نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

شنا کردن با وال‌ها: مطالعه‌ای درباره بازی‌های رایگان – بخش دوم

نکته: برای استفاده کامل از این مقاله، ابتدا قسمت اول  را مطالعه کنید: لینک قسمت اول

اگر قسمت گفتگوی کاربران (چت) ضعیف باشد، برنامه شما را فراموش می‌کنند

در بازی، بخشی وجود داشت که امکان گفت‌وگو با افراد در سطح جهانی، انجمن و شخصی را فراهم می‌کرد ولی به کندی، پر از باگ و کلا بد بود. من بازی‌های دیگری را انجام دادم که در آن ها، بخش گفتگو، منبع تمام دانش در بازی بود ولی اگر این بخش ضعیف باشد مردم به بازی‌های دیگری روی می‌آورند. به همین دلیل بود که بهترین بازیکن‌های بازی در یک گروه خارج از بازی در مورد استراتژی و راهکارها صحبت می‌کردند. اگر LocoJoy یک بخش گفتگوی خوب در خود بازی داشت، افراد زمان بیشتری در بازی می‌ماندند و برای گفتگو از بازی خارج نمی‌شدند، که برای بخش اقتصادی بعضی از بازی‌ها بسیار مهم است.

البته لازم به ذکر است که بازی رایگانی قبلی که من در آن جزو برترین‌ها بودم، Princess Pajama نام داشت و هیچ‌گونه بخش گفتگویی هم نداشت. اگر بخش گفت‌وگو در بازی می‌بود، بازی دوام بیشتری پیدا می‌کرد. گفت‌وگو و بحث در مورد استراتژی و راهکارهای بازی، واقعا در طول عمر آن تاثیر دارد. خود من اگر به این گروه دعوت نمی‌شدم از بازی Epic Heroes خیلی زودتر دست می‌کشیدم.

 

زنان در جایگاه‌های قدرتمند، باعث حفظ احترام در میان کاربران می شوند

 من نمی‌توانم بگویم که این فقط مخصوص این بازی بود یا نه ولی این‌که یک زن، رئیس یکی از تالارهای گفتگو در مورد بازی بود؛ باعث شد بقیه محترمانه رفتار کرده و حرف‌های رکیک استفاده نکنند. من در بقیه تالارهای گفتگو بودم و در آنجا به محض این‌که یک خانم پیدا می‌شد همه مردان تبدیل به موجوداتی زشت می‌شدند. ولی در اینجا به مردم یادآوری می‌شد محترم باشند و آنها هم محترم می‌ماندند. بالاخره عضویت در یک گروه گفتگو که تمام بازیکنان قدرتمند در آن عضو بودند، یک امتیاز بود که می‌توانست از دست برود. برخی اوقات، این کار نتیجه برعکس هم داشت، ولی در این مورد هیچ تردیدی وجود نداشت که این زن رهبر دومین انجمن قدرتمند بازی بود.

 

سرور چینی پنجره‌ای به آینده بود

 این در بقیه بازی‌های غیر غربی هم اتفاق می‌افتد. تغییرات بزرگ ابتدا در سرور محلی انجام می‌شوند که در این مورد چین بود. این مورد چند عارضه جانبی جالب داشت.  هر کسی که به زبان چینی مسلط بود، داناترین فرد جمع بود. آنها همه بازیکنان گروه را آماده تغییرات بزرگ در بازی می‌کردند چون نه تنها می‌توانستند بفهمند که سازندگان چه برنامه‌ای برای آینده دارند، بلکه می‌توانستند گفتگوی بازیکنان چینی را بخوانند که نشان می‌داد چه چیزی واقعا در راه است.

دومین عارضه جانبی بزرگ این است که مردم وقت بیشتری داشتند تا درباره تغییرات در بالانس بازی، کارت‌ ها، قوانین و کاراکترهای جدید بترسند که پاراگراف بعدی درباره آن است.

 

تغییرات در بالانس بازی بازیکنان را می‌ترساند

 این البته عجیب نیست ولی تغییرات در بالانس بازی کسانی را که بیشترین پول را در بازی داده‌اند، می‌ترساند. اگر چیزی که آنها برایش پول زیاد داده‌اند به طرف کسانی که پول نمی‌دهند متمایل شود، خُلقشان تنگ می‌شود. ولی با تمام غر زدن‌ها و تهدیدات که دیگر سمت بازی نمی‌آیند، هیچ وقت ندیدم فردی از بازیکنان بزرگ، بازی را به خاطر تغییرات در بالانس رها کند. این اتفاق همیشه به خاطر نداشتن محتوا می‌افتد.

وقتی بهبود دهنده‌های بازی (آپدیت‌های بازی) می‌آیند، سازندگان باید به روشنی مشخص کنند که چه اتفاقی در حال افتادن است. زمانی که به انتشار یک بهبود دهنده به بازی نزدیک نیستید، خبر آن را ندهید. این بازیکنان را گیج می‌کند. چگونه باید آماده شوند؟ چه چیزی را باید ذخیره کنند؟ وقتی جواب این سئوالات را ندانند، هر چیزی را که می‌توانند ذخیره می‌کنند تا برای هرآنچه که در راه است، آماده شوند. در بقیه بازی‌های موفق بهبود دهنده‌ها وقتی آماده انتشار هستند اعلام می‌شوند. این خیلی بهتر است.

 

راه‌های زیادی برای از دست دادن مخاطبان وجود دارد

این بازی هیچ وقت پشتیبانی خوبی نداشت و انگلیسی، زبان دوم سازنده برای بازی بود. به همین خاطر بسیاری از قابلیت‌ها تا مدتی مشخص نبودند تا این‌که مردم در گفتگو آنها را تحلیل کرده و روشن‌ کردند. ما از بازیکنان درجه بالا کسی را از دست ندادیم ولی بسیاری از بازیکنان درجه متوسطی که می‌توانستند زمانی به درجه بالا برسند، بازی را کنار گذاشتند. این بازی در ابتدا، حلقه تحریک‌کننده قدرتمندی دارد اما زمانی که به سطح مشخصی می‌رسید، به چیزهای گیج کننده مختلفی برمی‌خورید که بسیاری را متوقف می‌کند. در آخر فقط بازیکنان سطح بالا می‌ماندند ولی برای ماه‌ها از نبود بازیکنان جدید عصبانی بودند و بعضی (مثل خود من) به خاطر آن و مجموع مشکلات دیگر و نبود محتوای بهتر رفتند. فقط سعی بر نگه‌داشتن مخاطبان قوی خود یک راه حل نیست.

 

بالا نگه داشتن یک بازی واقعا سخت است

در زمانی که نسخه غربی بازی از یادها می‌رود، احساسات در میان وال‌ها متفاوت است. بعضی از این ‌که بازی را برای مدت طولانی تجربه کردند خوشحال هستند. بقیه به قول خودشان تا مدت‌ها، نزدیک هیچ بازی‌ای نمی‌‌شوند. بعضی‌ها تا می‌توانند خودشان را قبل از بسته شدن سرورها قوی‌تر می‌کنند. بعضی‌ هم می خواهند به رهبری کسی که 15 هزار دلار خرج بازی کرده، از سازنده شکایت کنند.

سازنده بازی LocoJoy به بازیکنان پیشنهاد داده که آنها را به سرور چینی ببرد که پشتیبانی انگلیسی ندارد. بعضی قصد دارند بروند ولی سرور چینی چند ورژن جلوتر است و هر کسی به آنجا برود دیگر در صدر نخواهد بود. ولی بازی دیگر اینجا پولی در نمی‌آورد پس چه می‌شود کرد؟

شما تا ابد نمی‌توانید از یک بازی پشتیبانی کنید. در یک زمان باید هر چه برده‌اید را جمع کرده و بروید. این یک مسئله عجیب در صنعت بازی‌های رایگان است. در بیشتر اوقات، بازیکنان در حقیقت زمان‌ را در بازی اجاره می‌کنند. چیزی را می‌خرند که نمی‌توانند تا ابد داشته باشند. وقتی بازی متوقف می‌شود بسیاری ناراحت می‌شوند اما با تمام این اوصاف، بازی‌های پولی زیادی وجود دارند که همین میزان ساعت گیمپلی‌ای که بازی‌های رایگان ارائه می دهند را ندارند.

قبل از رفتن از بازی به همه گفتم: وقتی یک بازی رایگان ساختم، آنها را به خاطر خواهم داشت. آنها یا به من خندیدند یا توجهی نکردند ولی من شوخی نکردم. آنها بازیکنانی عالی‌ بودند و هر بازی رایگانی با داشتن آنها باید احساس افتخار کند.   

این مطلب توسط یکی از اعضای gamasutra نوشته شده است: لینک مطلب  

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
٠

مرتضی کارگر   |   ۱۳۹۵/۰۸/۲۶   |   ۲۱:۲۵

مثل همیشه مفید و عالی
ممنون

پاسخ
١١
٠

حسن   |   ۱۳۹۵/۱۰/۱۵   |   ۱۳:۱۲

خوندن این سبک نوشته تجربه جدید و لذت بخشی بود.
آفرین کیف کردیم.