نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

گفتگو با حلقه اصلی شرکت فن‌افزار به بهانه معرفی سرویس "هیولا"

بازی سازی در ایران پیشتر با تولید و عرضه بازی روی پلت فرم PC  آغاز شد. تولیدات عرصه PC مسیر پر پیچ و خمی را طی کرد و متاسفانه در حال حاضر در بدترین شرایط خود قرار دارد. موفقیت چشمگیر بازی‌های موبایل و سهولت در پخش و عدم نیاز به ناشر از دلایل برتری این سیستم نسبت به بازی‌های PC بوده است.

 شرکت فن افزار تولید کننده بازی‌هایی همانند گرشاسپ و شمشیر تاریکی به تازگی قصد زنده کردن بازار بازی های PC را دارد. این روزها محبوبیت بازی‌های دیجیتالی PC و کنسول‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و امکانات و پشتیبانی‌های سیستم‌هایی همانند Steam و GOG پخش را برای تولید کننده و تعامل با بازی را برای بازیکن راحت تر و جذاب تر می‌کنند.

هیولایی در راه است! هیولایی که می تواند دوباره بازی سازی در حوزه PC را در کشورمان زنده کند. "هیولا" یک بستر دیجیتال در حوزه انتشار بازی‌های رایانه‌ای و یک فرصت ویژه برای کسب درآمد بازی‌سازان داخلیِ پلتفرم PC است که به زودی توسط شرکت فن افزار رونمایی می‌شود. به همین بهانه سایت گیمولوژی طی گفتگوی مفصلی با امیرحسین فصیحی، یاسر ژیان و کسری تهرانی کم و کیف توسعه و عرضه این سرویس جدید را جویا شده که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید. همچنین می توانید نسخه کامل و صوتی این گفتگو را در بخش چندرسانه‌ای گیمولوژی بشنوید.

 یاسر ژیان در رابطه با اهداف و دلایل عرضه هیولا می گوید:" بازی‌های PC در چند سال اخیر به دلیل نداشتن بازار مناسب و وضعیت نابسامان مهجور شدند. که این نابسامانی بخاطر مشکلات پخش فیزیکی و عدم توجه و فعالیت مناسب پخش کننده‌ها در این عرصه (و خصوصا حوزه بازی‌های ایرانی) است. به همین خاطر به این فکر افتادیم تا یک شبکه پخش دیجیتال برای بازی‌ها درست کنیم."

او ادامه داد:" این سیستم به دولوپرها کمک می‌کند تا به سادگی بازی‌ها و محصولات خود را به دست مصرف کنندگان بازار PC برسانند و از راه فروش و پرداخت‌های درون برنامه‌ای کسب درآمد کنند. همچنین این سیستم برای بازی بازهای عرصه PC نیز مرجع مناسبی برای خرید بازی‌های ایرانی خواهد بود."

امیر حسین فصیحی اضافه می‌کند:" دریافت بازی‌ها از طریق دانلود خواهد بود. این در حالیست که مشکل سرعت دانلود همواره به عنوان چالشی در این مسئله وجود داشته که راهکارهای فنی برای حل این چالش در ادامه بررسی می شوند.

او با اشاره به مشکلاتی که زمان انتشار "گرشاسپ" با آن دست به گریبان بودند می‌گوید: "عدم امکانات برای نشر فیزیکی بازی گرشاسب 2 باعث پیش آمدن مشکلاتی در ادامه روند این پروژه شده بود و همین مشکلات ریسک کار در حوزه بازی‌های PC را برای همه تولیدکنندگان بالا برده است. در حالی که اعتقاد ما این است ساخت بازی PC در ایران نباید فراموش شود. در چند سال گذشته با وجود پلت فرم‌هایی مانند ایران اپس و کافه بازار عده‌ی زیادی به کار در زمینه بازی‌های موبایل رو آوردند. این اتفاق خوبی در عرصه موبایل است اما امیدواریم که با عرضه این محصول تیم‌ها دوباره ساخت بازی‌های PC را فرصت مناسبی ابتدا برای فروش در بازارهای داخلی و نهایتا عرضه در ابعاد بین المللی تلقی کنند."

کسری تهرانی با اشاره تفاوت فرهنگی بازی‌های موبایل با عرصه  PCاضافه می‌کند:"در ساخت هیولا تلاش شده فرهنگ و سلیقه خاص مخاطبین و تولیدگنندکان بازی‌های PC در نظر گرفته شود."

از یاسر ژیان پرسیدیم ویژگی‌های پخش دیجیتالی در برابر پخش فیزیکی (فارغ از مشکلات پخش در ایران) چیست؟ او پاسخ داد:"اولین ویژگی شرایط برابریست که در آن برای همه برقرار است. این ویژگی چالش‌های موجود برای پخش محصول در شهرها و مناطقی با تمرکز مشتری کم که عمدتا محصولات به آن مناطق نمی‌رسند را حل می کند. این در حالیست که مشکلات مربوط به بروزرسانی و پشتیبانی بازی‌ها نیز در عرضه دیجیتالی تا حدود زیادی برطرف می‌شود."

او پس از مثال‌های زیادی که از عملکردها و امتیازات عرضه دیجیتالی بازی زد؛ گفت: "خاصیت اصلی پلت فرم دیجیتال این است که ارتباط بین پلیر و دولوپر همیشه برقرار خواهد بود."

کسری هم در تکمیل صحبت‌های یاسر ادامه داد: "مزیت دیگری که عرضه دیجیتال می تواند برای تولیدکنندگان داشته باشد دسترسی به پلن‌ها و سیاست‌های مناسبتی و در لحظه مثل تخفیف‌های ویژه تحت ساختارهای مختلف خواهد بود."

وقتی پرسیدیم که هیولا تحت چه ساختارهایی عرضه و عملکرد آن به چه صورت خواهد بود امیرحسین فصیحی پاسخ داد: "هیولا در درجه اول یک وبسایت است اما برای تهیه بازی‌ها برنامه‌ای (مثل GOG و Steam) به صورت مجزا نیز وجود خواهد داشت که برای سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک عرضه خواهد شد."

یاسر ژیان اضافه کرد: "در نرم افزار کلاینت هیولا تمام عملکردهای مربوط به کاربر مثل خرید، نظردهی، آپدیت و پشتیبانی پیشبینی شده است. اما وبسایت Hayoola.com تنها برای خرید و دنبال کردن اخبار و جامعه مربوط به بازی خدمات ارائه می کند و دانلود بازی از طریق آن امکان پذیر نیست."

او در رابطه با امکانات قابل ارائه به بازی سازها تشریح کرد: "پنل مجزا برای آپلود و تماشای آمار و گزارشات مربوط به بازی در اختیار بازی‌سازها قرار خواهد گرفت تا در مورد انواع جزئیات انتشار بازی خود اطلاعات کافی داشته باشند."

فصیحی در ادامه گفت: "در اولین مرحله برای حفظ کیفیت سیستم هیولا و بازی‌های منتشر شده از میان بازی‌ها تعداد محدودی از بهترین‌ها را انتخاب و برای انتشار آماده می‌کنیم. در حالی که سیستم هنوز به مرحله راه اندازی نرسیده اما بازی‌سازان از همین حالا می توانند برای انتشار بازی‌های خود روی این پلت فرم از طریق ایمیل مندرج در وبسایت هیولا با فن افزار در تماس باشند." او همچنین تصریح کرد که در راستای جلب اعتماد مخاطب داخلی به بازی‌های PC سعی می‌شود که بهترین بازی های ایرانی به دست مخاطب برسد.

ژیان اضافه کرد: "در همین رابطه سعی می کنیم در رابطه با حداقل شاخصه های فنی لازم برای اجرا شدن بازی‌ها کوتاه نیاییم و از این موضوع که بازی ساخته شده زمانی که به دست بازیکن رسید حتما اجرا خواهد شد؛ اطمینان حاصل کنیم. اما در عین حال سعی شده تا شرایط تطبیق و انتشار بازی توسط هیولا برای سازندگان تا حدود زیادی تسهیل شود در حالی که پشتیبانی لازم هم در تمامی مراحل برای دولوپرها پیشبینی شده است."

در نهایت پرسیدیم که تکلیف بازی‌های خارجی که بخواهند از طریق هیولا منتشر شوند چه می‌شود که فصیحی پاسخ داد در حالی که قیمت و شرایط بازی مورد نظر متناسب بازار ایران باشد؛ مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. او معتقد است که مثل عرصه موبایل که حالا بازی‌های داخلی موفقی در حضور بهترین بازی‌های خارجی وجود دارند در عرصه PC هم این فرصت وجود دارد که بازی سازان داخلی ابتدا در داخل و سپس در سطح بین المللی با دیگر بازی‌ها رقابت کنند.

دیدگاه‌ها

پاسخ
١١
١

محمدجواد پیکاری   |   ۱۳۹۵/۰۸/۲۲   |   ۲۳:۵۹

خدا امیرحسین فصیحی و تیمشون رو خیر بده. یه تنه دارن میتازن تو صنعت گیم ایران. Cd projekt red هم با همین سایت GOG تونست هم یه سود کلونی ( حتی بیشتر از فروش ویچر ۳) نصیب خودش کنه، فکر کنم تا حدودی تونست فرهنگ سازی کنه در زمینه دانلود قانونی چون لهستان هم مثل ما ایرانیا دانلود غیر قانونی خیلی مرسوم بوده ( یه جا خوندم تو عرصه موسیقی هم لهستان خیلی دانلود غیر قانونی داشتن).
ولی کاش یه اسم بهتر داشت " هیولا"

پاسخ
١١
٠

مرتضی کارگر   |   ۱۳۹۵/۰۸/۲۳   |   ۰۱:۰۵

خبر بودی بود ممنون

پاسخ
١٢
٠

علی   |   ۱۳۹۵/۰۸/۲۴   |   ۰۷:۰۱

خبر خوبی هست ولی این اسم هیولا رو از کجا آوردن؟
یک اسم بهتر انتخاب کنن به نظرم برای آینده و پیشرفت کارشون بهتر باشه.

١٢
٠

کاربر مهمان   |   ۱۳۹۵/۰۹/۰۴   |   ۱۰:۱۴

از شما بعیده
این اسم فوق العادس
معمولا اسمای اینجوری بیشتر تو ذهن می مونن - کشنندن و با کلاس و با حالن
جون ما این روحیه پیرمردی که تو ایران خیلی زیادم هست و فقط اسمای مثل :"اریا گستر شرق " رو خوب حساب می کنه رو از خودتون دور کنین
به نظر من اسم عالیه که احساسات پروژه شون رو هم منتقل می کنه و از صد تا اسم درپیت تکراری و معمولی بهتره

پاسخ
١٢
٠

سید علی متقی نژاد   |   ۱۳۹۵/۱۲/۱۲   |   ۱۵:۰۰

به نظر اسم هوشمندانه ای انتخاب کردن. تو جذب مخاطب خیلی تاثیر داره.
مثلاً Steam چه معنایی داره؟ بخار!
فقط باید به حال بد اینترنت و دانلود حجیم یه فکری کرد. با وجود حجم چند گیگابایتی بازی ها.
یه سرویس مشابه هم وجود داره که چند سالیه داره فعالیت میکنه اما موفق نشده، اسمش GameUp هست:
http://gameup.ir
البته یادم هست در ابتدا گیم آپ همچین ایده ای داشت و چند بازی ایرانی مثل شبان و سیاوش و ... توش عرضه شد و یه برنامه هم مشابه هیولا داشت که نصب میشد اما نمیدونم چی شد که ایدشون نگرفت و نابود شد.

پاسخ
٠
٠

هدا   |   ۱۳۹۶/۰۹/۲۱   |   ۱۷:۴۹

سلام
به نظر منم هیولا اسم جالب و جذب کننده ای هست. امیدوارم موفق باشید.
راستی به همه توسعه دهندگان هیولا یه سرویس ایرانی معرفی میکنم که میتونه تو بهبود استراتژی بازیسازی بهتون کمک کنه. این سرویس ایرانی در شرایط تحریم جایگزین گوگل آنالایتیک شده و منم ازش استفاده میکنم و راضی هستم.
http://databeen.ir/
امیدوارم بازیسازان و برنامه نویسان استفاده کنن. موفق باشید