نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

میکس و مسترینگ تخصصیِ موسیقی و صدای بازی - بخش دوم

ابتدا "میکس و مسترینگ تخصصیِ موسیقی و صدای بازی - بخش اول" را از اینجا مطالعه کنید

محدود کننده (Limiter) :

لیمیتر در واقع یه کمپرسور با امکانات کمتر می‌باشد. اگر ریشیو یک کمپرسور را روی بی‌نهایت قرار دهیم یک لیمیتر به وجود می‌آید. همان‌گونه که در قسمت قبل توضیح داده‌شد؛ ریشیو، نسبت (شدت) اعمال کمپرسور می‌باشد و در لیمیتر چون این میزان روی بی‌نهایت می‌شود، تمام داینامیکی که از آستانه تعیین شده لیمیتر عبور کند؛ حذف خواهد شد. به طور مثال اگر لیمیتر روی 5db- دسیبل تنظیم شود، زمانی که داینامیک ورودی از این میزان تجاوز کند؛ به همین میزان کاهش می‌یاید. یعنی هیچ‌گاه داینامیک خروجی از مقدار 5- دسیبل فراتر نخواهد رفت.

 

 

نکته: لیمیتر کاربرد زیادی مانند کنترل نهایی داینامیک دارد و ممکن است در جاهای مختلف پروژه چندین بار استفاده شود اما علاوه بر آن، به طور معمول در مسترینگ نهایی موسیقی، آخرین پردازش و پلاگینی که استفاده می‌شود، لیمیتر است. برای مثال در نرم‌افزار FL Studio، همیشه به طور پیش فرض در آخرین اسلات (جایگاه بارگذاری پلاگین) لاین مستر (Master)، یک لیمیتر بارگذاری شده است.

  

کمپرسور چند کاناله (Multi Band Compressor) :


 

فلسفه کاری مولتی بند کمپرسور کاملا شبیه به کمپرسور عادی می‌باشد، با این تفاوت که این کمپرسور در چندین رنج فرکانسی، می‌تواند جداگانه عمل کمپرس را انجام دهد. به طور معمول مالتی‌بند کمپرسورها در سه رنج فرکانسی (لو فرکانس، میدل فرکانس و های فرکانس) و یا بیشتر عمل می‌کنند که در بعضی از آنها، توانایی تعیین محدوده فرکانسی هر رنج نیز امکان پذیر است. در واقع زمانی که یک صدا وارد مولتی کامپرسور می‌شود؛ سه یا بیشتر بخش فرکانسی(بر اساس تعداد بند آن) از یک‌دیگر جدا شده و شما در هر بخش می‌توانید تنظیمات عمل کمپرس را جداگانه تعیین نمایید. برای مثال می‌توانید فقط روی لو فرکانس (صداهای بم) کامپرس انجام دهید و در بقیه محدوده‌های فرکانسی تغییری ایجاد نکنید.

 *مثال: اگر صدا را یک طیف رنگی در نظر بگیریم و از هفت رنگ تشکیل شده باشد، کاری که کمپرسور انجام می‌دهد، اضافه کردن مقداری از یک رنگ دیگر به طور برابر به تمام رنگ‌های موجود در طیف رنگی است. اما مولتی بند کمپرسور به ما اجازه می‌دهد فقط یک رنگ خاص را از آن طیف جدا کنیم و رنگ جدید را بر آن اعمال کنیم و دوباره در طیف قرار دهیم، بدون آنکه به دیگر رنگ‌ها در طیف صدمه بزنیم.

 *نکته: مالتی بند کمپرسورها با بند‌های بیشتر، گزینه مناسب‌تری هستند اما در نظر داشته باشید به نسبت افزایش بندها، بر CPU شما نیز فشار بیشتری اعمال می‌شود.

  

اکولایزر EQ :

اکولایزرها دو نوع هستند (ساده و پیشرفته) که در ادامه، هرکدام به صورت جداگانه توضیح داده شده‌اند.

 

اکولایزر نوع ساده: این نوع اکولایزرها شکلی شبیه اکولایزرهای سخت‌افزاری دارند (مانند تصویر پایین) و بیشتر برای رنگ‌دهی به صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در این نوع اکولایزرها می‌توان در تعداد مشخصی، رنج فرکانس و فرکانس تعیین شده را تقویت یا تضعیف کنیم. مانند تصویر بالا که طیف شنوایی انسان یعنی 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز به 30 محدوده ثابت تقسیم کرده که می‌توان هرکدام را تقویت یا کاهش داد.

 

اکولایزر نوع پیشرفته: این اکولایزر ها بیشترین میزان استفاده را در میکس دارن که می‌توانید با آن فیلتر حذف محدوده‌های مختلف فرکانسی را تولید کنید. مانند (های کات و لو کات) و یا در تمام رنج های فرکانسی به صورت خیلی دقیق و جزئی عمل تقویت (Boost) یا تضعیف را انجام دهید و جنس و بافت صدا را مطابق سیلقه خود دستخوش تغییر کنید.

 

 

بازتاب (Reeverb): با این پلاگین می‌توان حالت بازتاب صدا در اتاق را شبیه سازی کرد. این پلاگین با الگوریتم های خاص و نشت دادن صدا به دیگر محدوده های صدا، می‌تواند حسی مانند بازتاب صدا در اتاق را به وجود آورد.


 

تاخیر یا تکرار (Delay): این پلاگین می‌تواند حالت بازتاب و تکرار را در صدا به وجود آورد. مانند زمانی که صدا در کوه برای چندین بار تکرار می‌شود و رفته رفته به سمت خاموشی می‌رود.


 

خشک و مرطوب (Dry & Wet): درای به معنی خشک و وِت به معنای مرطوب می‌باشد. بعضی پلاگین‌ها این پارامتر را در خود دارند و حتی در نرم افزار‌های مختلف مانند FL Studio، مانند شکل زیر می‌توان این عمل را برای پلاگین‌هایی که به صورت محلی هم این قابلیت را ندارند اعمال کنید.


 

اما درای و وِت دقیقا چه عملی انجام می‌دهند؟ زمانی که میزان صدا کاملا روی وِت (مرطوب) قرار گیرد خروجی نهایی تماما آن چیزی است که از پلاگین اعمال شده بیرون می آید اما اگر رفته رفته این پارامتر را به سمت درای (خشک) تغییر دهیم، به همان نسبت مقداری هم از صدای اصلی که قبل از ورود به پلاگین موجود بود، به صدای خروجی پلاگین تزریق می‌شود و رفته رفته، صدا به صدای قبل از آن پلاگین نزدیک می‌شود تا جایی که اگر این پارامتر کاملا روی درای (خشک) قرار گیرد عملا آن پلاگین غیر فعال می‌شود و صدای خام ابتدایی را در خروجی خواهید داشت.

*نکته: عمل درای و وِت عموما در پلاگین های مختلف با پارامتر Mix تعریف شده است.

 در تصویر پایین می‌توانید عمل درای و وِت را به صورت تصویری تماشا کنید. در اینجا پلاگین دیلی استفاده شده اما تفاوتی ندارد چه پلاگینی مورد استفاده باشد. عمل درای و وِت باز هم به همین صورت عمل می‌کند.


 
*نکته: تقریبا انجام و اعمال تمام پروسس‌ها و پردازش‌های گفته شده در بالا، در کنسول میکس خود انجین گیم نیز وجود دارد و زمانی که احساس کنید نیاز به کنترل این پردازش ها به صورت متغییر در روند بازی دارید می‌توانید از آن ها استفاده کنید.

 *نکته آخر: سوالی که همیشه وجود دارد این است که از پلاگین های کدام کمپانی استفاده کنیم؟

در واقع این مسئله که از چه پلاگینی استفاده کنیم، بسیار شخصی است و هرکس باید پلاگین‌ کمپانی‌های مختلف را امتحان کند تا بهترین نمونه‌ها را بیابد. در ضمن در این زمینه، شخص باید همیشه به‌روز باشد تا به محض ارائه پلاگینی با کیفیت‌تر از کمپانی جدید، از آن بهره ببرد. اما با توجه به تجربه شخصی بنده، علاوه بر پلاگین‌های محلی خود نرم افزار مورد استفاده شما (مثل : اف ال استودیو , کیوبیس , ابلتون لایو , لاجیک پرو و... ) که ضمن سبک بودن بار پردازشی کمتری نیز دارند، از سری پلاگین های کمپانی Fab Filter و همینطور کمپانی Wave که از کیفیت و قابلیت های بسیاری برخوردارند استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

kamran   |   ۱۳۹۶/۰۱/۳۰   |   ۲۰:۱۵

بسیار عالی و کاربردی

سپاس