نگران نیستیم! در حاشیه انتشار کاریکاتور منتسب به خبرگزاری تسنیم

پوریا احمدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

CBO
b

مدلسازی با Raymarching و میادین فاصله در یونیتی

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۱۱/۲۷

راهنمای ارسال مقالات برای گیمولوژی

علیرضا محمدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

سردبیر
b

شیدر نویسی در یونیتی (بخش دوم)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

چالش‌های بازگشت بازیکنان به بازی

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۸/۰۲

عضو تحریریه
b

شیدرنویسی در یونیتی (بخش اول)

سید مرتضی کمالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۶

مارکتینگ بازی: طراحی برنامه

سمیرا دولت‌آبادی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰

عضو تحریریه
b

باز‌ی سازان بزرگ چطور شما را گول می‌زنند؟

فرناز حقیقت

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

روابط عمومی
b

قابلیت‌های آنلاین در بازی‌های تک نفره

رهام سجادی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵

عضو تحریریه
b

شنا کردن با وال‌ها: مطالعه‌ای درباره بازی‌های رایگان – بخش اول

وال‌ها موجودات اعجاب‌آوری هستند. آنها به نوبت خشمگین یا مفید هستند و معمولا مدت‌ها به عمق یک اقیانوس رفته و به روی آب نمی‌آیند. من البته درباره وال‌های بازی‌های رایگان صحبت می‌کنم و خودم به مدت دو سال در کنار آنها شنا کردم و مانند یک ماهی چسبنده به کنار یکی از بزرگترین وال‌ها در این صنعت بازی چسبیدم. آموخته‌هایم را در زمانی که در اوج بودم در ادامه نوشته‌ام.

Epic Heroes یک بازی رایگان برای گوشی‌های هوشمند است که در چین با نام I am MT شناخته می‌شود. در سال 2013 یکی از بازی‌های سودآور در چین بود و هنوز هم در خانه‌اش موفق است. ولی در 12 سپتامبر سازنده بازی LocoJoy سرور‌های انگلیسی زبان را – جایی که من بازی می‌کردم – برای همیشه بست.

Epic Heroes کم و بیش یک بازی است که به صورت خودکار در Dungeonها می‌گردد و درباره وضعیت مشخصه‌های بازیکن (مانند قدرت، حمله و غیره که معمولا در بازی‌های این‌گونه یافت می‌شود) با تعدادی گاو جنگجو و اِلف است. خیلی بازی احمقانه‌ای است ولی حلقه‌های تحریک‌کننده بازی قوی بودند و بیشتر اوقات شما بازی را شروع می‌کردید و تماشایش می‌کردید (بازی به صورت خودکار انجام می‌شد مانند بازی‌های Clicker).

من این بازی را برای یک سال و نیم بازی کردم، لول آپ شدم و استراتژی خودم را بهتر کردم. تا آنجا که عضو یکی از بهترین انجمن‌های بازی روی آن سرور شدم. یک روز از یکی از مدیران انجمن درخواستی دریافت کردم تا به گروه‌شان در خارج از بازی بپیوندم. معلوم شد تمام بازیکن‌های قدر بازی در برنامه چت چینی،  WeChat یک گروه داشتند. جایی که راهکارها و رمزهای بازی را با هم رد و بدل می‌کردند، درباره زندگی‌شان صحبت می‌کردند، و به طور کلی از این‌که جزو بهترین‌ها بودند خوشحال بودند.

در این محیط بود که من درباره وال بودن یاد گرفتم، با این‌که من فقط به خاطر این‌که بازی را ترک نکردم و برای 18 ماه پیاپی بازی را بازی کردم، جزو این حلقه داخلی شدم. من فقط چند لول عقب‌تر از بهترین بازیکن بودم. چون از بازی لذت می بردم، چند بار در بازی خرید کردم که فکر کنم روی هم رفته هجده دلاری شد. ولی من در اقلیت پایینی بودم. بیشتر افراد چندین هزار دلار خرج می‌کردند.

حال که از مقدمات گذشتیم چیزهایی را که درباره وال‌ها حداقل برای این یک بازی یاد گرفته‌ام را می‌نویسم. بعضی از این‌ها مربوط به بازی‌های رایگان گوشی‌های هوشمند است، ولی نمی‌توانم بگویم که برای هر عنوانی صادق است اما این گواهی گفتاری از رفتار وال‌ها از چیزی که قبلا می‌دانستم بیشتر است.   

سن وال‌ها به سمت میا‌نسال گرایش دارد

در این بازی، حداقل در سرور غرب، بیشتر افراد در حدود 30 سال سن داشتند. بیشتر آنها شغل داشتند، بسیاری فرزند داشتند و فقط تعداد محدودی زیر 25 سال بودند. این منطقی است چون ما درباره کسانی حرف می‌زنیم که پول دارند – بیشتر افراد جوان در گروه به سرعت وضعیت خودشان را با آواتارهایشان مشخص می‌کردند – عینک‌های آفتابی، ساعت‌ها و حلقه‌های گران قیمت.

وال‌ها آیتم‌های گران قیمت می‌خرند

 به احتمال زیاد شما در گزارشات دیگر این را خوانده‌اید ولی دیدن آن به صورت مستقیم شگفت‌انگیز بود. در این بازی یکی از بهترین کاراکترها Elder Sister است و برای رساندن وی به بالاترین لول باید 1000 دلار آمریکا خرج کرد. هیچ تخفیفی در کار نبود، هیچ راهی برای این‌که با بازی مداوم به وی برسیم هم نبود، تنها راه خرج هزار دلار امریکا از جیب بود وگرنه نمی‌توانستید کاراکتر را بگیرید. تقریبا همه 160 نفر در گروه چت به غیر از من این کاراکتر را داشتند.

و این فقط یک کاراکتر بود. راه‌های دیگری برای پول خرج کردن در بازی به صورت هنگفت وجود دارد. همین طور که این اتفاق بیشتر می‌افتد، افراد بیشتری درباره پول هایی که خرج کردند صحبت می‌کردند (بخوانید شاکی بودند). پول‌ها از 5000 دلار شروع می‌شد و به رقم بزرگ 15000 دلار ختم می‌شد. رهبر یکی از انجمن‌ها گفته بود که هر ماه 1000 دلار خرج می‌کند. این اعداد را افراد خودشان گفته‌اند پس به عنوان یک واقعیت نباید آنها را در نظر گرفت ولی با این حال باز هم شگفت‌آور هستند.

جنگ خودکار برای مخاطب میانسال به بالا مطلوب است

حلقه تحریک‌کننده این بازی بسیار قوی است. بردن همیشه در اول بازی شما را در آستانه موفقیت‌های دیگر قرار می‌دهد. وقتی این قضیه را با این دید که بازی به خاطر داشتن جنگ خودکار وقت کمی از شما می‌گیرد، قرار دهید به نظر می‌رسد که شما وقت خود را خیلی بهتر در این بازی نسبت به بازی‌های دیگر استفاده می‌کنید. بسیاری از افراد به خاطر بیشتر از این به سمت بازی روی آوردند، ولی این فکر که بازی وقت افراد را تلف نمی کند، خیلی مهم است.

مخاطب وقتی کاری را دوست دارد، از انجام بیشتر آن کار به وجد می آید

 در این بازی مردم چیز هایی که باعث می شوند جنگ‌های خودکار راحت‌تر  باشند را دوست دارند چون منجر به کلیک‌های کمتری می‌شود. البته داشتن محتوا‌های جدید هم مهم است ولی وقتی که بیشتر روی نقطه قوت بازی کار کنید، آن موقع مردم خوشحال می‌شوند.

بسیاری از بازیکن‌ها بازی دیگری نمی‌کردند

 من از وال‌های درباره کنسول‌های بازی و بازی‌هایی که می‌کردند کمی پرس و جو کردم. چند نفر PS4 داشتند. هیچ کسی نمی دانست ویتا چیست. چند نفر روی کامپیوتر هم بازی می‌کردند. چندنفر دیگر هم چند بازی رایگان دیگر را بازی می‌کردند ولی اکثریت این وال‌ها تنها یک بازی را انجام می‌دادند. چطور به اینجا رسیدند؟ چه چیزی باعث شد که این بازی تنها بازی آنها یا بازی باشد که بیشترین وقت و سرمایه خود را به آن اختصاص می‌دادند؟ هیچ وقت نفهمیدم ولی متوجه ارادت این مخاطبان به بازی شدم. اگر واقعا یک وال باشید فقط در زندگی خود جا برای یک یا دو بازی خواهید داشت.

این مطلب توسط یکی از اعضای gamasutra نوشته شده است: لینک مطلب

دیدگاه‌ها