نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

اکوسیستم واقعیت مجازی: فرصتی جدید در مارکت ها؟

شاید بتوان گفت که واقعیت مجازی، آهسته‌ترین روند را در رسیدن به دست مشتری در بین دیگر شاخه‌های تکنولوژی تا به امروز داشته است. از تمام آن سروصداهایی که از کشف این تکنولوژی ایجاد شده بود یک دهه‌ای می‌گذرد و حالا به نظر می‌رسد که این فناوری، بالاخره به مرحله عرضه برای مخاطب عام رسیده است.

با وجود پیش‌بینی‌های مرکز Gartner با این عنوان که واقعیت مجازی، هنوز چیزی در حدود 5 تا 10 سال از آن چیزی که باید باشد فاصله دارد اما به نظر می‌رسد که موج دوم واقعیت مجازی و مسائل پیرامون آن، حال پیش روی ما قرار گرفته‌است. حداقل این چیزی است که تا به امروز، شرکت‌های فعال در عرصه الکترونیک به ما نشان داده‌اند.

این‌ها در شرایطی است که شرکت‌های فعال در حوزه مارکتینگ آمار‌های جالبی ارائه کرده اند. طبق آمار این مراکز، ارزش بازار واقعیت مجازی در سال جاری چیزی در حدود 1 میلیارد دلار خواهد بود. عددی که طبق پیش‌بینی ها تا سال 2018 به 5.2 میلیارد دلار و تا سال 2020 به 15.9 میلیارد دلار می‌رسد. در حال حاضر در بحث سخت افزار، برندهایی مانند Oculus، سامسونگ و سونی پیشتاز هستند اما در بحث نرم‌افزار، هنوز نیاز به رشد بیشتر مارکت‌های این حوزه وجود دارد.

کافی است نگاهی به بازار گوشی‌های هوشمند بیاندازید تا متوجه شوید که سوخت اصلی صنعت واقعیت مجازی در حال حاضر سرگرمی و شاخه‌های مختلف آن هستند. اکوسیستم نرم‌افزارها بازی‌های صنعت موبایل های هوشمند، فرصت‌های جدیدی را برای فعالان این حوزه فراهم کرده است. در سال 2007، تعداد انگشت شماری نرم‌افزار کاربردی برای موبایل وجود داشت. این در حالی است که سال 2015، اپل رقم 100 میلیارد دانلود اپلیکیشن را تا آن لحظه از استور خود ثبت کرد.

حال اگر واقعیت مجازی طبق پیش‌بینی‌ها به رشد خود ادامه دهد، بی‌‎شک شاهد اتفاقی مشابه در این عرصه خواهیم بود. در حال حاضر، اکوسیستم واقعیت مجازی در حال کامل شدن و ظهور است. در حال حاضر، چیپست‌‌های گرافیکی قدرتمند، لوازم جانبی، استودیو‌های ضبط و غیره، همه وجود دارند اما بخشی که هنوز دچار ضعف است، ساخت برنامه‌های خاص و کاربردی برای واقعیت مجازی است. جالب است بدانید که تنها در اروپا، بیش از 150 کمپانی شناخته شده در عرصه واقعیت مجازی در 20 کشور مختلف وجود دارند که در حال کار بر روی 18 شاخه مختلف اکوسیستم واقعیت مجازی هستند.

برای مثال، یکی از شرکت‌هایی که در حال حاضر، سعی در کسب جایگاهی در اکوسیستم واقعیت مجازی در اروپا را دارد، CGTrader است. CGTrader یک مارکت مدل های 3 بعدی است که در زمینه گرافیک، پرینت 3 بعدی و واقعیت مجازی کاربرد دارد. مقر اصلی این شرکت در کشور لیتوانی ( بر اساس تحقیقات، لیتوانی یکی از خلاق‌ترین کشورها در زمینه تکونولوژی های پویا در اروپا است) بنا شده است که در بحث افراد مستعد در زمینه‌های مدل سازی 3 بعدی، بازی‌های رایانه‌ای و واقعیت مجازی همواره نامدار بوده است. این شرکت در سال 2011 توسط طراح 3 بعدی معروفی به نام  Marius Kalytis تاسیس شده است.

نتیجه 5 سال کار این شرکت، کتابخانه‌ای به وسعت بیش از دویست هزار مدل 3 بعدی است. از مدل‌های ساده‌ای مانند یک صندلی خزدار گرفته تا مدل (مملو از جزئیات) یک ایرباس 320، همه در این کتابخانه عظیم وجود دارند. نتیجه زمانی جالب می‌شود که بدانید تعداد بسیار زیادی از این مدل‌ها به عنوان شمایلی از محصول واقعی در فروشگاه‌های اینترنتی منطبق با دستگاه‌های واقعیت مجازی استفاده می‌شوند.

این تنها یک مثال برای درک بهتر چگونگی رشد اکوسیستم واقعیت مجازی بود. تمام این شاخه‌ها در کنار یکدیگر، مشغول ساختن اکوسیستم واقعیت مجازی هستند. اکوسیستمی که در آینده نه چندان دور، بسیار فراتر از لمس خواهد رفت. در واقع با توجه به علاقه مجددی که پیرامون واقعیت مجازی شکل گرفته است، سرمایه گذاران هوشمند نگاه دقیق‌تری هم به اکوسیستم واقعیت مجازی خواهند داشت و هم به فرصت درون مارکت این حوزه.

این مقاله توسط تحریریه گیمولوژی ترجمه شده است. شما می توانید مقاله اصلی را در این لینک مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها