نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

اهمیت تم در موسیقی بازی

تم (Theme) در موسیقی بازی مقوله‌ای مهم و یکی از سنگ بناهای اصلی داستان است. تم در نفوذ احساس تصویر به بازیکن نقش مهمی را ایفا می‌کند. تم در اصل ایده‌ای است که می‌تواند از چندین جمله پرمعنی موسیقایی (موتیف) تشکیل شود و با فراز و نشیب‌های داستان همراه شود و در نهایت باعث یک اثر موسیقایی خوب شود. حال به توضیح مختصری از برخی عناصر تشکیل دهنده تم می‌پردازیم.

 

تونالیته 

تعریف ساده تونالیته را به این صورت بیان می‌کنیم که سیستمی است که در آن نت‌ها حول محور گرانش یک نت (نت تونیک) حرکت می‌کنند و این نت نقطه تمرکز باقی نت‌ها است. تنالیته نقش مهمی در القای حس به بازیکن دارد. معمولا قسمت عمده انتقال احساساتی چون شادی، خشم، هیجان، غم و... از طریق تنالیته امکان‌پذیر است. پیوند تنالیته و تم تا حد زیادی در گرو جغرافیای داستان است. این فاکتوری مهم است که آهنگساز برای موسیقی خود حساب و کتاب خاصی ایجاد می‌کند. برای مثال می‌توان به موسیقی بازی Red Dead Redemption اشاره کرد که دو آهنگساز خوش ذوق بیل الم (Bill Elm) و وودی جکسون ( Woody Jackson) با وجود ادغام سازهای سیمفونیک و بومی امریکا در نهایت ما را به فضای غرب وحشی و گاوچران‌ها می‌برند.

 

Theme From Red Dead Redemption

  

 

 ملودی

 ملودی در دل تنالیته تشکیل می‌شود و نقش به سزایی در شکل‌گیری تم ایفا می‌کند. ملودی نزد آهنگساز به عنوان یک فاکتور تعین کننده حس، همیشه حائز اهمیت بوده و هست. وجه مشخصه موسیقی غرب از قرن 18 به بعد غلبه و ارجعیت ملودی است. ملودی مانند قلابی شنونده را به دام می‌اندازد. این فاکتور نیز می‌تواند تاثیر عمیقی از زمان و مکان بگیرد. مثلا در موسیقی بازی Medal OF Honor ساخته رامین جوادی (Ramin Djawadi) ملودی‌های کوتاه و ممتد نقش مهمی دارند. تمام موتیف‌های کوچک و بزرگ ما را به افغانستان و محل وقوع داستان می‌کشانند.

 

Medal of Honor 2010 - From Here

 

 

 در موسیقی بازی Crysis 2  ساخته هانس زیمر (Hans Zimmer)  ملودی بسیار نقش پررنگی را بازی می‌کند و با کمک گرفتن ار فضایی حماسی، کاری با بازیکن می‌کند که همیشه از شخصیت اول داستان یک ابرقهرمان بسازد.

 

Hans Zimmer - Epilogue "Main Theme" - Crysis 2

 

 

 

 درموسیقی بازی  The Vanishing Of Ethan Carter ساخته میکولای استراینسکی (Mikołaj Stroiński) و مارچین پرژبیلوویچ (Marcin Przybyłowicz) در دهکده‌ای بسیار زیبا که چند قتل مرموز انجام شده و شما برای پیدا کردن «اتان» وظیفه دارید پرده از اسرار این قتل‌ها بردارید ملودی‌های بسیار تاثیرگذار و مرموز گیمر را در جایگاهی قرار می‌دهد که برای دقایقی از آن منظره‌های زیبا و رویایی دست بکشد و به فکر حل معماها باشد.

 

 The Vanishing of Ethan Carter - Valley of the Blinding Mist

 

 

ریتم

ریتم یکی از فاکتورهایی است که همیشه دلیلی بر ارتباط و درک بیشتر مخاطب عام و خاص با اثرموسیقایی شده است. ریتم درواقع انتظام موسیقی در زمان است. موسیقی غرب در زمینه ریتم قواعد گسترده‌ای دارد. این قواعد و ساختارها در قالب الگوهای مشخص جا گرفته است. موسیقی خاورمیانه ریتم منعطف و پیچیدگی‌های خاصی دارد. این موسیقی از دیرباز بیشتر بر پایه شعر منطبق بوده است. ریتم در موسیقی غربی پیشبینی پذیرتر است و مانند خط‌کش عمل می‌کند.

 

از این توضیحات نتیجه می‌گیریم که این فاکتور نیز در تاثیر بی‌چون و چرای جغرافیا قرار دارد. در بازی Skyrim  به آهنگسازی جرمی سول (Jeremy Soule)  با شنیدن موسیقی و بدون دیدن تصاویرِ بازی، به خوبی می‌توان حس کرد که بازی در دوره‌ای همانند قرون وسطی و صدها سال پیش در زمان غول و اژدها در جریان است. نکته‌ای موفق که آهنگساز انتخاب کرده است، ایجاد ریتم با گروه آوازی مردان (باس و تنور) که بسیار مناسب و با رویدادهای بازی منطبق شده است.

 

Jeremy Soule - Skyrim Main Theme

 

 

 اگر بخواهیم در مورد انتقال احساسات به وسیله ریتم نمونه‌ای بیاوریم یکی از بهترین مثال‌ها موسیقی بازی Bloodborne است. آهنگسازان این بازی از یک گروه شش نفری تشکیل شده‌اند و به خوبی حس ترس، اضظراب، نگرانی، دلهره را با استفاده از ریتم را به گیمر منتقل می‌کنند.

 

Bloodborne - Terror

 

 

هارمونی :

 هارمونی درباره صداهایی است که با یکدیگر شنیده می‌شوند. هر چه از نت تنیک فاصله بگیریم حس نظم و ثبات کمتر میشود . هارمونی از ملودی جداست و تاثیر آن حتی برای کسانی که آن را تشخیص نمی‌دهند واضح است البته همه انواع موسیقی به نحوی که موسیقی غربی‌ هارمونیزه است هارمونی ندارد.

 

موسیقی‌هایی که بر پایه بداهه‌نوازی متمرکزند مانند موسیقی خاورمیانه و هند از هارمونی به شکل غرب بهره نمی‌برند. موسیقی غربی به نظام خود شاخ و برگ داده و به این وسیله چارچوب‌هایی برای انتقال احساسات ساخته است. مثال شاخصی که می‌توان در اینباره به کار برد، موسیقی بازی Assassins Creed 1   ساخته جسپر کید (Jesper Kyd) است که با دقت در آن می‌توان به این نکته مهم دست یافت. او در این اثر با استفاده از هارمونی غربی هم به شخصیت‌پردازی پرداخته و هم با استفاده از مقام‌ها و هارمونی شرقی و خاورمیانه‌ای به نحو احسنت سود جسته است.

 

Assassins Creed 1 - City of Jerusalem

 

 

 

ارکستراسیون

 منظور از ارکستراسیون هنر ترکیب و انتخاب سازهای مختلف برای هر چه بهتر شدن یک قطعه موسیقی است. به دور از توضیحات خشک و کسل کننده موسیقایی با ذکر مثالی آسان به درک مطلب می‌پردازیم :

 هنگامی که صدای لطیف یک موزیک باکس را می‌شنویم یا یک ملودی با ساز بلز یا زیلفون نواخته شود به طور غریزی به یاد موسیقی کودکانه می‌افتیم ولی اگر همان ملودی با سازی مثل گیتار الکتریک یا ویلن سل به گوشمان برسد، حسمان از شنیدن ملودی کاملا تغیر می‌کند. القای احساسات مختلف به شدت به ارکستراسیون مربوط است که یکی از ابزارهای مهم آهنگساز محسوب می‌شود. برای مثال در موسیقی Far Cry 2 ساخته مارک کنهم (Marc Canham) به خوبی می‌توان حس کرد که داستان بازی در فضایی جنگلی و وحشی در حال اجرا هست.

 

Far Cry 2 OST - Main Theme

 

 

آهنگساز با استفاده از سازهای افریقایی مانند کنگا، جیمبی، کرا، سانزا و آواهای مربوط به بومیان مناطق جنگلی افریقا حسی جالب را در وجود گیمر القا می‌کند و یا درموسیقی بازی Watch Dogs ساخته برایان ریتزل (Brian Reitzell) به جز تکنیک‌های الکترونیک و موتیف‌هایی با اتمسفر کامپیوتری، هجوم سینتی سایزرها و صداهای نویز گونه باعث می‌شود حس مرموز، خرابکارانه و گاهی عدالت خواهانه را در کاراکتر اصلی بازی درک کنیم.

 

Watch Dogs - The Loop

 

 

 

در جمع‌بندی باید گفت ساخت یک تم اصولی و بر اساس چهارچوب مناسب داستان بازی، کاری بس مهم و حیاتی برای آهنگساز است. آهنگساز باید بتواند توسط تم موسیقی مواردی از قبیل مشخص کردن زمان یا مکان خاص، روشن کردن انگیزه شخصیت‌ها، ساختن حال و هوا و اتمسفر، تحت تاثیر قراردادن عواطف و بسیاری موارد دیگر را در ذهن بازیکن تداعی کند.

دیدگاه‌ها