقتصادیش به ۱/۵ درصد رسید بود. کاتارژینا کاسپرسژیک، معاون وزیر کشور در وزارت امور خارجه چنین شرح داد: "ما تنها کشور در اروپا هستیم که به‌ واقع بر بحران مالی چیره شدیم. کشور لهستان دچار رکود نشده و شاهد رشد دائم در جهت مثبت می‌باشیم."

رازی که کاسپرسژیک به طنز بیان کرد این بود:" سیاست بدون نقص دولت ". او بعد‌تر توضیح می‌دهد که در آغاز دوره‌ی دگرگونی‌های پسا-کمونیستی، کشور لهستان با تکیه برنظارتی دقیق، تجارتی قوی را بنا نهاد. در نتیجه، بانک‌های لهستان برخلاف همتا‌یان بین‌المللی‌شان، از ارائه دادن وام‌ بدون مسئولیت خود‌داری کردند. بنا‌‌براین لهستان با مشکل وام مصرف کننده مواجه نشد.

به گفته‌ی کاسپرسژیک: "این یکی از موفقیت‌های کشور در زمان دگرگونی دولت لهستان است. ما در ابتدای امر موفق شدیم بازار مالی بسیار سالمی را معرفی و بنا کنیم".

امروزه شرکت سی‌دی‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ پراجکت‌ رِد بخشی از همان بازار است که در سال ۲۰۰۸ پس از ورشکستگی شرکت وابسته‌اش به نام آپتیموس، طی یک تصاحب معکوس به انجمن کارگزاران بورس شهر ورشو پیوست. این حرکت موجب رشد و توسعه‌ی سی‌دی‌پراجکت شد. به نقل از پلتوگیلِوسکی: "اگر قصد ساختن یک بازی تریپل A را دارید، باید سرمایه‌گذاری قوی داشته باشید."

امروزه، سرمایه‌گذاران می‌توانند در استودیو‌‌های کوچک‌تری مانند ۱۱بیت سرمایه‌گذاری کنند. همچنین توسط نیوکانکت بازاری جدید به‌وجود آمد که هم‌تراز انجمن بورس ورشو قرار گرفت و خصوصاً بر حمایت از رشد شرکت‌های کوچک‌تر متمرکز شد. در عوض این استودیو‌های خلاق نیز رشد صنعت را از طریق فراهم کردن منابع لازم و اولیه حمایت می‌کنند. آن‌ها امیدوارند رشد دائمی امکان رقابت در سطح جهانی را برایشان فراهم کند، کاسپرسژیک معتقد است که صنعت بازی‌سازی لهستان حتی قادر به رقابت با بازار‌های قوی‌تر نیز می‌باشد. به گفته‌ی او: " این امر شاید چالش بر‌انگیز باشد، اما کاملاً امکان‌پذیر است."

منبع: Venturebeat

 

دیدگاه‌ها